Uithoflijn verwelkomt woensdag miljoenste bezoeker | De Utrechtse Internet Courant Uithoflijn verwelkomt woensdag miljoenste bezoeker | De Utrechtse Internet Courant

Uithoflijn verwelkomt woensdag miljoenste bezoeker

Uithoflijn verwelkomt woensdag miljoenste bezoeker
De Uithoflijn heeft woensdag de miljoenste reiziger verwelkomd. De miljoenste reiziger stapte bijna drie maanden na opening aan boord van tram 22.

De Uithoflijn heeft woensdag de miljoenste reiziger verwelkomd. De miljoenste reiziger stapte bijna drie maanden na opening aan boord van tram 22.

In februari was er al een dag waarop de Uithoflijn 33.000 reizigers vervoerde. Buslijn 12 had op een normale dag zo’n 20.000 mensen aan boord.

Komende tijd wordt de frequentie van de tramlijn verder uitgebreid. Uiteindelijk moeten er zestien trams per uur in beide richtingen rijden.

23 Reacties

Reageren
  1. Hugo Aylva

    Mooi resultaat! De tram is vergeleken met lijn 12 ook zeker een genot om mee te reizen: snel en comfortabel. Laat de gemeente nu haast maken met het vertrammen van andere lijnen.

  2. Metropool Utrecht

    dus mogelijk 4 miljoen reizigers per jaar voor lijn na Utrecht Science Park… dat bewijst wel hoe nodig een tram / metro net is.

  3. Dennis

    Dat is mooi nieuws!
    Maar waarom heet de Uithoflijn niet de Utrecht science park line? Dit is toch verwarrend voor internationale reizigers?
    Volgens mij ook de reden dat de Uithof van naam moest wijzigen..

  4. Erwin

    @dennis: het heet dan ook niet de uithoflijn maar lijn 22

  5. Koel Hoofd

    Bullshit opmerking, miljoenste bezoeker.
    Dat is gewoon een student geweest die al 3 maanden dagelijks met die tram reist.
    De propvolle bus is hier vervangen voor de propvolle tram, misschien dat er nu wat minder studenten fietsen omdat ze in de tram minder schudden dan in de bus.
    Er is namelijk verder namelijk helemaal niets verandert, er zijn nog steeds dezelfde aantallen werknemers en studenten op de Uithof.
    Dus dat wil niet zeggen dat de tramlijn een succes is, tot op heden kost het meer dan het op levert.

  6. Don

    @ Dennis Laten we Utrecht ook anders gaan noemen zodat de internationale reizigers niet verward raken is ook niet uit toespreken voor die arme drommels. Utrecht = Dom stad = stupid town. Klinkt goed Stupid town sciencepark line. Of zou dit verwarrend zijn voor de Utrechters.
    @ Hugo niet nog meer verstrammen heb je meegekregen wat deze gekost heeft. WOZ en parkeerbelasting is nu al niet meer op te brengen.

  7. Scherpschutter

    Dat zijn schokkend slechte cijfers. In ruim 2 1/2 maand (80 dagen) slechts 1.000.000 reizigers is slechts 12.500 per dag….Dit waar lijn 20 er 20.000 per dag vervoerde. Een ongekende daling!

    Voor definitieve conclusies is het nog te vroeg, maar de Uithoflijn lijkt uit te draaien op een flop van Bijbelse proporties.

  8. Naam

    De tram rijdt nu een week of 11. Kerst zat in die week, dus het zal pakweg om 50 werkdagen gaan. Gemiddeld zou dat 20.000 passagiers per dag betekenen, precies de 20.000 die lijn 12 “op een normale dag” vervoerde.

    Er lijkt (?nog?) niet veel groei in het aantal passagiers te zitten, mogelijk zelfs geen groei.

  9. Erik

    @Dennis:
    Uithoflijn was de projectnaam. De lijn heet nu gewoon tram 22.

  10. Utrechter2

    @Hugo Aylva: gaan we doen, en eventuele tegenvallers belasten/verrekenen we voortaan met de hypotheekrenteaftrek en op de winstbelasting voor bedrijven, en voor JDV en Scherpschutter: ook op de ambtenarensalarissen

  11. Fred

    Inderdaad, meer (drukke) lijnen zouden vertramt moeten worden, er zijn zoveel busbanen aangelegd met het idee om dat ooit om te vormen tot trambaan, helaas gebeurt dat nooit.

  12. Katja

    Dus 16x per uur spoorbomen dicht op Koningsweg ? Nog even en er wordt gepraat over ondertunneling, en “waarom is daar niet eerder over nagedacht”. Regeren etc.

  13. Katja

    @Fred; een bus kan nog omrijden bij een ongeval, een tram staat uren stil. Gelukkig zijn de wissels nog niet vastgevroren.

  14. Joas

    @ Katja

    De bussen zijn daarom ook gewoon achter de hand gehouden en de bussen kunnen dus bij storingen van de tram dezen opvangen. Dat is dus het backup plan dat gewoon werkt.

    De tram werkt ook, die is en comfortabeler, zeker als je moet staan, want er wordt minder en geleidelijker geremd, er is meer ruimte en de capaciteit is dus 10.000 reizigers extra per dag t.o.v de bus. Dat is behoorlijk veel. Tel maar eens uit hoeveel bussen je daar extra voor moet laten rijden en hoeveel extra kosten in personeelskosten en brandstof dat met zich meebrengt t.o.v. 1 machinist/ bestuurder. Ik denk dat je flauw achterover valt en dat uiteindelijk ten aanzien van deze personeelskosten (bijv.) de tram verspreid over een aantal jaar goedkoper uit valt.

    Trams hoeven ook minder snel vervangen te worden dan bussen Bussen worden iedere 5-10 jaar vervangen. Trams kunnen 35 jaar mee en met renovatie 45-50 jaar. Ook die kosten moet je allemaal meewegen en dan zijn de trams waarschijnlijk goedkoper.

  15. Joas

    @ Katja

    Het meest simpele antwoord qua financiering eventuele ondertunneling; kan zijn dat de provincie (en in mindere mate de gemeente) het geld voor ondertunneling in eerste instantie niet beschikbaar hadden ten tijden van aanleg, of het geld er voor niet vrij gemaakt kregen via de democratisch gekozen gemeenteraad en provinciale state.

    Die kunnen dat budget namelijk gewoon tegen gehouden hebben. De mensen die wij zelf kiezen. Dat kunnen achteraf verkeerde keuzes zijn, maar dat is zoals het gaat. Perfectie bestaat niet en is ook niet haalbaar. Bij grove fouten kunnen bestuurders en partijen weggestemd worden. Zo werkt het systeem.

  16. Joas

    @ Koel Hoofd

    Wat praat je nu eigenlijk man. Het aantal studenten stijgt zo’n beetje ieder jaar, ook qua Nederlandse studenten, omdat steeds meer jongeren in het Hoger Onderwijs terecht komen; of dat een goede zaak is weet ik trouwens/ overigens niet, maar dat is een andere discussie.

    Dus aanname 1 klopt alvast niet.

    Er kunnen simpelweg meer bezoekers van de “Uithof” vervoerd worden; ook bezoekers van het ziekenhuis bijv. of gasten, gastdocenten/ gastsprekers bij seminars e.d. en natuurlijk gewoon de mensen die op de Uithof wonen (en er werken steeds meer mensen, want bedrijven als een Danone vestigen zich er); dat worden er ook weer meer met de komst van nieuwe appartementen. Die misschien eerst met veel verschillende buslijnen kwamen of met de auto. Fietsers blijven waarschijnlijk wel fietsen; die kiezen daar vaak uit andere overwegingen voor.

    Veel vieze vervuilende bussen (en buslijnen) (door de stad) kunnen nu geschrapt worden, scheelt uitstoot en brandstofkosten (elektriciteit is een veelvoud goedkoper) en je bespaart personeelskosten, 1 trambestuurder t.o.v 5-10 busschuaffeurs. Spijtig voor chauffeurs die niet nodig zijn, maar die kunnen misschien ander werk vinden of op andere lijnen/ in andere regio’s ingezet worden. Het bespaart dus al met al veel belastinggeld. Iets waar de gemiddelde reaguurrder, waaronder jijzelf, nogal vaak over valt trouwens. Laat ook zien dat je jouw stokpaardjes alleen gebruikt wanneer het je (polariserende?) mening goed uitkomt.

    Als je gaat klagen over de overschrijding van de bouwkosten kun je beter bij de BAM zijn, die een zeer dubieuze rol hadden in vertraging van de lijn alsook de kostenoverschrijding. Dit privé-bedrijf kost de overheid en de belastingbetaler pas een hoop geld. Zodat de baan van BAM lekker op hun jacht kunnen zitten in St. Tropez? So far voor de zogenaamde vrije markt.

  17. Utrechter2

    @Joas: twee aanvullingen, stadsbussen haalden vroegah zo’n 15 jaar, laat het 12 jaar zijn, maar een grove afwijking van de 5 a 10 jaar die je noemt.

    Het kan zijn dat een electrische bus korter meegaat maar die heeft wel overlap met de tramvoordelen.

    De provincie als overheidsinstelling had niks aan te merken op de BAM.

  18. Hugo Aylva

    @Utrechter2: een elektrische bus gaat juist langer mee dan een dieselbus. De maximale levensduur die Joas noemt klopt wel, maar dat heeft denk ik meer te maken met de steeds strenger wordende concessie-eisen waardoor er weer nieuwere (en dus schonere) bussen moeten instromen. Hierdoor konden bussen vroeger langer worden ingezet.

  19. Joas

    @ Utrechter2

    De provincie is (volgens mij nu officieel of bijna) onder curatele gesteld door de rijksoverheid als gevolg van o.a. de UIthoflijn en het niet op orde hebben van de begrotingen.

    De mensen die vanuit de provincie op de UIthoflijn zijn gezet, als vervanging van de wel competente ambtenaren die bovenop tijds- en kostenoverschrijdingen zaten (ze zijn onverklaarbaar geschorst en/of op andere werkzaamheden gezet, en/ of ontslagen), waren ex-BAM medewerkers die vooral het BAM-belang dienden in dienst van de provincie. Hoezo te nauwe banden met BAM? (Opvallend onder een VVD-gedeputeerde).

  20. Joas

    @ Utrechter

    Door nieuwe aanbestedingeisen worden bussen sneller afgeschreven. Zo krijgen ook steeds sneller schonere motoren. Maar goed. 10 jaar kan idd ook 12 jaar zijn. Nog altijd een fractie van de ‘levensduur’ van een tram.

  21. Koel Hoofd

    @ Joas
    Er zijn geen tienduizenden nieuwe studenten bijgekomen in een jaar (2019/2020 t.o.v. 2018/2019)
    Dus er is niets veranderd in het reizigersgedrag, busreizigers zitten nu in de tram.
    Wat snap je daarvan niet?

  22. Utrechter2

    @Joas: standaard-procedures bij ELK overheidslichaam, die tijdelijk zijn tot EY, met de bekende ‘ernstige waarschuwing’ dat ook weer goedgekeurd heeft. En ook vanuit de Rijksoverheid geen enkele kritiek op de BAM (wie had anders verwacht trouwens?) , dus het is alleen maar een mening van jou en mij!

  23. Joas

    Nee, maar toch gaan er meer mensen dan met bus, omdat de verbinding verbeterd is. Wat snap je niet?

    Bezoek ziekenhuis, medewerkers, gasten (zakelijk, seminars, etc.); ipv taxi’s, auto’s, stadsbussen, streekbussen, intercitybussen, carpools.

    Overigens is het aantal internarionale studenten en aantal medewerkers op de Uithof ieder jaar flink aan het toenemen. Ook het aantal nl studenten. Daarom is de Uithoflijn ook gebouwd. Het aanral reizigers in de toekomst zal dan ook sowieso groter zijn en eigenlijk nu al dus.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).