Trams op de Uitfhoflijn gaan volgende maand dan echt rijden Trams op de Uitfhoflijn gaan volgende maand dan echt rijden

Trams op de Uitfhoflijn gaan volgende maand dan echt rijden

Trams op de Uitfhoflijn gaan volgende maand dan echt rijden
De Uithoflijn. Foto: Robert Oosterbroek
De Uithoflijn is bijna klaar om gebruikt te worden. Tram 22, zoals de Uithoflijn vanaf dat moment officieel heet, moet vanaf maandag 16 december 10 keer per uur per richting rijden met passagiers. Buslijn 12 verdwijnt dan.

De Uithoflijn is bijna klaar om gebruikt te worden. Tram 22, zoals de Uithoflijn vanaf dat moment officieel heet, moet vanaf maandag 16 december 10 keer per uur per richting rijden met passagiers. Buslijn 12 verdwijnt dan.

Tram 22 neemt vanaf dat moment de dienstregeling van buslijn 12 over. De eerste tram vertrekt vanaf 16 december op werkdagen rond 06.00 uur, de laatste rond 22.00 uur. De trams rijden gekoppeld, dus met twee tramstellen aan elkaar. Het aantal trams wordt in de loop van 2020 verhoogd naar 12 trams per uur per richting.

Er is nog wel een zogenoemde indienststellingsvergunning nodig voordat de tram echt met passagiers mag rijden. Uiterlijk begin december is duidelijk of deze vergunning wordt gegeven.

Tekst gaat verder onder afbeelding

Het interieur van tram 22

Start

In het weekend rijdt de tram niet. Een rit vanaf halte Utrecht Centraal Centrumzijde tot de eindhalte P+R Science Park duurt ongeveer 19 minuten.

De start van de tram wordt ook gevierd: op zaterdagmiddag 14 december wordt de opening van de tramlijn gevierd met gratis tramritten tussen 14.30 en 17.30 uur.

De komende weken blijft U-OV testritten rijden. “Zo blijven de trams en de trambaan in conditie en zijn we goed voorbereid op de opening”, aldus Projectorganisatie Uithoflijn. Deze organisatie is nog tot 16 december aanspreekpunt, maar wordt daarna overgenomen door Regiotram Utrecht van de Provincie Utrecht.

Tekst gaat verder onder afbeelding

Capaciteit

De tram gaat volgens de Projectorganisatie 10 keer per uur per richting rijden. Op 10 oktober werd bekend dat proefrijden met 6 keer per uur per richting geslaagd was en de afgelopen weken is er getest met 10 keer. Ook dit is volgens de organisatie succesvol uitgevoerd.

Dit aantal is nodig om bij de start op 16 december voldoende passagiers te kunnen vervoeren zonder dat er ook nog bussen nodig zijn.

Op het drukste moment van de ochtendspits hebben de bussen van lijn 12 een capaciteit van zo’n 4000 reizigers tijdens het drukste uur. Door 10 keer per uur per richting te rijden met een dubbel tramstel kunnen er 4320 reizigers per uur van en naar het Utrecht Science Park.

Calamiteiten

Vervolgens wordt er stapsgewijs gewerkt naar een frequentie van 16 keer per uur per richting. Dit kan nog wel even duren volgens de organisatie want deze frequentie zou volgens het vervoersplan niet eerder nodig zijn dan december 2020.

Er zijn ook enkele afspraken gemaakt over de maatregelen die nodig zijn om van start te gaan, zoals een ‘calamiteitenvloot’. Dat zijn 11 gelede (extra lange) bussen die beschikbaar blijven tijdens het eerste half jaar na de start van de tram. Die kunnen ingezet worden als de capaciteit niet voldoende is is of als er een storing is.

Tekst gaat verder onder afbeelding

Aandachtspunten

“We bereiden nu alles voor om op maandag 16 december 2019 in exploitatie te gaan. Die voorbereiding is voor een belangrijk deel nog papierwerk, zoals het afronden van de vergunningprocedures, overdracht van stukken en verantwoordelijkheden en het vaststellen van het vervoerplan 2020”, aldus de organisatie.

Er zijn ook nog wel wat aandachtspunten nadat de tram in gebruik is genomen. Zo is het systeem dat aangeeft van welk perron de eerstvolgende tram vertrekt op de haltes op Utrecht Centraal en P+R Science Park voorlopig niet beschikbaar. Daarvoor wordt een tijdelijke oplossing gezocht.

Ook houdt de organisatie een slag om de arm om alvast rekening te houden met storingen door de nieuwe trams. “Het is gebruikelijk om bij een nieuwe vloot, welke een beperkt aantal kilometers hebben gereden, rekening te houden met de mogelijkheid op nieuwe storingen.” Dan kunnen de bussen worden ingezet.

DUIC reed eerder al eens mee met trambestuurder Sjaak Breedijk. Na een jaar testritten rijden op de Uithoflijn vervoerde hij in oktober voor het eerst mensen over het traject.

Gekoppelde berichten

29 Reacties

Reageren
  1. Nico

    10 keer heen is 10 keer terug is 20 trambewegingen. Elke drie minuten dus de spoorbomen dicht. Verkeer vanuit Bunnik komt de stad niet meer in.

  2. Gerard Brugmans

    @Nico, maak je voorlopig maar geen zorgen, want wij hebben een tram voor de zomermaanden (zie ijzelbericht elders op DUIC).

  3. WvR

    Zullen we dan eerst maar’ns afwachten of die indienststellingsvergunning ook daadwerkelijk afgegeven wordt?

  4. Katja

    Het is wachten op de eerste storing en blad op de rails, dat kan nu nog !

  5. JdV

    IJzel en weder dienende uiteraard. Want als er blaadjes of ijzel zijn rijden ze uiteraard niet.
    @Nico: Das dan het enige positieve ding aan de tram. Dat de profiteurs uit de regio wegblijven uit de stad. Ga maar lekker naar je eigen bioscoop, theater, concertzaal of stadion. Want de inwoners van de stad betalen, en de inwoners van de randgemeenten betalen niks en profiteren alleen maar.

  6. Richard

    Ik snap niet dat na al die investeringen de tram niet in het weekend rijdt, uiteraard minder frequent maar 2 keer per uur of zo.

  7. Henk

    @Richard. Ik ben het helemaal met je eens. Die hele peperdure infrastructuur van de sneltram schreeuwt er toch om, om ook in het weekeinde te worden gebruikt.

  8. Piet

    @ Nico, mooi dan kan je de snelweg en de waterlinieweg pakken die zijn er voor gemaakt. Hebben er minder mensen last van.

  9. Wim

    @ Nico

    Jemig ja. De frequentie gaat zelfs naar 16 x heen en terug lees ik. Geen doorkomen meer aan dus. En die arme fietsers moeten dan proberen vanaf de Platolaan door te steken naar de Weg tot de Wetenschap. Succes ermee…

  10. Jean Drenth

    Goedendag,
    Waarom is er niet getest met passagiers, lijkt mij noodzakelijk voor de “live” gang van de tramlijn?

  11. Jan

    Bus 12 stopt als de tram gaat rijden. Zou het niet verstandig zijn om de bus voorlopig nog even achter de tram aan te laten rijden?

  12. FCD

    @JvdV dacht U dat voor bezoekers uit de regio de horeca en entertainment-faciliteiten gratis zijn? Het feestgedruis in Utrecht is juist alleen maar mogelijk door een regionale aantrekking. En als dat niet lukt (vide Tivoli) moeten wij de beurs trekken. Met andere woorden: komt allen en betaalt voor parkeren, eten, drinken, muziek…

  13. Harry

    Als het maar niet gaat vriezen, regenen, herfsten, hittegolfen of wiebelstromen. Dan werkt tie niet. Jammer van die half miljard (500.000.000) verloren euros. Had er nou een busbaan van gemaakt dan hadden we een hoop centjes overgehad voor welzijn, zorg, democratie en onderwijs.

    Dan maar toch de auto nemen.

  14. Lcs

    “wij hebben een tram voor de zomermaanden (zie ijzelbericht elders op DUIC).”

    “Het is wachten op de eerste storing en blad op de rails, dat kan nu nog !”

    “IJzel en weder dienende uiteraard. Want als er blaadjes of ijzel zijn rijden ze uiteraard niet.”

    “Als het maar niet gaat vriezen, regenen, herfsten,”

    Lekker origineel met z’n allen.

  15. Scherpschutter

    Eerst zien dan geloven! Het wordt maandag tenslotte 8 tot 11 graden met regen en door een windje is er best kans op een blaadje links of rechts op het spoor…

  16. Gregor

    Mijn hemel, €500 miljoen geïnvesteerd, om 320 reizigers extra t.o.v. lijn 12 te vervoeren! Dat is €1,56 miljoen per reiziger. Die moet op De Uithof, oh wacht Utrecht Science Park, zijn werk wel echt goed doen voor de BV Nederland. Mensen, dit kan toch niet waar zijn?!?

  17. WvR

    @Gregor:
    Dat was mijn 1e gedachte ook. Maar verder op in het stuk staat dat de frequentie wordt opgevoerd naar 16x per uur (32 beide kanten op). En dan kun je 2500 extra passagiers vervoeren.

    Dat dat dan waarschijnlijk uiteindelijk extra kosten gaat opleveren om de hele hoek van de Galgenwaard bereikbaar en veilig te houden (want een tram iedere 110 seconde), is uiteraard niet echt relevant.

    Maar geen nood: Voor een redelijk fatsoenlijk bedrag van 40 tot 50 miljoen heb je een paar tunnels. Combineer dat met het leiderschap dat de uithoflijn in elkaar gezet heeft, en dan kan het niet anders dan dat met 400 tot 500 miljoen alle problemen zijn opgelost.

  18. Nico

    @Piet, Ook fietsers komen er niet meer door. Wel er onder.
    Dagelijks steken heel wat fietsers, op weg naar de Uithof, de trambaan over. Gevaar wordt met een frequentie van 16×2 alleen maar groter. Hou mijn hart vast.

  19. Jopie

    Gelukkig wil mevrouw van Hooijdonk nu een extra fietspad aanleggen in Rijnsweerd om fietsers te faciliteren om in een flauwe bocht waar de tram 70 rijdt de trambaan over te steken. Go gemeente Utrecht!

  20. Koel Hoofd

    @Nico, je hebt gelijk.
    Maar mensen werken ook niet mee want ze willen nog ff net wel die tram in/uit, dus 10 seconden vertraging en de spoorbomen zijn nog maar 2 minuten open. 2 trams met 10 seconden vertraging en het is nog maar 1 minuut, oftewel 2 auto’s en 5 fietsers per rijrichting.
    Fietsers hebben overal maling aan, dus die glippen onder de bomen door en worden door de snelle tram gegrepen, dan blijven die spoorbomen gewoon dicht zitten totdat alles is opgeruimd, onderzocht en vrijgegeven.
    Ben benieuwd of dankzij die tram heel Utrecht zuid onbereikbaar wordt… Dat geeft door het het waterbed effect een verkeersinfarct tot aan het centrum aan de ene kant, en tot in bunnik aan de andere kant.

  21. WvR

    @Koel Hoofd:
    En vergeet niet: de spoorbomen zijn natuurlijk niet alleen gesloten op het exacte moment dat er een tram op de overweg staat. Die gaat 10 to 15 seconde van te voren dicht, en het duurt natuurlijk ook weer een seconde of 10-15 om ze open te doen. Weer een halve minuut weg….

  22. VincentDV

    @NIco, Wim, Koel Hoofd en WVR:
    Als de slagbomen 30 seconde per passage dicht zijn en er zijn 32 passages per uur, dan zijn ze 960 seconden per uur dicht (in werkelijkheid minder want de kans is groot dat er twee passages – in beide richtingen – tegelijk zijn). Dat zijn 960 seconden van de 3600 seconden die een uur telt, oftewel 27% van de tijd.

    Bij een kruispunt dat met stoplichten is geregeld, sta je doorgaans meer dan 50% van de tijd stil. Stoplichtkruisingen zijn alom en leiden niet tot verkeersinfarcten.

  23. WvR

    @VincentDV:
    Waarom is de kans groot dat passages in beide richtingen tegelijkertijd plaatsvinden groot? Ik zie geen enkel gegeven op basis waarvan je die kansberekening kan maken.

  24. WvR

    Omdat ik me toch een beetje zat te vervelen:

    In de ideale situatie zitten de trams in 1 richting ~533 meter van elkaar af: 16 trams, 15 tussenruimtes, 8km traject. We gaan er vanuit dat alles vlekkeloos als een carousel opereert: Geen stops, geen in- en uitstappers, trein 1 gaat net weg naar De Uithof, trein 16 arriveert net in De Uithof, en omgekeerd, trein 17 gaat net weg naar Centraal, trein 32 arriveert net in Centraal. In dat geval lijken de “Galgenwaard Kruisingen” (op 3.7 en 4.3 km afstand) behoorlijk gesynchroniseerd te zijn. Niet perfect, maar d’r zijn grenzen. De “Uithof Kruisingen” komen er een stuk slechter van af.

    We gaan zien hoe het in de praktijk gaat uitpakken. De London Underground heeft, afhankelijk van de lijn, op piekmomenten ~20 treinstellen per uur, hebben vertragingen, en dat *zonder* last te hebben van overig (niet metro) verkeer. Staat tegenover dat de lengte van die trajecten een veelvoud van die lullige 8 kilometertjes is.

  25. Koel Hoofd

    @VincentDV, in je berekening ontbreekt de menselijke factor en vaar je blind op falende techniek.

    We zullen het merken hoe erg de opstopping wordt. Want er komen ook nog eens 10.000 woningen (dus 25.000 mensen) bij op de Merwedekanaalstrip. Zoveel nieuwe werkgelegenheid heeft de stad niet eens.

  26. VincentDV

    @WvR:
    Voor het gemak ga ik even uit van 15 trams per uur, dat rekent net iets makkelijker.
    Stel je voor dat je voor een overgang staat. Je ziet dan dat iedere vier minuten een periode van 30 seconden de overweg bezet is door trams in de richting A, oftewel 1/8 van de tijd.

    De frequentie van trams in richting B is het zelfde: 1 tram per vier minuten. En ook deze trams bezetten de overweg 1/8 deel van de tijd.

    De slagbomen gaan dicht voor de trams in richting A. De kans dat gedurende de 30 seconden van gesloten bomen een tram nadert richting B is 1 op 8. Conclusie: 1 op de 8 passages van trams richting A valt samen met op zijn minst een deel van de passage van een tram richting B.

    Nou valt daar wel iets op af te dingen. Stel dat de trams exact in een vast patroon rijden. Als de passages van twee trams bij een bepaalde overgang samenvallen, zal dat daar altijd gebeuren. Vallen ze niet samen, dan vallen ze daar nooit samen.

    Maar dat is niet hoe trams rijden. Er zijn zoveel factoren van invloed op de dienstregeling dat binnen die marge van vier minuten heel veel speling zit. Je kunt het vrij goed als tamelijk toevallig beschouwen waar en wanneer trams elkaar kruisen. Of ook werkelijk 1 op de 8 passages samenvallen, durf ik niet te voorspellen. Maar wel dat het regelmatig zal gebeuren. De kans dat trams 100% volgens een dienstregeling rijden is immers nihil.

    Al met al valt dus te verwachten dat de slagbomen 25% (30 seconden per twee minuten) of minder van de tijd gesloten zullen zijn. Per twee minuten staan ze anderhalve minuut open, ruim voldoende om heel veel verkeer door te laten. In het ergste geval zijn de slagbomen 60 seconden dicht, hetgeen dan gevolgd wordt door een periode van 3 minuten zonder trams.

    En laten we wel wezen: die kruispunten zijn niet bepaald in de slagaders van het verkeer. De angst dat de hele stad vast komt te staan, is doemdenken, gebaseerd op het onjuist interpreteren van de feiten.

  27. Metropool Utrecht

    fijn dat de tram eindelijk een fatsoenlijk hoogwaardig openbaar alternatief biedt , maar in het weekend de intra structuur na de diverse medische centra ongebruikt laten is natuurlijl bizar.
    De tram moet geen eindpunt hebben Science Parc maar Zeist/ Driebergen station of Bilthoven. Dan kan deze gewoon in het weekend blijven rijden.
    Er dient ook tbv terug dringen automobiliteit zo snel mogelijk gewerkt worden aan een echt Regio Utrecht netwerk die alle voorsteden goed verbind met Utrecht CS / Leidse Rijn en Science Parc Hubs

  28. WvR

    Ah, je hebt anders gedaan dan ik. En mijn berekening klopt niet overigens, er zit 500 meter tussen de trams, geen 533, anders zitten trein 16 & 17 direct achter elkaar, wat als je trams verdeelt over het traject betekent dat de overlappingen niet samenvallen met “De Galgenwaard Kruisingen”.
    Overigens: “1/8 van de passages vallen gelijk” vind ik nu niet direct “de kans is vrij groot”. Op basis daarvan is de kans eigenlijk vrij klein 😉

    Anyway:
    Ik ben zeer benieuwd of de uithoflijn een frequentie van 16 per uur gaat halen, zonder problemen. Aan de andere kant: Echter wakker lig er ook niet van.

  29. VincentDV

    @WvR:
    “Overigens: “1/8 van de passages vallen gelijk” vind ik nu niet direct “de kans is vrij groot”. Op basis daarvan is de kans eigenlijk vrij klein”

    Ik bedoelde dat de kans heel groot is dat er passages zullen samenvallen. Maar ik snap dat hoe ik het schreef verward kan worden met “De kans dat er veel passages samenvallen is groot”. Het gebeurt dus mogelijk gemiddeld twee keer per uur.

    Wat jouw berekening betreft: Ik probeerde het ook op die manier maar kwam er snel achter dat het te complex is om het zo uit te rekenen, er zitten immers ook haltes in die stukjes van 533/500 meter die het ritme weer veranderen. Daarom koos ik voor een model dat meer uit gaat van toeval (of chaos) en gemiddelden dan van een voorspelbaar ritme.

    En ik slaap er ook geen seconde minder om 🙂

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).