Uitbreiding voetgangersgebied komt eraan: 150 extra fietsklemmen op de Oudegracht | De Utrechtse Internet Courant Uitbreiding voetgangersgebied komt eraan: 150 extra fietsklemmen op de Oudegracht | De Utrechtse Internet Courant

Uitbreiding voetgangersgebied komt eraan: 150 extra fietsklemmen op de Oudegracht

Uitbreiding voetgangersgebied komt eraan: 150 extra fietsklemmen op de Oudegracht
Fietsen op de Vismarkt. Foto Robert Oosterbroek
Er komen 150 extra fietsenklemmen aan de Oudegracht. De stallingsmogelijkheden komen erbij omdat in mei het voetgangersgebied uitgebreid gaat worden.

Er komen 150 extra fietsenklemmen aan de Oudegracht. De stallingsmogelijkheden komen erbij omdat in mei het voetgangersgebied uitgebreid gaat worden.

De gemeente gaat het voetgangersgebied uitbreiden met de oostzijde van de Oudegracht tussen de Potterstraat en de Hamburgerstraat én de aangrenzende straten (Ganzenmarkt, ’t Wed en de westzijde Oudegracht tussen Gaardbrug en Hamburgerbrug). Op zaterdag en zondag mag hier niet meer tussen 10.00 uur en 18.00 uur gefietst worden.

Eigenlijk moest de uitbreiding van het voetgangersgebied, en daarmee het fietsverbod, al begin dit jaar ingaan en gelden op elke dag van de week tussen 10.00 en 18.00 uur. De maatregel leidde echter tot veel discussie in de gemeenteraad en bij belangenverenigingen. Daarom wordt het in afgeslankte vorm ingevoerd.

Om fietsers de mogelijkheid te bieden hun fiets net buiten het voetgangersgebied te stallen, komen er in totaal 150 extra fietsenklemmen aan de Oudegracht. Voor de zomer moeten de rekken er staan. Deze maand nog worden de eerste rekken geplaatst op Oudegracht, op het stuk tussen de Viebrug en de Jacobibrug. Aan het andere uiteinde van het voetgangersgebied, tussen de Hamburgerbrug en de Smeebrug, komen ook extra klemmen.

Gekoppelde berichten

11 Reacties

Reageren
  1. JdV

    Super. De middeleeuwse binnenstad van Utrecht is absoluut niet geschikt voor het dagelijks verwerken van tienduizenden fietsers. De stad is gebouwd toen mensen liepen of zich met paard en wagen of trekschuit verplaatsten.
    Fietsers hebben derhalve geen plek binnen de singels. Dit is een mooie eerste stap in het beeindigen van de fietsterreur en het teruggeven van de stad aan voetgangers, minder-validen en visueel gehandicapten. In europa zijn er genoeg voorberlden te vinden van oude steden die succesvol hun historische centrum tot voetgangersgebied hebben omgevormd, en Utrecht zou er goed aan doen deze aanpak over te nemen.

  2. MJPD

    @JdV Tja, toen de Romeinen rond 50 AD de basis voor de stad Utrecht legden hielden zij ook geen rekening met Middeleeuws paard en wagen of trekschuit. Begrijp ik nu goed dat u hiermee ook voorstander bent van een autovrije binnenstad? Prima maatregel verder, met name bij ‘t Wed is de situatie onduidelijk.

  3. JdV

    @mjpd. Ik weet het goed gemaakt. We maken de binnenstad geheel autovrij(parkeergarages moeten uiteraard wel bereikbaar blijven evenals toegang voor hulpdiensten, transport en gehandicapten) als ook het hele gebied binnen de singels verboden wordt voor fietsen. Deal?
    Alle straten worden voetgangersgebied. Fietsen is verboden.

  4. Ouwe henk

    De gehele binnenstad autovrij
    Laden lossen venstertijden
    Mensen met beperking ,,pasje

    Het is zooo simpel

    We hebben een pracht van een treinstation

  5. MJPD

    @JdV Zit niet in de Utrechtse politiek, dus er vallen hier geen deals te sluiten. Dit artikel gaat over uitbreiding van het voetgangersgebied op de Oudegracht en u rept off-topic over een fietsverbod op de singels omdat dit hoogstwaarschijnlijk een dagelijkse bron van ergernis voor u is. Zal best, maar Fietsen ist verboten gaat er nooit van komen. De legenda op de plattegrond is in dat opzicht helder: “Fietsroutes”. En de huidige herinrichting van de singels met bredere fietspaden en 30km-zone is dat ook.

  6. JdV

    @ mjpd. Fietsen op de singels mag voor mij prima. Het gaat mij om het gebied BINNEN de singels.

  7. Harry

    Je zal er maar wonen of lopen en je krijgt een hartstilstand. Dan wens ik iedereen veel succes! De spoedeisende hulpdiensten redden het nu al niet meer om op tijd te komen.

  8. Henk

    Volgens bijgaande plattegrond is de route Zadelstraat-Servetstraat-Domplein t.z.t. bedoeld als een stuk waar de fiets “te gast is”. Persoonlijk denk ik dat met name de Servetstraat hiervoor ongeschikt is. Na bezoek aan Domplein, -toren en/of -kerk is deze straat doorgaans de weg die de gemiddelde toerist neemt om terug te keren naar Oudegracht en aanliggend gebied. Door dit straatje als “gedoogzone” aan te wijzen, zal het percentage fietser dat hiervan gebruik maakt eerder stijgen dan af-nemen, waardoor het aantal incidenten (lees= aanrijdingen met voetgangers) ook aanzienlijk zal toenemen. Een “omrij-route” via de Donkere Gaard en ‘t Wed lijkt mij een betere optie. Maar ja, zoveel zielen, zoveel meningen…..

  9. Marcel

    @henk Ja de serverstraat is geen handige “doorgaande route” voor fietsers. Maar ze snappen ook wel dat ze niet het hele centrum kunnen blokkeren voor fietsers.

    Blijft een beetje raar voelen dat we toeristen belangrijker vinden dan de fietsende Utrechters. Maargoed, voorlopig alleen in het weekend en dan wil je er sowieso liever niet fietsen.

  10. Pim

    Fietsers te gast? De binnenstad aantrekkelijker? Je zult maar moeilijk lopen zoals ik. Nu kan ik nog met de fiets de stad in en er zelf mijn boodschappen doen. Dat ik niet overal mijn fiets mag parkeren, prima, maar het gaat zolangzamerhand naar een bannen van de fietsers uit de binnenstad. Ofwel de stad wordt voor mij steeds onbereikbaarder.

  11. Corry

    Net als Pim kan ik slecht lopen maar nog fietsen.Zo word ik wel gedwongen
    achter de geraniums te zitten.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).