Utrecht begin 2015 eerste stad met fietsverwijssysteem | De Utrechtse Internet Courant Utrecht begin 2015 eerste stad met fietsverwijssysteem | De Utrechtse Internet Courant

Utrecht begin 2015 eerste stad met fietsverwijssysteem

Utrecht begin 2015 eerste stad met fietsverwijssysteem
Utrecht gaat digitale informatieborden plaatsen die verwijzen naar het aantal vrije plekken in de dichtstbijzijnde fietsstallingen. De borden komen op fietsroutes naar het stationsgebied en de binnenstad. Begin 2015 moeten de eerste borden voor de stallingen bij het Jaarbeursplein, Vredenburg en de Lange Koestraat zijn geïnstalleerd.

Utrecht gaat digitale informatieborden plaatsen die verwijzen naar het aantal vrije plekken in de dichtstbijzijnde fietsstallingen. De borden komen op fietsroutes naar het stationsgebied en de binnenstad. Begin 2015 moeten de eerste borden voor de stallingen bij het Jaarbeursplein, Vredenburg en de Lange Koestraat zijn geïnstalleerd.

In het voorjaar volgen de stallingen Stadhuis, Zadelstraat en Westplein. De gemeente wil in de toekomst ook de stallingen op het Smakkelaarsveld en nieuw te bouwen stallingen in het stationsgebied op het systeem aansluiten.

Utrecht is de eerste stad in Nederland waar fietsers buiten al worden verwezen naar vrije plekken om hun fiets te stallen. Het project wordt voor het grootste deel gefinancierd met een subsidie uit het programma ‘beter benutten’ van Rijk en regio. De combinatie van het bedrijf Lumi Guide/Armada Mobility heeft de opdracht gekregen voor de bouw van het Utrechtse fietsverwijssysteem.

Het Nijmeegse softwarebedrijf Lumi Guide maakt voor de Jaarbeurspleinstalling gebruik van de informatie van het aanwezige fietsdetectiesysteem. Voor de overige stallingen brengt Lumi Guide een nieuw systeem aan dat gebruik maakt van sensoren.

7 Reacties

Reageren
  1. Ed

    Nu nog voor auto’s, maar die zullen wel weer niet in beeld komen bij de fietsfetisjisten!

  2. Martijn

    Is er al een app? Met routes?

  3. Jack

    Vraag me af of dit gaat werken. Denk van niet.
    Stel je woont in Rivierenwijk. Je gaat met de fiets naar het station. Dan ga je zeg 15 minuten voor dat je trein vertrekt naar het station. In de buurt van de stalling Jaarbeursplein zie je op het nieuwe systeem dat die stalling vol is en er wel nog plek is in de stalling Vrdenburg. Fiets je daar dan heen? Denk van niet. Je bent minimaal 15 minuten langer onderweg om dan weer op het station te komen. Een app zou kunnen werken. Mits je dan voor je reis de bezetting van de stallingen checkt en je route vanuit huis reeds aanpast.

  4. Joep

    @Ed Er is al vele jaren een PRIS systeem voor auto’s. Jouw opmerking bevestigt mijn vermoeden dat veel automobilisten dat nog nooit is opgevallen. Bijv. in de Jacobsstraat staat er op het PRIS-bord dat LaVie vol is en er nog 100 plaatsen zijn in het Paardenveld. Toch sluit bijna iedereen aan in de rij voor LaVie en maar een enkeling slaat rechtsaf naar de (goedkopere) garage Paardenveld..

  5. Laura

    Ach arme @Ed toch.
    Wat mij betreft wordt de hele stad autovrij.

  6. EN

    Als ik even naar de stad fiets voor een boodschapje… “effe naar de Hema, Blokker, geld pinnen, whatever…” dan ga ik toch echt niet eerst mijn fiets weet ík waar in een verrewegstalling neerzetten, maar hang ik m gewoon even aan de grachthekken hoor; Cq ‘voor de deur’ . (Op vredenburg neerzetten? Ja maar daar moet ik helemaal niet zijn!) Ik neem soms niet eens de moeite om m aan een hek of paal vast te rijgen met slotketting oid. Toch zo terug. Daarnaast dient mijn fiets als bagagedrager; voor spul dat ik te voet niet lang kan meesjouwen…. dus die fiets moet in de buurt blijven. (en volgens mij redeneert vrijwel elke centrum-of bijna-centrumbewoner zo).

  7. Ed

    @Joep: je hebt gelijk. PRIS in Utrecht wordt nu vervangen. Ik denk dat het verstandig is bestuurders al vroegtijdig (dus voordat men de stad in rijdt, bij voorkeur op de ring al) te wijzen op parkeermogelijkheden (wellicht zelfs bij een station) zodat bestuurders ook kunnen opteren voor die optie. Het faciliteren als stad Utrecht van zowel auto als fiets als voetganger (naast OV) en de daarbij behorende verkeersbewegingen lijkt mij een uitstekende zaak.

    @Laura: ach arme Laura. Prima dat je dat vindt. Wat mij betreft wordt de binnenstad autoluw. Moet daar wel iets tegenover staan. Groetjes en succes.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).