Uithoflijn gaat weer rijden in spits om meer ruimte voor zorgmedewerkers te maken | De Utrechtse Internet Courant Uithoflijn gaat weer rijden in spits om meer ruimte voor zorgmedewerkers te maken | De Utrechtse Internet Courant

Uithoflijn gaat weer rijden in spits om meer ruimte voor zorgmedewerkers te maken

Uithoflijn gaat weer rijden in spits om meer ruimte voor zorgmedewerkers te maken
Het interieur van tram 22
De Uithoflijn, tram 22, gaat vanaf woensdag 1 april weer rijden in de spits tussen station Utrecht Centraal en Utrecht Science Park. Met de tram is er meer ruimte en kunnen zorgmedewerkers beter gebruik maken van het OV.

De Uithoflijn, tram 22, gaat vanaf woensdag 1 april weer rijden in de spits tussen station Utrecht Centraal en Utrecht Science Park. Met de tram is er meer ruimte en kunnen zorgmedewerkers beter gebruik maken van het OV.

U-OV en de provincie Utrecht hebben besloten om de trams weer te laten rijden. Vanaf 20 maart werd er niet meer gereden met de trams, maar met buslijn 28. Op deze lijn worden extra lange dubbelgelede bussen ingezet en worden extra ritten gereden.

De extra inzet van de tram zal zorgen voor nog meer ruimte en veilige afstand in het openbaar vervoer. Ook zorgmedewerkers op Utrecht Science Park kunnen zo beter gebruik maken van het openbaar vervoer.

De nieuwe dienstregeling van de tram:

Richting Utrecht CS

– Tussen 6:35 – 8:50 uur
– Tussen 14:35 – 18:05 uur

Richting Utrecht Science Park

– Tussen 6:47 – 8:57 uur
– Tussen 14:27 – 18:27 uur

De gehele dienstregeling is hier te vinden.

17 Reacties

Reageren
  1. Gerard Brugmans

    Waarom wordt die tram niet gewoon gereserveerd voor zorgmedewerkers, zodat ze veilig kunnen reizen? De rest is nu even helemaal niet belangrijk, die gaan maar gewoon fietsen als ze niet thuis kunnen blijven!

  2. erwin

    beter! ik vond het al zo asociaal voor al die zorgmedewerkers om de trams niet te laten rijden…

  3. Jos

    @ want er rijden ook niet weet ik niet hoeveel bussen richting Uithof, die ook zo goed als leeg zijn en vaak sneller zijn. (stad en streek)

  4. Koel Hoofd

    Bizar verhaal.
    Eerst moest de tram stoppen met rijden omdat de Uithof plat ligt en er geen studenten waren die met het ultieme peperdure comfort vervoerd moesten worden.
    Dus de zorgmedewerkers moesten maar met de goedkope en betrouwbare maar oncomfortabele bus…
    En nu moeten de (peperdure maar onbetrouwbare) trams weer rijden om zorgmedewerkers meer ruimte te geven.
    Bottom line, zorgmedewerkers mogen eigenlijk niet comfortabel in de peperdure tram reizen tenzij het niet anders kan?

  5. Ton

    Ik zag vanmorgen in Nieuwegein een tram voorbij komen. Er zat EEN persoon in.! Ik zou zeggen gooi die hele tram plat en begin vast met het ombouwen van de stations om ze geschikt te maken voor de nieuwe trams. Speel in op wat er in het land gebeurt.!! Nu met de tram blijven rijden, en als we ze straks weer mogen gebruiken ( In augustus bijvoorbeeld..) Dan moet de zaak dicht omdat ze dan ineens de stations op de schop moeten doen ! Denk een na..!!

  6. Jos

    @ Koel Hoofd

    De trams zijn helemaal niet onbetrouwbaar gebleken en zijn, berekend op een afschrijftijd van 35-40 jaar, ook zeker niet peperduur te noemen.

    De 3 a 4 storingen die geweest zijn, zijn normaal in een opstartperiode van een nieuwe lijn en het betrof wisselstoringen en bovenleidingstoringen (iets dat bij treinen en trams hoort, dat gebeurd ook dagelijks bij de NS; je fixed het en dan is het ook weer klaar).

    Dat gebeurd altijd, overal ter wereld. Maar ja, je bent dan ook geen OV-expert, zoveel is duidelijk, maar een zijlijn-roeptoetert.

  7. JR

    Dank, ov-expert Jos. Je brede expertise, op velerlei gebied, is van grote waarde.

  8. Koel Hoofd

    @Jos voor €65.000 per strekkende meter verwacht ik kwaliteit, geen slappe excuses.

    Die trams zullen op papier in 35-40 worden afgeschreven, in werkelijkheid wordt het vele malen sneller. Dat is zakelijke ervaring, iets waar jij als roeptoeterende OV-expert geen verstand van hebt

  9. monteur railinfra

    Jos heeft gelijk…

  10. Wouter

    @Koel Hoofd: Nee, er gaat gewoon haast geen kip met het OV en op basis van de (steeds veranderende) vraag wordt de capaciteit aangepast, om mensen die nog wel gebruik maken van de lijn veilig te vervoeren. Daarbij wordt ongetwijfeld ook naar operationele kosten gekeken. Dat heeft niks te maken met een ongelijke behandeling van studenten tegenover zorgpersoneel die u insinueert.

    En de tram is inderdaad wat comfortabeler dan de bus, maar laten we nou niet doen alsof onze stadsbussen zonder vering en op houten banden rondrijden ofzo. Die zijn ook gewoon dikke prima, zeker in deze rustige tijden.

  11. Karla

    Ik zag gisterenochtend een bus 28 die behoorlijk druk was, TE druk om de juiste afstand te kunnen houden. Dus goed dat er meer middelen worden ingezet.

  12. JdV

    @Jos: 35 tot 40 jaar ? Of veel sneller, zoals met de fantastische elektrische bussen die met veel bombarie werden aangeschaft en na relatief korte tijd toch al niet bleken te voldoen? Wat is de mening van OV-expert Jos daar over? Gemeente en provincie hebben niet bepaald een goed track record als het gaat om OV. Maar als echte fan maakt het jou waarschijnlijk niks uit, hobbyprojectjes mogen wat kosten. De inwoners en belastingbetalers kunnen de portemonnee weer trekken,

  13. jos

    @ Koel Hoofd

    het standaard reaguurders riedeltje wordt weer eens toegepast:

    ” Ik ben een….. (zelfophemelend iets om jezelf legitimiteit te verschaffen)”

    En natuurlijk het op de man spelen, op mij dus in dit geval. Met als doelstelling om af te leiden van wat ik zeg, de inhoud zeg maar.

    Verder is het onjuist wat je zegt.

    De trams naar Nieuwegein en IJsselstijn worden pas na ongeveer 40 jaar vervangen en zij hebben een revisie gehad 10 jaar geleden.Dus trams halen makkelijk de 40 jaar. In de praktijk wordt er met rollend materiaal vaak langer doorgereden dan eigenlijk voorzien is. Goed voorbeeld zijn de oude stoptreinen van de NS, waar ongeveer 10 jaar langer mee is doorgereden dan voorzien. Of de oude dubbeldekkers uit de jaren tachtig, die terzijde geschoven worden, maar in bepaald periodes gewoon weer in bedrijf zijn genomen, of in bedrijf waren.

    Bij de NS zie je treinen gemakkelijk, met een tussendoorse revisie, de levensduur van 40 jaar halen. Dat is met rollend materiaal vrij gebruikelijk.

    In Berlijn en het Oostblok rijden ook nog steeds Skoda-trams uit eind jaren zeventig, begin jaren tachtig rond en die rijden nog keurig hun rondjes.

    De klassieke trams die je nog steeds (vaak) in België, het Ruhrgebied of Wenen aantreft zijn nog vele malen ouder.

    Dit in tegenstelling tot bussen die iedere 10 jaar (en misschien wel iedere 7 jaar) vervangen worden door scherpere aanbestedingseisen vanuit de provincie aan materieel.

    Een tram kan het veelvoud aan reizigers vervoeren ten opzichte van een bus tegen een mindere personeelsinzet ( 1 bestuurder t.o.v. meerdere chauffeurs). Ook weer goedkoper, bij veel reizigers. Bij weinig reizigers is ene tram in onderhoud waarschijnlijk weer veel duurder. Vandaar dus als het rustig is (weekenden) even geen tram op de Uithoflijn.

    Dat afgezet tegen een zeer lange levensduur, bespaar je de miljoenen uiteindelijk ook weer die je bij de aanleg en aanschaf uitgegeven hebt. Sowieso is het OV in de grote steden en stedelijke gebieden in Nederland redelijk rendabel. Dat zie je ook aan de relatief hoge prijzen die reizigers moeten neertellen, Dat zie je ook aan de winsten die OV bedrijven boeken. Dat geldt komt op de een of andere manier dus ook wel weer terug.

    Die 65.000 euro per strekkende meter wordt in de eerste plaats veroorzaakt door steeds duurder worden veiligheidssystemen die wel op nieuwe lijnen moeten worden aangelegd, maar oude lijnen hoeven daar nog niet over te beschikken, dat zijn gewoon wettelijke eisen EN er was een kostenoverschrijding door onduidelijke spelletjes tussen de hoofdaannemer BAM en de Provincie Utrecht, waardoor de gedeputeerde gesneuveld is. Tel daarbij op dat aannemers tegenwoordig ook vaak slecht werk afleveren, waardoor werk vaak langer duurt en vaak opnieuw gedaan moet worden. Ook dat is een veroorzaker van hoge oplopende kosten. Deze worden dus min of meer door de (vrij) markt veroorzaakt, maar deze worden afgewenteld en doorberekend aan de belastingbetaler. Iets in me vind dat onethisch (winsten voor de markt, kosten voor de belastingbetaler).

    Overigens weet ik niet wat de trams zelf gekost hebben. Misschien heeft de provincie daar dan wel weer een zeer gunstige prijs voor betaald. Ze zijn van CAF als ik mij niet vergis, wat 1 van de betrouwbaarste en beste materiaalbouwers is ter wereld. Als de trams in verhouding weer wat goedkoper waren, dan kan je dat weer wegstrepen tegen de relatief dure kosten van de aanleg van de lijn.

    Bij de provincie kijkt men natuurlijk bij een dergelijk tramproject naar begrotingen die uitgestrekte worden over periodes van 50 jaar en niet alleen naar de boekhouding van 2019 (bijvoorbeeld).

    Overigens is het juist in het voordeel van de belastingbetaler dat U-OV nu in deze tijden bezuinigt op de exploitatie van bepaalde lijnen. Er zijn nauwelijks reizigers. Met leeg materiaal rondrijden kost heel erg veel onnodig geld (en onnodige energie, brandstof, ook elektriciteit moet opgewekt worden) Er wordt dus rechtstreeks bezuinigd op extra onderhoud en extra personeelsinzet. Op oproepkrachten wordt per direct bezuinigd en het kost de belastingbetaler in deze tijden dus gewoon minder geld. Dat geld is trouwens ook broodnodig nodig voor andere potjes.

    Bijvoorbeeld om in deze vreemde tijden de lokale kleine ondernemers te redden via landelijke, provinciale, regionale en lokale noodfondsen. Daar zou u als “iets in zaken” toch wel begrip voor moeten hebben.

  14. Scherpschutter

    @Koel Hoofd 30/3/2020 – 19:39

    Uiteraard. De peperdure elektrische bussen die 7 jaar geleden met veel tam-tam werden aangekondigd als oplossing voor decennia zijn intussen ook al compleet afgeschreven:

    https://www.telegraaf.nl/nieuws/2105367475/elektrobussen-nu-al-afgeschreven

    Werkelijk niets werkt meer aan die dingen….Gelukkig hebben ze gelijk nieuwe besteld! Dit keer zal het vast beter gaan.

  15. Jos

    @ JdV

    De provincie gaat over het OV niiet het stadsbestuur.

    Ik ben geen enorme OV-freak. Ik heb er toevallig kennis van en het irriteert mij mateloos als mensen, toevallig die mensen die 1) altijd op basis van vaak foutieve gegevens negatief zijn (over zo’n beetje alles), 2) mensen die menen overal verstand van te hebben, gewoon echt geen idee hebben hoe iets in elkaar steekt, op basis daarvan menen conclusies te trekken en dat dan ook nog wereldkundig menen te moeten maken. (Alleen maar met als doel ophitsen).

    Dat irriteert mij ja.

    @ Scherpschutter en JdV

    Dat die elektrobussen mogelijk afgeschreven zijn, heeft er mee te maken, dat er om wat voor reden dan ook, voor de verkeerde producent en de verkeerde bussen is gekozen. Misschien ook wel met personeel bij U-OV dat niet met elektrische bussen om kan gaan. Het is natuurlijk vreemd dat die paar bussen in Utrecht niet functioneren, terwijl andere steden over de wereld verspreid al jaren met elektrisch stadsvervoer rondrijden, zonder noemenswaardige problemen.

    De electrische bussen van VDL uit Veldhoven, rijden al jaren redelijk probleemloos hun rondjes. Het volledige stadsvervoer in Eindhoven, Venlo en Maastricht is elektrisch.Alle stadsbuslijnen. En dat al jaren. VDL levert zijn kwalitatief hoogwaardige bussen aan steden over de hele wereld (Keulen bijv.).

    Ik betaal liever mee aan openbaar vervoer, waar iedereen gebruik van kan maken, dan dat ik meebetaal aan subsidies die bij het 1) particuliere bedrijfsleven en 2) het grote internationale bedrijfsleven (belastingvermijders) terecht komen. Die maken namelijk winst op basis van belastinggeld.

    Kosten moeten zoveel mogelijk door anderen betaald worden, winst gaat zoveel mogelijk naar de enkele aandeelhouders en bestuurders. Voor een deel gefinancierd door belastinggeld.

    Dan betaal ik liever voor zaken die nut hebben en waar ik zelf ook gebruik van KAN maken wanneer ik dat zou willen.

  16. BdV

    Dank voor je bijdrage, Jos.

  17. Pieter

    Als toevoeging @ jos.

    Ook de buslijnen naar Schiphol toe in Amsterdam zijn elecrtisch, alsook de gelede R-net bussen. Rijden al geruime tijd rond zonder problemen.

    Het kan dus gewoon. Tientallen tot honderden lijnen die iedere dag, iedere 10 minuten probleemloos honderden kilometers afleggen tegen 1 of 2 lijntjes in Utrecht waar ze het niet voor elkaar krijgen of niet voor elkaar WILLEN krijgen. (Lijkt me dat er in Utrecht prutsers aan het werk zijn). Als er betere oplssingen bedacht zijn voor de accuproductie, brandveiligheid en opwekking vs opslag, dan wil niemand meer iets anders.

    Electrisch rijden is subliem.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).