De Tweede Kamer heeft zojuist een motie aangenomen, waarin het kabinet wordt opgeroepen om zo snel mogelijk met gemeente en provincie tot een akkoord te komen over investeringen voor de Noordelijke Randweg Utrecht (NRU).
Tweede Kamerlid voor de D66, Matthijs Sienot: “D66 wil dat automobilisten door kunnen rijden, Utrechters schone lucht inademen en mensen in Overvecht prettig kunnen wonen. Door op de Noordelijke Randweg Utrecht bijvoorbeeld te zorgen voor ongelijkvloerse kruisingen kunnen auto’s beter doorrijden en is er minder geluidsoverlast. D66 wil daar mee aan de slag.”
Het voorstel om zo snel mogelijk een akkoord te sluiten over de noodzakelijke investeringen met de provincie en gemeente Utrecht, zodat de Noordelijke Randweg kan worden verbeterd, is vandaag in de Tweede Kamer aangenomen.
CDA-Tweede Kamerlid Maurits von Martels is mede-indiener van de motie: “De NRU zorgt voor betere verkeersdoorstroming, verkeersveiligheid en schonere lucht. Het is belangrijk dat de ontbrekende schakels in het wegennet worden opgepakt. Daarom roepen wij de minister op om snel met de gemeente en de provincie om de tafel te gaan!”
DROOM, belangengroep De Randweg Overvecht Op Maat, overhandigde op 5 december al een petitie aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat, Cora van Nieuwenhuizen. In de petitie dringen bewoners aan op meer geld voor de verdieping van de Noordelijke Randweg Utrecht, de NRU. De gemeente Utrecht geeft, net als DROOM, de voorkeur aan drie verdiepte onderdoorgangen, maar het budget is te klein om dat te verwezenlijken. Mogelijk dat deze aangenomen motie daar verandering in kan brengen.
Gekoppelde berichten
Bewoners Overvecht gaan petitie aan minister overhandigen voor meer geld NRU
DROOM, belangengroep De Randweg Overvecht Op Maat, overhandigt op 5 december een petitie aan de…
‘Provincie zet stap in goede richting voor verdieping Noordelijke Randweg Utrecht’
Provinciale Staten heeft maandag toegezegd negen miljoen euro extra vrij te maken voor de aanleg…
15 Reacties
ReagerenDat is goed nieuws. Als er één verkeersplan onomstreden is, dan is dat de verdieping van de NRU. Als nu ook de gemeente nog tot wijsheid komt en de middelen voor de onzalige Groenlinkse hobbyprojecten (bijvoorbeeld die 30 mln voor de westelijke stadsboulevard) heralloceert, dan komt het wel goed.
Ha ha. Het budget is te klein voor verdieping zegt de gemeente. Nou, al dat geld voor die fietsstraten en stadsboulevards, als dat nou eens aan die randweg besteed zou worden. Kwestie van keuze en politieke prioriteitstelling.
Mooi zo. Utrecht vraagt om een goede verbinding, en met ongelijkvloerse kruisingen nemen reistijd en overlast aanzienlijk af. Ondertunnelen en goede routes voor de bewoners. Utrecht is een van de sterkste economische regio’s in NL en daar mag de politiek best wat geld voor vrijmaken.
@Johan… dat is toch ten dele gebeurd? Kardinaal de Jongweg is geschrapt als stadsboulevard om budget hiervoor vrij te maken. Overigens vrij gebruikelijk dat bij dit soort grote projecten het Rijk bijdraagt. Goed nieuws in ieder geval. Hopelijk neemt de minister de motie over.
Maak dan ook maar geld vrij voor een goede oplossing voor de aansluiting met de A2 bij Maarssen.
Over het leegplukken van andere budgetten gesproken voor die NRU: haal het geld maar uit het potje voor de verbreding van de A27 bij Amelisweerd. Behalve een paar niet serieus te nemen verstokte automobilisten zit daar toch niemand op te wachten.
Prima plan!! Tevens geld inzetten voor een upgrade van de Zuilense Ring richting de A2 zodat er een vloeiende verkeersbeweging tussen de A27 en A2 ontstaat.
Ha Dirk, verschilletje: die A27 is een rijksweg, gaat uit budget I&M. Die NRU is gemeenteweg, net als de binnenring; gaat uit gemeentebudget. Dat de gemeente kreunt dat er geen geld is voor de verdieping NRU en bakken met geld besteedt aan de hobbyboulevards is een kwestie van prioriteitsstelling.
Een oprit naar de Zuilense Ring aan het einde van de Amsterdamsestraatweg (in de richting Amsterdam/A2) zou ook helpen. Automobilisten moeten nu via Maarssenbroek de ring op en af.
@Henk van H.: Op zich correct, maar wanneer er door een verbetering van de NRU effectief een nieuwe schakel ontstaat in het landelijke snelwegennetwerk, zeker in zo’n overbelast deel ervan, dan is het voor het rijk mogelijk interessant om daarin te te investeren, irrelevant hoe de formele verantwoordelijkheden liggen.
@JdV: Ik pak altijd Maarssen-Dorp: Straatweg vanuit Utrecht volgen, na de stoplichten rechts en op de rotonde bij de Norbruislaan links. Een nieuwe aansluiting bij het kanaal zou misschien een paar seconden sneller zijn, maar is (bezien het hoogteverschil door de brug) zowel visueel als financieel een enorme ingreep, denk dat we voor hetzelfde geld meer snelheidswinst kunnen bereiken door het te investeren in de verbinding NRU-A2.
@ Henk van H.
Het is niet zo dat de gemeente geen geld heeft, maar WIL dat de rijksoverheid meebetaalt. Een slimme tactiek noemt men dat dus, die dus geslaagd is. Bovendien heeft men al 1 van de boulevards geschrapt voor de aanleg van de binnenring, dus hou je a.u.b. bij de feiten.
@ Potige Smurf
Oh. En ondertussen gaat er 30 mln naar de ontmanteling van de binnenring west. Feit.
@ Jacob
Volledig onderbouwd door wetenschappelijke rapporten en onderbouwingen. De wethouder is verkozen tot beste jonge bestuurder van het land.
Utrecht kiest voor minder auto, dat is een keuze. Bevalt je die keuze niet? Gemeentes genoeg waar ze wel voor de auto kiezen. Keuze genoeg in het land. Heerlijk toch? Die keuzevrijheid?
Henk van H. 20/12/2017 – 9:23
“Ha Dirk, verschilletje: die A27 is een rijksweg, gaat uit budget I&M. Die NRU is gemeenteweg, net als de binnenring; gaat uit gemeentebudget. Dat de gemeente kreunt dat er geen geld is voor de verdieping NRU en bakken met geld besteedt aan de hobbyboulevards is een kwestie van prioriteitsstelling.”
Dat komt voor de rijksoverheid dan toch neer op het maken van andere keuzes rondom investeringen in de regio Utrecht? Net zoals de gemeente gedaan heeft met de stadsboulevard bij de kardinaal de jongweg?
Is er nou niemand die eens die hele mobiliteitsobsessie aan de kaak stelt ?
Alleen vermindering van mensen=auto’s is de oplossing. Beter voor het milieu ook.