UMC Utrecht heeft minder medewerkers nodig dankzij kunstmatige intelligentie; ‘Grote winst’ UMC Utrecht heeft minder medewerkers nodig dankzij kunstmatige intelligentie; ‘Grote winst’

UMC Utrecht heeft minder medewerkers nodig dankzij kunstmatige intelligentie; ‘Grote winst’

UMC Utrecht heeft minder medewerkers nodig dankzij kunstmatige intelligentie; ‘Grote winst’
In het UMC Utrecht heeft AI-software afgelopen week de 10.000e intekening gemaakt. Met deze techniek worden de organen van patiënten die bestraald worden in beeld gebracht. Dankzij deze kunstmatige intelligentie wordt het intekenen sneller gedaan en is een laborant minder nodig.

In het UMC Utrecht heeft AI-software afgelopen week de 10.000e intekening gemaakt. Met deze techniek worden de organen van patiënten die bestraald worden in beeld gebracht. Dankzij deze kunstmatige intelligentie wordt het intekenen sneller gedaan en is een laborant minder nodig.

Wanneer een patiënt bestraald moet worden, wordt vaak eerst een scan van het lichaam gemaakt. Hierop worden naast de tumor ook de 3d-omtrek van organen, zoals bijvoorbeeld het hart en de longen, ingetekend. Dit is nodig om te voorkomen dat deze organen te veel stralingsdosis krijgen waardoor ze beschadigd kunnen raken.

Sinds ongeveer 3,5 jaar wordt in het UMC bij het intekenen gebruik gemaakt van zelfontwikkelde AI-software. Experts op het gebied van deep learning van de afdeling Radiotherapie hebben in samenwerking met laboranten en artsen van het ziekenhuis het algoritme ontwikkeld en bijgeschaafd.

Geen patiënt hetzelfde

Inmiddels heeft deze kunstmatige intelligentie 10.000 intekeningen gemaakt. “Dit is vaak heel goed, vraagt soms een kleine aanpassing en voldoet een enkele keer niet”, zegt radiotherapeutisch laborant Gonda Sikkes. “Geen patiënt is immers hetzelfde. Doordat we de intekening met behulp van een algoritme doen, is de intekening consistenter.”

Daarnaast kunnen de medewerkers van het UMC dankzij de AI-software nu ook sneller werken. Zo levert het systeem ongeveer 20 minuten tijdswinst per patiënt op, waardoor nu één laborant minder nodig is voor het werk. Dat noemt het ziekenhuis, gezien het aanhoudende tekort in zorgmedewerkers, ‘grote winst’.

Gekoppelde berichten

8 Reacties

Reageren
  1. E van Dishoeck

    De inzet van een hulpmiddel is altijd artificieel. Wij zijn de intelligente procespartners in deze materie. De term articiciele intelligentie is een contradictio in terminis.

  2. W

    @dishoeck: dream on

  3. Herman

    Mooi, kan de zorgpremie omlaag.

  4. S

    @herman: ja want software (ontwikkelen) kost immers geen geld

  5. Rob

    @S: nee, dat zijn de grootverdieners binnen de zorg

  6. woutvr

    Daar heb je het gedonder al: minder mensen nodig. In plaats van op andere plekken de service te verbeteren.
    Dank je wel AI. En idd laten we het gewoon hebben over KI (kunstmatige intelligentie).

  7. Peter

    @woutvr Dat wordt dan weer afgekort als KI en dat geeft een ingewikkeld soort verwarring

  8. Marij

    Wat is iedereen toch negatief…

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).