Universiteit Utrecht: Studenten pakken liever gratis OV-fiets dan de bus richting De Uithof | De Utrechtse Internet Courant Universiteit Utrecht: Studenten pakken liever gratis OV-fiets dan de bus richting De Uithof | De Utrechtse Internet Courant

Universiteit Utrecht: Studenten pakken liever gratis OV-fiets dan de bus richting De Uithof

Universiteit Utrecht: Studenten pakken liever gratis OV-fiets dan de bus richting De Uithof
Gratis OV-fietsen lijken een goed alternatief om de drukke buslijnen richting De Uithof te ontlasten. Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit Utrecht en Decisio onder ruim 400 Utrechtse studenten.

Gratis OV-fietsen lijken een goed alternatief om de drukke buslijnen richting De Uithof te ontlasten. Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit Utrecht en Decisio onder ruim 400 Utrechtse studenten.

Uit het onderzoek blijkt dat bijna twee derde tijdens de spits liever gebruik maakt van een OV-fiets dan de bus. Zo’n 20 procent is bereid om hier één euro voor te betalen. Ook als de Uithoflijn in 2018 gaat rijden, stapt een derde nog steeds liever op de fiets.

Uit het onderzoek blijkt verder dat reiskosten dé factor zijn in de afweging van studenten om gebruik te maken van het openbaar vervoer of een OV-fiets. In de huidige situatie reizen studenten gratis met het openbaar vervoer, maar betalen ze voor het gebruik van een OV-fiets. Zou de OV-fiets voor studenten gratis zijn, dan wil 64 procent hier tijdens spitsuren gebruik van maken.

Bovendien is twintig procent bereid om één euro,- te betalen. Dit is belangrijk omdat het openbaar vervoer tijdens de spitsuren overbelast is. Vanaf januari 2017 wordt de drukte versterkt doordat landelijk ruim 100.000 mbo’ers ook toegang krijgen tot de kaart.

Uithoflijn

Het openbaar vervoer tussen Utrecht CS en De Uithof is tijdens spitsuren al langere tijd overvol, wat leidt tot lange wachttijden. Vanaf 2018 vangt de Uithoflijn deze drukte op. Toch verwacht de gemeente Utrecht dat de tram rond 2025 opnieuw onvoldoende ruimte biedt voor de vervoersvraag.

Het onderzoek adviseert tot slot om een pilot te starten met een deelfietsensysteem om zo de kosten en baten van een dergelijk systeem in kaart te brengen.

11 Reacties

Reageren
  1. Wim Vreeswijk

    De bus is voor 80% gesubsidieerd en desondanks stappen de studenten liever op de nòg goedkopere fiets….

  2. BramD

    Kunnen ze hun eigen fiets daar niet voor gebruiken?

  3. Michiel

    Ten opzichte van de huidige drukte klinkt 2018 dichtbij. Even uitzingen zou ik zeggen.

    Alle waar naar zijn geld en is het zo raar dat wie niet voor OV betaalt niet even 10 minuten in de bus mag staan? Wel jammer voor die betalende universiteits-medewerker….
    Vastlopen van het treinvervoer oogt een groter aandachtspunt en gratis kaarten en ‘bezuinigen’ op basisbeurs zijn een politieke keuze, met consequenties elders.
    Gratis (elektrische, zie foto) fietsen voor studenten belast de beschikbaarheid voor gewone burgers weer. Iets zegt me dat 10 fietsers op een fietspad meer plek in nemen dan 10 staande busreizigers voor 10 minuten….. Dus een oplossing van het capaciteitsprobleem is het zeker niet, wel een verschuiving.
    Dames, heren beleidsmakers: succes met de afweging!

    (Wie weet helpt een prestatie gebonden studentenbeleid de output van het onderwijs effectiever te maken en zo de reisdruk te verlagen? Selecteren op intellect, desnoods aan de poort en bij underperformance snel afscheid nemen, waardoor de stoel voor een ander vrij komt. Selecteer niet op inkomen ouders. Achterliggende gedachte: zorgen dat meer studenten de eindstreep halen.)

  4. Kuch

    Had die verketterde Ton van Rietbergen dus toch gelijk. Hahahaha.

    Je kan natuurlijk studenten vanuit stations Bunnik en Bilthoven laten fietsen naar de Uithof door daar wat simple verbetringen aan de fietsroutes aan te brengen en aan te geven dat Bunnik en Bilthoven ook prima overstapstations zijn. Vele andere studenten zullen vanuit Vaartsche Rijn op de tram gaan stappen, aardoor de stroom studenten veel beter gedoeerd wordt. De bussen richting UIthof en Rijnsweerd zullen dan veel meer door brugers en werknemers uit Utrecht gebruikt kunnen worden. Ook moet er eens geïnvesteerd worden in een goed en snel fietspad vanuit Zeist. Je zou theoretisch gezien vanuit Zeist binnen vijf tot tien minuten op de Uithof kunnen zijn.

  5. Marko

    Volgens mij moeten we beginnen met de MBO-ers geen OV te geven. Het scheelt al een hele hoop als de kaart beperkt blijft tot studenten.
    verder vraag ik mij af waarom er alleen op de Uithof gebouwd wordt en niet ook aan de westkant van de stad. Campus Kanaleneiland of Leerfabriek Leidsche Rijn, dat klinkt toch allemaal ook best fijn? Zeker rechten en psychologiestudenten hebben maar weinig fasciliteiten zoals laboratoria nodig, daar kan je gewoon werkruimtes en collegezalen voor oprichten aan de westkant.

  6. Rob H.

    Kuch 5/12/2016 – 13:47

    Dat gaat dus niet werken. Op Bilthoven, Bunnik en Vaartsche Rijn stoppen geen intercities. Je kunt er hoogstens een (zeer) beperkte stroom van stoptreinreizigers mee verwerken.

  7. Michiel B

    Als ik het nieuwsbericht van Decisio zo lees, is volgens mij geen rekening gehouden met of mensen niet sowieso liever met de fiets gaan in plaats van met een OV-fiets.

    Als je altijd al fietst, dan is er weinig incentive om met bus 12 te gaan (en waarom zou je?) en waarom dan niet de eigen fiets in plaats van een OV-fiets? Welk probleem lost de OV-fiets op dat een normale fiets niet oplost. De reisbehoefte is toch erg structureel en een fiets is niet onbetaalbaar (en inwisselbaar, zo blijkt uit de hoop afstand). Ergens ben ik toch wel benieuwd naar welke achtergronden deze luttele 400 studenten hebben. Als je in de stad woont zul je de bus doorgaans mijden, maar als je al met de trein komt en dan op Centraal staat zal het anders liggen.

  8. Kuch

    Want studenten reizen alleen per intercity? Wat een bull shit

  9. P. Ugg

    Leuk stuk, goed geschreven. Interessant onderzoek!

  10. Jansen

    @ En vanwaar verdienen HBO en WO studenten een voorkeuersbehandeling tov MBO’ers. Die moeten toch ook reizen naar centrale plaatsen om aan scholing te doen?

    Niet echt te rechtvaardigen behavle vanuit een zeer elitaire blik

    Lijkt me zinvoller om het gehele OV-jaarkaart-systeem af te schaffen. Wordt toch vooral misbruikt en niet gebruikt waarvoor het eigenlijk bedoeld is. Een vaste woon-stuidie-verkeer vergoeding per jaar lijkt me zinvoller. Jammer alleen van de bureaucratie die daarbij komt kijken.

  11. Katja

    Dus Uithoflijn weggegooid geld ?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).