Uitstel voor plan om snorfietsen naar rijbaan te verplaatsen - De Utrechtse Internet Courant Uitstel voor plan om snorfietsen naar rijbaan te verplaatsen - De Utrechtse Internet Courant

Uitstel voor plan om snorfietsen naar rijbaan te verplaatsen

Uitstel voor plan om snorfietsen naar rijbaan te verplaatsen
Snorfiets op het fietspad in Utrecht. Archieffoto
Het plan van de gemeente Utrecht om de snorfiets van het fietspad af te halen loopt vertraging op. De commissie BING, waarin ook de nood- en hulpdiensten vertegenwoordigd zijn, hebben te veel zorgen over het plan.

Het plan van de gemeente Utrecht om de snorfiets van het fietspad af te halen loopt vertraging op. De commissie BING, waarin ook de nood- en hulpdiensten vertegenwoordigd zijn, hebben te veel zorgen over het plan.

De gemeente wil al langer af van de snorfiets – met blauw kenteken – tussen de fietsers. De brommers zouden geluidshinder, overlast door uitstoot en gevaarlijke situaties opleveren. Ook het Rijk heeft eerder dit jaar besloten dat gemeentes en alle andere wegbeheerders mogen besluiten om op drukke fietspaden de snorfietser naar de rijbaan te verplaatsen.

In oktober gaf de gemeente aan dat de verkeersregel, waarmee snorfietsen naar de rijbaan worden verbannen, in mei 2019 in werking zou treden. Wel zou het plan nog getoetst worden door de de Commissie Beheer Inrichting en Gebruik openbare ruimte (BING) waarin ook de nood- en hulpdiensten vertegenwoordigd zijn.

Zorgen

Deze commissie gaf aan te veel zorgen te hebben over het plan. Hierbij gaat het onder andere over het snelheidsverschil tussen snorfietser en overig verkeer op de rijbaan, de verplaatsingen van en naar het fietspad en vertragingen voor de aanrijdtijden van het openbaar vervoer.

De gemeente heeft nu besloten om alle gegevens nogmaals te bekijken en opnieuw enkele afwegingen te maken. Daarnaast wordt een extern bureau om een second opinion gevraagd. Hierdoor loopt het plan wel vertraging op. De invoering van de maatregel staat nu gepland voor het einde van 2019.

Gekoppelde berichten

14 Reacties

Reageren
  1. wollie

    elektrische scooters geven geen (directe) uitstoot of geluidshinder. in veel chinese steden is tweetakt al verboden, nu nog in utrecht… kunnen ze prima op het fietspad blijven rijden, ik hou ze toch wel bij.

  2. Jacobson

    We zouden landelijk moeten besluiten om te stoppen met de onzin van de zogenaamde snorfiets. Je mag nu bij de dealer kiezen of je een helm wilt dragen of niet. Zo niet, dan krijg je hetzelfde apparaat, maar dan begrensd.
    Als de dealer al niet aanbiedt om de begrenzer onklaar te maken, dan iemand anders wel.
    Oorspronkelijk was de snorfiets een sneu ding met kleine wieltjes dat echt niet harder kon.

    Stop met regelingen die op papier kloppen, maar in de praktijk niet.

  3. Toine Goossens

    Zeer verstandig van de wethouder om extra tijd te nemen en het voorstel objectief te laten toetsen. Daar ontbreekt het namelijk nog steeds aan. Niet voor niets staat er in het bericht:
    ‘De brommers zouden geluidshinder, overlast door uitstoot en gevaarlijke situaties opleveren’.
    Als de snorfietsjagers dat na al die jaren nog niet kunnen aantonen, dan is het zeker dat hen dat nooit gaat lukken. Einde voorstel

    Ik wacht de conclusie van het externe bureau af. Ik heb het voorwerk al gedaan:
    https://www.duic.nl/algemeen/snorfietsen-moeten-mei-2019-op-de-rijbaan-utrecht/
    Veel tijd hoeft het hen niet te kosten.

  4. CorrieGM

    Stop maar met dat onzalige plan. Het is veel gevaarlijker voor snorfietsers op de rijbaan dan voor ‘gewone’ fietsers met snorfietsers op het fietspad.

  5. Jarno

    Leuk idee, maar intussen wordt je op de fietspaden nog van alle kanten door de gele kentekens voor de sokken gereden. Met name door de fietser met een gele plaat. Die horen toch ook gewoon op de weg?!?

  6. Wim Vreeswijk

    In de 1e helft van 2018 zijn al evenveel verkeersdoden gevallen als in heel 2017.

  7. Kees Truijens

    @wollie
    Het verbaasde me, nu twee jaar terug, hoe in het centrum van Beijing vrijwel alle brommers en brommobielen geëlektrificeerd waren. Dat zou hier toch ook mogelijk moeten zijn. De maaltijdbezorgers hier geven het goede voorbeeld. Kennelijk is het ook zakelijk interessant om brommers te vervangen door (e)bikes. Scheelt een hoop NO2 vervuiling.

  8. Kees Truijens

    @Jacobson
    Als men de moed, de zin of de middelen niet heeft om snorfietsen technisch te controleren is afschaffen de meest logische optie.

  9. bee

    met een helm op tussen de auto´s door op een snorfiets,hoe kom je er op.

  10. Piet

    @Bee, je moet er ook niet tussendoor rijden dan wordt het gevaarlijk. Je moet gewoon netjes in de rij aansluiten zorgen dat je goed zichtbaar bent dan hoeft er weinig aan de hand te zijn. Ook bijvoorbeeld niet vooraan gaan staan bij een stoplicht want de rest is veel sneller weg dus gewoon achteraansluiten

  11. ACTK

    Heel goed, dit gevaarlijke plan moet van de baan. Evenals de verplichting voor pedelec’s op de rijbaan te rijden. Op de rijbaan rijden is voor een pedelec een goede optie, maar niet omdat deze fietsen niet beschikken over hulpmotoren die altijd een maximale snelheid van 45 km/h garanderen is het levensgevaarlijk. Pedelec’s binnen de stad rijden vaak rond de 30.
    Uiteraard moet er iets gedaan worden aan het probleem dat nu op de fietspaden zichtbaar is. Maar dat moet je op het fietspad oplossen. En niet door deze vervoermiddelen dusdanig gevaarlijk en storend in het gebruik te maken dat niemand ze meer wil bereiden.
    Waarom lijkt zo’n BING-commissie dat wel te zien, en kan een gemeenteraad zich dat niet bedenken? Ik zou zeggen: beste raadsleden, allemaal een dagje op een fietsje voor een toeterende stadsbus fietsen om een beetje door te krijgen wat een rare besluiten jullie voorstaan zou geen overbodige luxe zijn.
    Denk na over oplossingen op fietspaden, maximum snelheden op fietspaden, maar rijbaangebruik optioneel naar inzicht van de bestuurder en niet verplicht.

    Een helm opzetten voorkomt geen ongelukken, het is slechts een poging ernstig letsel bij het voorziene ongeval te voorkomen…

  12. bee

    @piet

    het snelheidsverschil is te groot .
    25 km op je snorfiets met je helm op waar de auto´s 50 km rijden .
    volgens mij ben je dan toch echt levensmoe .

  13. katja

    Snorfietsen, bromfietsen, allemaal rijden ze te hard en zijn opgevoerd. Die setjes zijn gewoon te koop !

  14. Piet

    @Bee het snelheidsverschil tussen de opgevoerde snorfietsen of speedelecs die ongeveer 40 rijden of een gemiddelde fietser nog geen 20km is minder groot dan op de rijbaan.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).