De Utrechtse hoogleraar Liesbeth Kester gaat onderzoek doen naar de invloed van digitalisering op de kansengelijkheid van jongeren. Hiervoor krijgt ze 2,8 miljoen euro van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). Kester is de eerste die subsidie krijgt uit een nieuw programma van de organisatie.
Thuis en op school vind je steeds meer computers, smartphones en tablets. Ook maken steeds meer kinderen en jongeren gebruik van sociale media, games, maar ook digitale leermiddelen. Dit heeft mogelijk invloed op de kansengelijkheid van de jeugd. Hoogleraar Onderwijswetenschappen, Liesbeth Kester, wil die invloed in kaart brengen.
Daarvoor krijgt Kester een aanzienlijk bedrag: NWO geeft een subsidie 2,8 miljoen euro voor het onderzoek. “Het is geweldig dat we met ons consortium de mogelijkheid krijgen bij te dragen aan een oplossing voor het maatschappelijk vraagstuk: kansenongelijkheid”, laat Kester weten. “Door te kijken naar de bewegingen van onze jeugd in het medialandschap dat hen omringt, thuis, op school en in de buurt, proberen we erachter te komen welke impact de digitale media in dit landschap hebben op hun ontwikkeling en kansen.”
Brug slaan
Kester voert het onderzoek niet alleen uit. Dat gaat ze samen met een consortium doen, dat bestaat uit andere medewerkers van bijna twintig andere kennisinstellingen. Dat zijn uiteenlopende organisaties, van Universiteit Twente tot het Centrum Jeugd en Gezin. “Het doel daarvan is om een brug te slaan tussen de wetenschap en de maatschappij, zodat samen antwoord wordt gevonden op maatschappelijke vraagstukken”, schrijft de Universiteit Utrecht.
Het onderzoek naar de invloed van digitalisering op de kansengelijkheid van kinderen is het eerste dat subsidie krijgt uit een nieuw programma van NWO. Dat is het programma ‘Jeugd en digitalisering – impact op identiteitsontwikkeling, relaties en kansengelijkheid’. Dit programma is in het leven geroepen om een beter beeld te krijgen van de invloed die digitalisering heeft op de identiteit en kansengelijkheid van jeugdigen van 0 tot 18 jaar.
6 Reacties
ReagerenMisschien kan dat geld beter worden besteed aan onderzoek naar de invloed die studentenverenigingen hebben op jongeren. De oorverdovende stilte waarmee de utrechtse studentenverenigingen weigeren afstand te nemen van het wangedrag van hun amsterdamse collega’s doet het ergste vermoeden.
Pen en papier kan iedereen betalen, die dure electronische leermiddelen niet.
Pen en papier stimuleert direct door het gebruik de ontwikkeling van de hersenen, die electronische leermiddelen niet.
Dat 25% functioneel analfabetisme onder de 15 jarigen is het directe gevolg van het gebruik van steeds geavanceerdere electronische leermiddelen, werd al in de jaren negentig door kritische psychologen voor gewaarschuwd maar die betweterige pedagogen en politiek wilden niet luisteren.
Fijn dat de wetenschap nu na 30 jaar eindelijk gaat onderzoeken dat die kritische psychologen (intussen al lang met pensioen of onder de groene zoden) gewoon gelijk hadden. Ik hoop dat ze er een prijs mee winnen.
Hoe meer we uit handen geven aan de technologie, hoe minder we zelf hoeven na te denken en dus hoe dommer we zelf worden. Het is een hele simpele redenatie. Graag een deel van het bedrag naar mij overmaken, bedankt.
De toegang tot allerlei digitale middelen speelt toch ook een rol i.v.m. kansongelijkheid?
Niet ieder gezin heeft geld voor een goed werkende computer, tablet, iPhone etc. Economische kansongelijkheid is nu eenmaal een feit. Als er (veel) technologie ingezet wordt in het onderwijs zal die factor ongetwijfeld van invloed zijn. Technologie kan daarbij tevens vallen in de categorie ‘toeters en bellen’ m.a.w. overbodige, zwaar overschatte franje waar je niks aan hebt.
Leer kinderen daarom op de basisschool gewoon goed lezen, schrijven (spelling!) en rekenen (optellen, aftrekken, delen) en besteed ruim voldoende aandachtig aan aardrijkskunde (topografie) en geschiedenis (vaderlandse geschiedenis, wereldgeschiedenis). Houd op met het modieuze ‘iPad-onderwijs’ maar besteed juist aandacht aan het omgaan met de sociale media in relatie tot de eigen geestelijke gezondheid. Laat op alle scholen een smartphoneverbod gelden, d.w.z. een inleverplicht bij de ingang. Na schooltijd mag je je toestelletje weer uit het mandje halen. Die dingen leiden namelijk enorm af en verstoren het potentiële vermogen om je te kunnen concentreren op iets waar je moeite voor moet doen.
En ten slotte, last but not least: herstel het schoolzwemmen in ere en voer deugdelijk(!) muziekonderwijs in vanaf groep 3. Dus niet: voorgekookte musicals die op cd staan een beetje nazingen maar les krijgen van iemand die de aantekening schoolmuziek heeft. Geef alle kinderen de kans om via de school een instrument te leren kennen en te bespelen. Dat hoeft niet duur te zijn. Een redelijke melodica ( https://wikikids.nl/Melodica ) kost maar een paar tientjes en geeft inzicht in het toonsysteem. Zo leg je een basis. Goed onderwijs is het probate middel tegen kansongelijkheid.
Weer 2,8 miljoen down the drain.. Er is nu eenmaal ongelijkheid in de wereld en dat is niet op te lossen door allerlei onderzoeken of om kansen van anderen te ontnemen.
Naar school gaan, gedragen, opletten, hard werken. Geen 2.8 miljoen voor nodig.
@baliekluiver, mis de relevantie een beetje. Gaat over kinderen tot 18 jaar. Niet over studentenverenigingen in utrecht. En hoezo weigeren? Eerder negeren wat er in Amsterdam gebeurd. En terecht.