De Uithoflijn kan niet op 8 juli 2018 in gebruik genomen worden, zoals de oorspronkelijke planning was. Het college geeft aan dat er nog te veel en te grote risico’s zijn.
Het is nog niet bekend wanneer de tram van Utrecht Centraal naar de Uithof wel gaat rijden. De vertraging komt met name door de grootschalige ontwikkelingen in het stationsgebied. De eerste kilometer van de tramlijn kan daardoor niet volgens de oorspronkelijke planning af zijn.
Financiële consequenties
De andere acht kilometer van de tramlijn is naar verwachting wel op tijd klaar. De gemeente onderzoekt of het mogelijk is dat tussen station Utrecht Vaartsche Rijn en het Utrecht Science Park volgende zomer al een beperkt aantal trams kan gaan rijden. In die periode zullen de bussen tussen Utrecht Centraal en de Uithof blijven rijden.
Volgens de gemeente brengt de vertraging van de Uithoflijn financiële consequenties met zich mee. Op dit moment wordt gekeken hoeveel die consequenties gaan kosten. Het belangrijkste doel is volgens de gemeente een veilig en werkend tramvervoersysteem.
Gekoppelde berichten
De Uithoflijn komt tevoorschijn; wat is de stand van zaken?
Een groot meerjarig project in Utrecht begint zichtbaar vorm te krijgen. Ook in de zomerperiode…
7 Reacties
ReagerenHet zal ook eens niet…..
Je verwacht het niet he, dat projecten van de Gemeente Utrecht volgens planning verlopen en daardoor ook binnen de begroting blijven….. 😉
Wat een nieuws…..
Dit is al lang bekend, alleen durfde men dit niet naar buiten te brengen en werd er nog even net gedaan of er werd gezocht naar mogelijkheden om de reeds opgelopen vertraging in te lopen.
De reden is redelijk lachwekkend, de grootschalige ontwikkelingen in het stationsgebied zijn reeds lang bekend.
Ben benieuwd of een ander potentieel probleem (beïnvloeding bovenleiding tram en gevoelige apparatuur UMC) inmiddels opgelost is?
“De vertraging komt met name door de grootschalige ontwikkelingen in het stationsgebied.”
Ja, dat konden ze natuurlijk niet weten toen ze de projectplanning maakten.
ach, in Amsterdam zou de Noord-Zuidlijn volgens mij in 2002 rijden. Dit is kinderspel.
De OV Uithof-gangers zouden van CS naar Vaartsche Rijn kunnen gaan lopen. Is een kwestie van wat plankjes op de rails leggen.
Een andere route wordt namelijk geblokkeerd door Klepièrre die het onmogelijk maken om van CS rechtstreeks naar de Mariaplaats te lopen.
Bijkomend voordeel van dat lopen naar VR is dat conditie en gezondheid van de Uithof-gangers er flink op vooruit gaat.
Dit risico was inderdaad al bekend. Maar zoals het met risico’s gaat weet je vooraf niet of het op zal treden.
Ben wel benieuwd op wie de vertragingsschade verhaald zal worden. Het langer laten rijden van bus 12 heeft natuurlijk financiele consequenties. En er zal nog wel meer schade zijn.