Uithoflijn zou vanaf 29 juli ‘al’ met passagiers kunnen rijden | De Utrechtse Internet Courant Uithoflijn zou vanaf 29 juli ‘al’ met passagiers kunnen rijden | De Utrechtse Internet Courant

Uithoflijn zou vanaf 29 juli ‘al’ met passagiers kunnen rijden

Uithoflijn zou vanaf 29 juli ‘al’ met passagiers kunnen rijden
Testtram van de Uithoflijn. Foto: Lucca Haans
Het ziet ernaar uit dat de Uithoflijn op 29 juli van dit jaar in gebruik wordt genomen. De gemeente houdt nog wel een slag om de arm omdat er nog proefritten en werkzaamheden rond het spoor zijn. Deze datum zou ‘slechts’ een jaar later dan de oorspronkelijke planning zijn.

Het ziet ernaar uit dat de Uithoflijn op 29 juli van dit jaar in gebruik wordt genomen. De gemeente houdt nog wel een slag om de arm omdat er nog proefritten en werkzaamheden rond het spoor zijn. Deze datum zou ‘slechts’ een jaar later dan de oorspronkelijke planning zijn.

Sinds februari van dit jaar rijden de trams van de veelbesproken Uithoflijn al proefritten. “Er zijn nog steeds risico’s waarvoor beheersmaatregelen worden genomen. Maar er zijn in de afgelopen periode geen nieuwe zaken aan het licht gekomen die de stuurplanning op dit moment onhaalbaar maken”, aldus wethouder Lot van Hooijdonk in een brief aan de raad.

Daarom verwacht de gemeente de Uithoflijn over een kleine twee maanden in gebruik te nemen. Voordat de tram passagiers mag vervoeren moet eerst een definitieve indienstellingsvergunning door de regionale uitvoeringsdienst (RUD) uitgegeven worden. Deze vergunning wordt uitgegeven als uit alle testen blijkt dat de tram veilig rijdt.

De Uithoflijn is een hoofdpijndossier in Utrecht met grote kostenoverschrijdingen en veel politieke discussie. De tramlijn had oorspronkelijk in juli 2018 moeten moeten gaan rijden. Eind 2017 werd echter bekend dat de exploitatie van de Uithoflijn met ruim anderhalf jaar was vertraagd tot eind 2019, maar nu lijkt de tramlijn toch weer eerder klaar te zijn.

Proefritten

Het eerste deel van de proeffase zit erop en alle oefeningen met noodsituaties zijn uitgevoerd. Een klein aantal proeven moest opnieuw worden uitgevoerd. Volgens de gemeente lag dit aan technische beperkingen die bij de eerste beproeving aan het licht kwamen.

De opleidingsritten vinden nog steeds plaats. Begin mei hebben de eerste trambestuurders hun diploma behaald. Inmiddels wordt ook geoefend met het rijden op de klok. De bestuurders moeten zich dan aan een dienstregeling houden.

13 Reacties

Reageren
  1. Jeroen Haggenmburg

    Vreemd, dat deze tram NIET rijden in de weekenden !!

  2. Tim

    Fantastisch nieuws natuurlijk. Gaan ze eigenlijk ook nog een keer oefenen met een volle bak in de spits? Pas dan krijg je een idee hoelang je echt onderweg bent en wat het effect is op de verkeersveiligheid. Het lijkt me zeer verstandig om ook dit nog een keer te oefenen voordat het straks in het nieuwe collegejaar “voor het echie”gaat.

  3. Wim Vreeswijk

    Er zou ter zake sprake geweest zijn van een begrotingsoverschrijding van 500 miljoen…Komen hier nog moties van wantrouwen over ? Niet allemaal tegelijk reageren svp.

  4. Frits

    @Jeroen,
    Het oogt inderdaad wat vreemd, tot je beseft dat de tram eigenlijk alleen bestaansrecht heeft voor vervoer van het station naar de Uithof (en v.v. uiteraard). Doordeweeks zijn er natuurlijk een heleboel studenten en forenzen die naar de Uithof moeten. In het weekend zijn die studenten en forenzen er nauwelijks.

    In het weekend is er behoefte om van de P+R naar de binnenstad te reizen – juist de plek waar de tram niet komt! Dus dan is lijn 28 de aangewezen optie.

  5. André

    @Frits,
    de laatste halte van de lijn is direct onder P&R Uithof

  6. Herman

    Wat een laffe aankondiging, als je een datum noemt die al over 1,5 maand zover is, dan kun je het niet meer maken nog een slag om de arm te houden.

    Zegt genoeg over een superslechte projectorganisatie die eigenlijk niets kan en daarom geen vertrouwen in zichzelf en hun project hebben.

  7. Frits

    @André
    Dat P+R een halte is, betekent niet dat er grote hoeveelheden mensen zullen overstappen van auto op tram.

    Net zoals nu het geval is, zal het leeuwendeel van de reizigers uitstappen bij één van de twee haltes op de campus, een handjevol gaat naar het UMC, een enkeling naar het WKZ of de P+R.

    De keuze voor de P+R als eindhalte zal eerder zijn ingegeven uit praktische overwegingen (opstelmogelijkheden voor trams, beveiliging, pauzeermogelijkheid voor de bestuurders) dan uit noodzaak om tegemoet te komen aan de grote vervoersvraag.

  8. Ad gladium

    Misschien dat de tram, al dan niet op een later moment als er ‘bewezen’ vraag naar is, in het weekend wel op lagere frequentie of incidenteel kan gaan rijden. Ook al zijn er minder studenten en forenzen die zullen instappen, er zijn dan wel
    1) parkeerders die van/naar P&R de Uithof moeten
    2) sporters voor Kampong, Majella, etc.
    3) supporters van de FC bij thuiswedstrijden
    voor wie het echt een uitkomst zou zijn. Het zou ook stimuleren om de auto te laten staan (of buiten de binnenstad te parkeren) ten faveure van het OV, wat de parkeerdruk ten goede zou komen.

  9. Harry

    Zou kunnen………

    Ik weet genoeg

  10. Berend

    Advies voor opdrachtgevers: scan de binnengekomen CV’s op Uithoflijn

  11. Jopie

    Mijn vrouw lag vanmorgen bijna onder de tram. Tram is superstil. Fijn wel maar niet veilig.

  12. Frankje

    @Ad
    Je vergeet in dit lijstje nog de dik 3000 (voornamelijk) studenten die op de Uithof wonen.

  13. Piet

    @Frankje inderdaad waarvan er in het weekend zo’n 2.700 naar papa en mama gaan.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).