Trams Uithoflijn binnenkort overdag rijdend te zien | De Utrechtse Internet Courant Trams Uithoflijn binnenkort overdag rijdend te zien | De Utrechtse Internet Courant

Trams Uithoflijn binnenkort overdag rijdend te zien

Trams Uithoflijn binnenkort overdag rijdend te zien
De nieuwe tram die gaat rijden op de Uithoflijn.
De trams van de Uithoflijn zullen binnenkort ook overdag gaan proefrijden. De provincie Utrecht heeft daarvoor de benodigde vergunning gekregen. Het proefrijden is een van de laatste fases van het project Uithoflijn voordat de tram echt in gebruik genomen kan worden.

De trams van de Uithoflijn zullen binnenkort ook overdag gaan proefrijden. De provincie Utrecht heeft daarvoor de benodigde vergunning gekregen. Het proefrijden is een van de laatste fases van het project Uithoflijn voordat de tram echt in gebruik genomen kan worden.

De Uithoflijn wordt geplaagd door vertragingen, miljoenenoverschrijdingen en politieke discussies. Maar nu is er een lichtpuntje te melden: de vergunning is binnen voor de proefritten. Dat betekent dat de tram heel binnenkort overdag gaat rijden, zonder passagiers.

Het proefrijden is nodig om in de praktijk te kunnen ervaren wat er straks nodig is om dagelijks grote aantallen reizigers te vervoeren. Ook kunnen trambestuurders in de proeffase overdag de benodigde praktijktraining opdoen.

Gedeputeerde Dennis Straat: “Utrecht kan dankzij deze vergunning heel binnenkort de trams overdag zien rijden. Weliswaar gaan het dan nog om proefritten, maar we komen daarmee ook steeds dichterbij het moment dat de tram daadwerkelijk reizigers tussen Utrecht CS en Utrecht Science Park vervoert.”

17 Reacties

Reageren
  1. Don

    Ben benieuwd wat voor overschrijdingen dit weer tot gevolg heeft.

  2. Harry de 1e

    Moet fake nieuws zijn. Rijdende trams en UITHOFlijn.

  3. Kees

    Beetje mosterd na de maaltijd, maareh waarom heeft de Uithoflijn trams met bovenleiding? Er zijn inmiddels alternatieven die goedkoper zijn en minder geluid maken…

  4. Jannes

    Gaat leuk worden bij het UMC, waar de spoorlijn van de tram tegenwoordig de facto rookgebied is geworden.

  5. WP

    @Kees, had inderdaad prima zonder gekund. Tram met accu’s uitvoeren en dan snellaadstation op een aantal haltes. Mijn inziens goedkoper als je totale kosten voor 50 jaar neemt. En bovendien mooier zonder lelijke bovenleiding

  6. Jan met de Pet

    Waarom op drukke punten gekozen voor spoorovergangen en niet getunneld, of had LOT last van een tunnelvisie, of overzag zij de grote lijnen niet #rodekaart
    Ik vind haar nog steeds het politie talent van het jaar #teamLot whahahaha, kon mij lachen nu echt niet meer inhouden.

  7. Wim Vreeswijk

    Zal tijd worden met een investering van 0,5 miljard belastinggeld. Ben benieuwd wat er allemaal aan de strijdstok is blijven hangen voor adviseurs, architecten, aannemers, tussenpersonen?

  8. Stephanie

    Komt er ook een ‘ van Hooijdonk’ halte? Ere wie ere toekomt toch?

  9. G.H.

    @Stephanie: Hahaha ?
    Beknopte dienstregeling voor die halte: ‘Vanaf komend jaar stopt hier de tram.’

  10. Sjaan

    @ Jan met de Pet

    Natuurlijk maakt van Hooydonk er momenteel een zooitje van, maar….

    De tram is voornamelijk een provinciaal project, dat is 1. Het project is al jaren voordat van Hooydonk iets in de Utrechtse politiek deed in gang gezet en ontworpen.

    Van Hooydonk zit niet in het projectieaam en gaat dus niet over gemaakte keuzes.

    Oftwel, stop eens met die simplistische manier van kijken en reageren. Van Hooydonk gaat niet over wel of geen tunnels. Die beslissingen zijn ver voor haar tijd genomen en gemaakt.

  11. Dirk

    Gingen ze niet 10 en straks 18x per uur rijden? In twee richtingen.
    Ik ben benieuwd hoeveel minuten en seconden de gelijkvloerse kruisingen bij Koningsweg en die oostelijk van stadion Galgerwaard straks gesloten zullen zijn voor auto- (waaronder bus-) en fietsverkeer… met alle gevolgen van dien.
    Files, mensen die toch nog even proberen onder/langs boom te rijden en de volgende niet halen…

  12. Bertje 030

    De heer Dennis Straat weet het weer mooi te vertellen, samen met Lotje is en blijft hij verantwoordelijk voor dit debacle en ook hij blijft lekker zitten waar hij zit, Utrechters gebruik Uw stemrecht in maart!!!!

  13. Willem

    Er is maar één naam voor nodig van deze tram . Deze tram kan heten de miljoenenlijn Utrecht .

  14. Jeroen

    Wat een gezeur. Het lijkt wel alsof jullie geen tram willen en blij zijn met al die bussen in de stad.

    Waar gaan jullie staks over zeuren als die tram wel goed blijkt te werken en er een stuk minder bussen gaan rijden?

  15. Harry

    Voor die prijs van 1 trambaan met 15 tramstellen hadden ze het hele buspark van de gemeente utrecht en de gehele Provincie Utrecht kunnen ombouwen naar gas, stroom of waterstof.

    Kortzichtig, incompetent en met een enorme scoringsdrift waar helemaal niemand bestuurlijk voor wordt afgerekend.

    Klimaat is het probleem niet. Het zijn de incompetente bestuurders die het probleem vormen. Daar moet HEEL snel actie worden genomen.

  16. bee

    @Sjaan
    waarom denk je dat ze een motie van wantrouwen kreeg en zich moest verantwoorden.
    deze motie had zij niet onderuit mogen komen maar ja,de 1ne hand wast de andere en zo kon mevrouw weer verder en overleefde zij de motie.

  17. Sjaan

    Ze kreeg een tweede motie van wantrouwen (net als de eerste) over gebrekkige communicatie, het achterhouden van info aan de raad (al dan niet door haar projectteam, misschien was ze niet oud e hoogte, maar ze had op de hoogte moeten zijn) en de laatste motie van wantrouwen ging vooral over spookbetalingen spookfacturen die door onderzoek van AD/ NRC aan het licht zijn gekomen (bouwfraude door BAM).

    Weet waar je het over hebt als je klaagt.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).