Twintig parkeerplaatsen langs de Oudegracht in Utrecht worden binnenkort weggehaald zodat er onder meer ruimte ontstaat voor 154 fietsen. Dit is onderdeel van het plan van de gemeente om de binnenstad ieder jaar autoluwer te maken.
Het college van B&W heeft besloten om tot 2026 jaarlijks vijftig parkeerplekken in de binnenstad op te heffen. Dit jaar verdwijnen er bijvoorbeeld ook 26 plekken op het Janskerkhof. Begin december verwacht Gemeente Utrecht te beginnen met de herindeling van de Oudegracht.
Aan de oostkant tussen de Jacobibrug en de Viebrug verdwijnen twaalf parkeerplekken, hier worden rekken geplaatst die ruimte moeten bieden aan 90 fietsen. De hoop is dat er hierdoor minder fietsen langs de Oudegracht nabij de bibliotheek worden gezet.
Op de afbeelding linksonder is te zien waar de parkeergelegenheid verdwijnt, rechts laat zien waar de nieuwe fietsparkeergelegenheden worden aangelegd. In het rood zijn de bestaande plekken aangegeven, in het blauw de nieuw te realiseren plekken.
Tekst loopt door onder afbeelding
Oudegracht zuid
Ter hoogte van de Hamburgerbrug en de Weesbrug verdwijnen acht parkeerplekken, om ruimte te maken voor 64 fietsen. De fietsrekken op de Weesbrug worden verwijderd, op die manier moet er meer ruimte komen voor voetgangers. Zo moet het erfgoed, zoals Tivoli aan de Oudegracht, beter zichtbaar worden. Voor drukke momenten is hier wel een parkeervak voor fietsers ingericht.
Op de afbeelding linksonder zijn in het zwart de parkeerplekken die verdwijnen aangegeven. Rechts worden in het rood de plekken aangegeven die zijn ingericht als fietsparkeerplek, de zones in het blauw worden daaraan toegevoegd. In het paars wordt het parkeervak op de Weesbrug aangegeven.
Tekst loopt door onder afbeelding
Vergunningen
Hoe de plannen moeten leiden tot meer groen in de stad is tot dusver onduidelijk. Momenteel wordt er gewerkt aan een gedetailleerder ontwerp voor de nieuwe situatie. Het verdwijnen van de parkeergelegenheid heeft geen invloed op de uitgegeven parkeervergunningen. Bewoners en bedrijven met een vergunning behouden deze. Van de ingeleverde parkeervergunningen wordt een deel niet opnieuw uitgegeven.
Gekoppelde berichten
Janskerkhof in Utrecht krijgt andere inrichting; 26 parkeerplekken verdwijnen en meer fietsenrekken
Het Janskerkhof in de historische binnenstad van Utrecht krijgt nog voor het einde van dit…
21 Reacties
ReagerenHet wordt tijd dat de westzijde van de Oudegracht tussen de Jacobibrug en de Viebrug sowieso autovrij wordt. Het verkeer moet ter hoogte van de Lange viestraat over de stoep. Wie dat ooit verzonnen heeft! Laat autoverkeer maar keren op de jacobibrug.
Veruit meeste binnenstadbewoners hebben geen auto.
In de praktijk staan er vrijwel alleen auto’s van binnenstadbewoners met parkeervergunning. Ik zie heel vaak dezelfde auto’s op dezelfde plekken staan die zelden weg zijn want wegrijden = gelijk plek kwijt. Zie dan maar een nieuwe plek te vinden. Ook zijn het vrijwel uitsluitend 60 / 70 / 80 plussers die nog een parkeervergunning hebben vanwege enorme wachttijd. Oneerlijk voor de generaties daaronder die geen kans meer op een vergunning hebben.
Beste is parkeren op afstand in een parkeergarage en dan tegen acceptabel tarief.
Ik heb drie parkeerplaatsen te huur. kassa!!
Betekent dat ook dat fietsen weggehaald worden waar ze fout parkeren? (dus niet op zo’n parkeerplek)
De grachten zijn zo mooi en overal waar je kijkt zie je fietsen en fietswrakken die aan prachtige zwarte hekken vast staan. Mooi visitekaartje voor de stad Utrecht!!
Erg mooi. Parkeerplekken bij de Oude Gracht zijn een dieptepunt, dus goed als die verdwijnen.
Ook nu weer lekker weinig plek voor de voetgangers.
Terwijl het zulke mooie locaties zouden kunnen zijn om lekker rond te kijken over het water en de werven enz..
Mooi zo. Auto’s horen helemaal niet langs onze prachtige grachten.
Studenten en jonge expats van buiten de stad hebben geen auto nodig (wel vliegtuigen). Anderen moeten geweigerd worden in de binnenstad Terug naar paard en wagen daarom.
Je breek je nek over de fietsers je kan niet normaal op de stoep lopen, er zijn mensen die hun auto zeker nodig hebben auto’s pesten Utrecht is gek geworden.
Goed plan, veel fietsen kunnen op plaatsen waar eigenlijk weinig auto’s de boel bederven!
Wel rekening houden met deel auto plekken, zodat oude gracht bewoners dat als alternatief hebben. Wellicht her en der als het lukt nog een ondergrondse garage.
Ook handhaving fietsen, vooral Swap fietsen die gedumpt worden onlogisch hinderen van voetgangers ruimte met name bij Witte Vrouwen poort gebied, lucas Bolwerk !
Waarom wordt de Nieuwegracht eigenlijk niet autovrij gemaakt?
Tja, zo’n grote kluwen aan fietsen is ook niet mooi.
Progressie – regressie
De stadsgracht functioneert al weer.
Nog even en er is weer de stadswal met selectieve toegang aan de tolpoorten bij de bruggen.
Hoewel ik veel reacties begrijp en waardeer ben ik als binnenstad bewoner van mening dat er ook moet worden geandhaafd op fiets terrorisme.
De fietser kan, mag en doet alles en de auto is de boosdoener!
Nope,!
Mijn ega is slecht ter been, maar wordt dagelijks omvergereden en uitgefoeterd door fieters die tegen het verkeer over het trottoir rijden.
Voor ons overigens ook noodzakelijk om een auto dichtbij te hebben..
Geweldig! Zo kunnen er 8 keer zoveel mensen hun voertuig parkeren. De (binnen)stad is toch geen plek voor een auto, ga lekker fietsen of met de trein mensen.
Prima idee. Komen alleen meer fietsen in de gracht.
Hoe kunnen gehandicapten nog in de stad komen? Graag ook in autoluwe gebieden gehandicapten parkeerplaatsen! Dat kan door bij de verkeersborden naast toegang voor fietsers ook toegang voor gehandicapten te vermelden! Zo is er op het Oudkerkhof dat officieel verboden is voor auto’s wel een persoonlijke gehandicapten parkeerplaats. Graag de twee verwijderde parkeerplekken weer terug in functie nemen maar dan uitsluitend voor gehandicapten!
Aan de Domstraat is één gehandicapten parkeerplaats met een maximum parkeertijd van 2 uur. Laatst natuurlijk weer bezet! Waar moeten we dan parkeren als je maar beperkt kunt lopen en wel daar in de buurt moet zijn?
Volgende week moeten we weer in een winkel op het Oudkerkhof zijn, maar afwachten hoe wij daar kunnen komen……
Laten we niet dezelfde fout maken als destijds met de auto(mobilist) door de stad opnieuw in te richten (en hier en daar te vernielen) voor fietsers en fietsen.
Stilstaande auto’s en fietsen horen in een stalling, niet op straat. Beide geparkeerde bliksoorten zijn niet fraai en komen het uiterlijk van onze mooie stad niet ten goede.
Meer ruimte voor de voetganger graag, en minder voor geparkeerd blik.
@Katja:
dat zijn er in Amsterdam inmiddels zo,n 5000 per jaar. Misschien dat dat in Utrecht nog hoger kan?
@A.Mekking: Mag ik u een taxi adviseren? 14,50 binnen heel Utrecht. 2 uurtjes parkeren kost hetzelfde.
@AMekking , U kunt zich laten afzetten door uw bestuurder, met de Taxi of met de bus (Janskerkhof om de hoek). Ik ben het met u eens dat de stad bereikbaar moet zijn voor mensen met een beperking maar om overal invalideplekken voor de deur te plaatsen lijkt mij niet helemaal de bedoeling. Er zijn genoeg alternatieven.