‘Utrecht betaalde aannemer mogelijk miljoenen te veel voor Uithoflijn’ | De Utrechtse Internet Courant ‘Utrecht betaalde aannemer mogelijk miljoenen te veel voor Uithoflijn’ | De Utrechtse Internet Courant

‘Utrecht betaalde aannemer mogelijk miljoenen te veel voor Uithoflijn’

‘Utrecht betaalde aannemer mogelijk miljoenen te veel voor Uithoflijn’
Een Uithoftram tijdens eerder testritten op de Uithoflijn. Foto: Floris van Bodegraven
De provincie en gemeente Utrecht hebben miljoenen aan bouwbedrijf BAM betaald voor de Uithoflijn zonder dat duidelijk is waarvoor. Dat meldt AD Utrecht op basis van verschillende bronnen en vertrouwelijke stukken.

De provincie en gemeente Utrecht hebben miljoenen aan bouwbedrijf BAM betaald voor de Uithoflijn zonder dat duidelijk is waarvoor. Dat meldt AD Utrecht op basis van verschillende bronnen en vertrouwelijke stukken.

Op dit moment loopt er een onderzoek naar de miljoenen die ‘verdwenen’ zijn. Het zou gaan om 10 miljoen euro aan betalingen die niet onderbouwd zijn.

Bij het AD is te lezen: “In de vertrouwelijke documenten veegt een door de provincie ingehuurde kostendeskundige de vloer aan met de onderbouwing van meerdere rekeningen die zijn betaald aan aannemer BAM. Zijn indruk is onder meer dat materieel en arbeid voor 200 procent zijn opgevoerd. Ook zijn er volgens hem loonkosten gerekend voor mensen die niets deden.”

Zolang het onderzoek nog loopt wil de provincie Utrecht nog niet inhoudelijk reageren. BAM ontkent dat er onterechte of onrechtmatige betalingen hebben plaatsgevonden.

Hoofdpijndossier

De Uithoflijn is een hoofdpijndossier voor de gemeente en provincie Utrecht geworden met grote kostenoverschrijdingen. De tramlijn had in juli 2018 moeten gaan rijden. Eind 2017 is echter al bekend gemaakt dat de exploitatie van de Uithoflijn met ruim anderhalf jaar is vertraagd tot eind 2019. Toen kwam ook naar buiten dat de kosten van de Uithoflijn met 84 tot 102 miljoen euro zijn toegenomen. Dit komt niet alleen door de vertraging, maar ook doordat niet alle kosten van de tramlijn bij de start zijn geraamd.

De ambtelijke en bestuurlijke aansturing van het project Uithoflijn vertoont vanaf de start van het project al belangrijke tekortkomingen. Zo concluderen de Rekenkamer Utrecht en de Randstedelijke Rekenkamer vorig jaar in een gezamenlijk uitgevoerd onderzoek.

Gekoppelde berichten

29 Reacties

Reageren
  1. G.H.

    Iemand zin in een pooltje om het volgende artikel op DUIC over dit dossier?
    Ik zet een euro in op ‘Wethouder Lot van Hooijdonk overleeft Uithoflijn-debat’.

  2. Lombokker

    De neverending story van de Uithoflijn. Wordt vervolgd . . . . .

  3. Melon

    Raar he, als de provincie (en controlerende gemeente zelf) wel echte goede projectmanagers die kritisch op BAM zijn ontslaan en vervangen voor (ex-BAM) medewerkers die daar nog steeds advies geven.

    Dit is gewoon regelrechte bouwfraude, al jaren en ook al jaren bekend, maar de regels zijn in Nederland door VVD-bestuurders zo erg opgerekt dat dit waarschijnlijk wel weer niet zo heel erg strafbaar is. Wie snapt er nog iets van. Leg dat eens uit aan iemand die 50 euro vergeten is op te geven bij het indienen van zijn bijstandsuitkering; die krijgt boete op boete en loopt het risico zijn uitkering kwijt te raken. Ook wanneer het een echt foutje was. Daar zit de VVD altijd bovenop. Dat mensen daar nog op durven stemmen is mij echt een raadsel.

    Daarnaast is BAM keer op keer betrokken bij een enorme hoeveelheid aan bewezen bouwfraude zaken en keer op keer komt de overheid bij ze uit met grote bouwprojecten? Toeval of is de overheid deel van het probleem?

    Toevalligerwijs zijn er vaak VVD-bestuurders bij betrokken (zoals in de Provincie Utrecht).

  4. AF

    Dit weten we toch, dit soort aanbestedingen gaan altijd fout met n overheid die zich met mooie verhalen en tegenslagen laat gaan. Het wordt tijd voor n eerlijke groene rechtse beweging.

  5. Belastingbetalers

    Dan kunnen de gemeentelijke belastingen weer fors omhoog
    Probleen uithof tram opgelost

  6. Frits

    We zijn in een spannende race verwikkeld: welk project heeft de grootste budgetoverschrijding en welk project heeft de meeste uitstel van oplevering?

    Voorlopig staat het het 2-0 voor de Hoekse lijn, met een budgetoverschrijding van 90 miljoen (84 miljoen voor de Uithoflijn) en 20 maanden overschrijding van de oplevertermijn (18 maanden voor de Uithoflijn).

    Ach, het blijft altijd een race in de marge. Nooit zal een lokale overheid nog het geklungel in Amsterdam met de aanleg van de Noord-Zuidlijn kunnen overtreffen.

    Na al deze debacles zouden we ons in Nederland wellicht af moeten vragen of het wel zo’n goed idee is om lokale overheden verantwoordelijk te maken voor dergelijke grote projecten. De expertise mist en het lijkt erop dat de overheden de oren laten hangen naar enorm optimistische aannemers, die natuurlijk vooral hopen de projecten binnen te slepen.

    O, laten we ook nog een eervolle vermelding geven aan de gemeente Arnhem: die besloten het oude station te slopen en kwamen er daarna (na de sloop) achter dat geen enkele aannemer bereid was binnen het budget het nieuwe station te bouwen. 50% budgetoverschrijding.

  7. Marcel 59

    Je vraagt je af, hoe dit weer kan. Er zijn twee onderzoeken geweest van rekenkamers en een integriteitsonderzoek; en die hebben dit niet gezien?

  8. Henk

    @ Joep Meloen

    Ehhhh: VVD-bestuurders? Heeft verantwoordelijk wethouder Lot van Hooijdonk zich recentelijk bekeerd? En bij welke bouwfraudes was BAM dan betrokken, noem ze eens?

  9. nesibo

    wat gaat het aandeel BAM volgende week doen stijgen of dalen???

  10. René

    Het Van Hooijdonk bashen is alweer begonnen. Alsof Van Hooijdonk zelf alle ontvangen rekeningen controleert. Dat controleren is dus kennelijk niet goed gebeurd. Maar het is ook aan de accountant om dat aan de orde te stellen. Er vindt bij dit soort projecten niet voor niets accountantscontrole plaats. Ik ben wel benieuwd naar de uitkomsten van het onderzoek van de accountant. Als er inderdaad rekeningen zijn ingediend voor werkzaamheden die niet zijn verricht, dan lijkt mij dat primair de verantwoordelijkheid voor de indiener van die rekeningen, de aannemer dus.

  11. Anthony

    Uiteraard zal het gesteggel over de Uithoflijn zelf en ook de rijtijden ervan voorlopig nog wel voortduren, maar wat me momenteel het meeste opvalt is dat ik in de diverse artikelen niets lees over aanpassing en versteviging van het projectmanagement, het liefst met een aangetoonde vervoerstechnische track record. Misschien iemand uit de spoorwegwereld?

  12. Tim

    Dot wijst wedeeom uit dat er mensen op dit project zitten die er ofwel gewn kaas van hebben gegeten en je dus van alles wijs kunt maken, ofwel mensen die schimmige banden hebben met de uitvoerders. Dat ze bij eventuele toekomstige projecten veel kritischer kijken wie ze erop zetten, Uithoflijn is niet meer te redden.

  13. Melon

    Ach, zo zie je hoe jullie roeptoeters weinig van de materie afweten.

    De UIthoflijn is een PROVINCIAAL project en de gemeente en provincie zien toe op de uitvoering, gedeelde verantwoordelijkheid.

    Het plan is al een oud plan en is met name tot stand gekomen onder VVD-gedeputeerden, zo beheren die ook momenteel het dossier in de provincie. Ik las op FB ook alweer het standaard verketteren van van Hooydonk, maar als je dit doet laat het alleen maar zien hoe slecht je het nieuws volgt/ leest.

    Maar ga lekker verder met het zoeken naar 1 zondebok. Lekker makkelijk roepen dat van Hooydonk alleen verantwoordelijk is.

    Daarnaast is zij, gemeente en de provincie, gewoon opgelicht door BAM dus als je een schuldige zoekt moet je bij BAM zijn. Die overigens niet voor de eerste keer de overheid voor miljarden oplichten.

  14. Herman

    @Frits, leuk 🙂
    Alleen hebben we een eenzame all time high, de Noord Zuid lijn. Waar anders dan in Amsterdam, die winnen altijd…..

  15. Don

    @Frits @Herman
    Las dat ze in Utrecht ook een metro aan willen leggen naar de Uithof oh excuses Utrecht Science Park. Denk dat ze bij de Noord Zuidlijn met een bibberende bovenlip het record koesteren want het lijkt mij zeer aannemelijk op basis van het tramlijn debacle ervaringen dat het hier een nog groter debacle wordt.

  16. bee

    hoe kunnen ze nou in zee gaan met BAM die erom bekend staan bouwfraude te plegen .
    zo raar is het dus niet dat er geld weg is.
    dat bedrijf moeten ze eens een keer onafhankelijk laten doorlichten .

  17. melon

    @ Henk

    Google voor de lol de woorden BAM en bouwfraude eens

  18. Henk

    @ Joep Meloen

    Vertel nou eens, wanneer heeft BAM de overheid voor miljarden opgelicht, kom nou eens met concrete voorbeelden?

  19. Peet

    Bam is bouwfraude

  20. 030

    Een bekend gezegde in de bouw is “je hebt slechte contracten, en hele slechte contracten”.. Meestal gaat het al mis bij de risicoallocatie in het contract. Ook het idee dat je bij een megaproject als dit het contract ongewijzigd in stand kan houden is een illusie, wijzigingen horen erbij en vaak is dat de ingang voor de aannemer om zijn (te) scherpe inschrijving economisch wat gezonder te krijgen. Hou er rekening mee dat de marges voor grote aannemers zo rond de 1% liggen, en er nog steeds op kostprijs of zelfs eronder wordt ingeschreven op aanbestedingen. Zoals ook al in het artikel staat heeft de opdrachtgever deels verzaakt in zijn activiteiten, en dus in beginsel aansprakelijk voor financiële schade bij de aannemer. Wat onhandig is is dat dit via het reguliere wijzigingenproces is afgehecht en niet netjes middels een vaststellingsovereenkomst. Dan krijg je dus dit soort “schandalen” als de boekhouder er eens induikt. Onhandig? ja. Bouwfraude? nee.

  21. Utrechter2

    Goed dat er doorgegraven wordt. Het is ook in belang van de bouwsector en projectwereld zelf want het draagvlak voor nieuwe projecten neemt alleen maar af, en beloften van politici dat het de volgende keer ècht beter zal gaan worden steeds minder geloofwaardig.

  22. JdV

    Kom op mensen, als incompetentie een geldige reden zou zijn om op te moeten stappen zou dit land geen bestuurders en ambtenaren meer hebben. Dus de meest incompetente jonge wethouder van NL blijft gewoon zitten als ern frauderende vvd’er (pleonasme)

  23. BdV

    Maar dan heb je ook wat.

  24. Herman

    @030, goede analyse!

  25. Wim Vreeswijk

    De hoogst verantwoordelijk wethouder, Lot van Hooijdonk, die ooit zo in de watten is gelegd met bestuurlijke prijzen, dient gewoon zèlf op te stappen en moet anders via moties van wantrouwen en afkeuring, zowel in Provincie als gemeente Utrecht. ontheven te worden van haar functie. Het experiment met haar heeft de belastingbetaler al genoeg geld gekost.

  26. Alex

    Lot. Doe het enige fatsoenlijke wat je nog kan doen. VERTREK.

  27. Geenstijl@Utrecht

    Een glas,een plas, en alles blijft zoals het was, dat is de Utrechtse politiek.

  28. Utrechter2

    @030: dat is toch de zo geroemde concurrentie? Bij werknemers wordt de flexibiliteit (zowel bij hoger opgeleiden als lager opgeleiden ) in de concurrentiestrijd altijd maar weer nog meer rekbaar geacht.

    Maar bij bedrijven is het opeens zielig: dan is het niet de bedoeling dat ‘we elkaar de tent uitvechten’. Ook de horeca van Utrecht mag aangeven dat het haar echt teveel wordt.

    Dat bedrijven zomaar mogen bij pinnen bij de belastingbetaler is helemaal niet zo vanzelfsprekend als het klinkt. Het geeft alleen aan dat sommige mensen onderdoor kunnen gaan aan de concurrentiestrijd en grotere bedrijven met de juiste connecties het ‘op een andere manier oplossen’.

  29. Melon

    Die 030 maakt het even mooi hoor.

    Beetje zand in de ogen van mensen strooien door met wat termen te schermen.

    Er zijn niet gemaakte kosten (verzonnen kosten) in rekening gebracht. Dat noemt men oplichting.
    Strafbaar feit van aannemer, ‘fout’ van accountant (die door de overheid betaalt woord ter controle), opgelichte partij: overheid.

    Je kan het echt niet mooier maken dan het is hoor.

    Wie zet trouwens zijn handtekening onder die contracten? Juistem. Wie licht keer op keer de overheid op? Juistem. We komen toch steeds weer bij de grote aannemers uit? Waaronder dus BAM 1 van de grootste is en keer op keer over de grens van de regels heen gaat en keer op keer weer opdrachten krijgt. Datzelfde BAM dat arme sloebers uit bepaalde landen illegaal voor een dubbeltje arbeid laat verrichten. Houd dat ook eens even in je achterhoofd (en daarmee Nederlandse bouwvakkers heeft heeft weggeconcurreerd). Laat het eens even indalen allemaal.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).