Utrecht Bouwt: Jaarbeurszijde station Utrecht Centraal | De Utrechtse Internet Courant Utrecht Bouwt: Jaarbeurszijde station Utrecht Centraal | De Utrechtse Internet Courant

Utrecht Bouwt: Jaarbeurszijde station Utrecht Centraal

Utrecht Bouwt: Jaarbeurszijde station Utrecht Centraal
Foto: Robert Oosterbroek
De skyline van Utrecht gaat volledig veranderen en dat komt vooral door de nieuwe hoogbouw aan de Jaarbeurszijde van het Utrechtse centrum. Het centrum moet flink uitbreiden naar de westzijde van de huidige binnenstad. Op het toekomstige Beurskwartier, Lombokplein en Jaarbeursterrein komen 3.600 woningen. Hiervoor zullen wel veel woningen aan de Croeselaan gesloopt worden, waar nu al flink protest tegen gevoerd wordt. Behalve woningen komen er ook veel kantoorpanden, horeca, parkeergarages en nieuw groen. De precieze invulling van het Jaarbeursterrein en omstreken staat nog niet vast. Wat zeker is, is dat Utrecht in 2030 er anders uitziet. “Trefwoorden voor het Beurskwartier zijn: hoogstedelijk met menselijke maat, groen, duurzaam, stedelijke mix, contrastrijk en kleurrijk, innovatief met lef, en Utrechts”, aldus de gemeente.

De skyline van Utrecht gaat volledig veranderen en dat komt vooral door de nieuwe hoogbouw aan de Jaarbeurszijde van het Utrechtse centrum. Het centrum moet flink uitbreiden naar de westzijde van de huidige binnenstad. Op het toekomstige Beurskwartier, Lombokplein en Jaarbeursterrein komen 3.600 woningen. Hiervoor zullen wel veel woningen aan de Croeselaan gesloopt worden, waar nu al flink protest tegen gevoerd wordt. Behalve woningen komen er ook veel kantoorpanden, horeca, parkeergarages en nieuw groen. De precieze invulling van het Jaarbeursterrein en omstreken staat nog niet vast. Wat zeker is, is dat Utrecht in 2030 er anders uitziet. “Trefwoorden voor het Beurskwartier zijn: hoogstedelijk met menselijke maat, groen, duurzaam, stedelijke mix, contrastrijk en kleurrijk, innovatief met lef, en Utrechts”, aldus de gemeente.

1. World Trade Center

Utrecht krijgt een eigen World Trade Center. Op de plek van het voormalige kantoorpand Leeuwesteyn opent een nieuw bedrijfsverzamelgebouw. Het WTC zal ruim 32.000 vierkante meter omvatten verspreid over negentien verdiepingen. In de onderste vier verdiepingen van het gebouw worden voorzieningen aangeboden zoals horeca, retail en een meeting center. Ook moet het WTC ruimte bieden aan zowel vaste als flexibele kantoorwerkplekken en moet het fungeren als netwerklocatie voor bedrijven, instellingen, ondernemers en publiek. Het gebouw wordt zo’n zeventig meter hoog.

2. Central Park

Central Park wordt na het Stadskantoor, het WTC en de woontoren aan de Van Sijpesteijnkade de vierde hoge toren bij Utrecht Centraal. De kantoortoren wordt negentig meter hoog en krijgt op 45 meter hoogte een transparante verdieping, een groene ruimte die het gebouw in tweeën opdeelt. Verschillende gebruikers zullen in het pand huren, nog niet alle huurders zijn bekend. Ook is er nog geen startdatum voor de bouw.

3. Woontoren van Sijpesteijnkade

De bouw van de hoge woontoren aan de Van Sijpesteijnkade is in maart van start gegaan. Eind volgend jaar wordt de toren met 266 appartementen en 29 verdiepingen opgeleverd. Het monument uit 1912 op nummer 25 is integraal opgenomen in het ontwerp. De vrije sector huurappartementen in de flat variëren in woonoppervlak van 44 tot 78 vierkante meter. Op de begane grond komen commerciële voorzieningen als horeca.

4. Jaarbeursplein

Het centrale plein aan de westkant van station Utrecht Centraal is nu nog een grote bouwput, maar moet als een nieuw ontmoetingsplek gaan dienen. Het plein zal geschikt zijn voor grote evenementen of manifestaties. Onder het plein komt een grote garage. De ondergrondse parkeergarage biedt ruimte aan maximaal achthonderd auto’s voor reizigers, winkelend publiek, gasten van het NH-hotel en werknemers van de kantoren op en rondom het Jaarbeursplein. De bouw van de garage is eind 2015 gestart. De gemeente is initiatiefnemer en ontwikkelaar van de garage.

5. Knoopkazerne

Het Rijksvastgoedbedrijf ontwikkelt de voormalige Knoopkazerne aan de Croeselaan in Utrecht tot een modern kantoor. Verschillende rijksdiensten nemen hun intrek in het gebouw dat duurzaam verbouwd wordt. Het gebouw krijgt werkplekken, gastwerkplekken en een vergadercentrum voor ambtenaren. De transformatie is al even aan de gang, volgend jaar moet het gebouw af zijn.

6. Amrâth: hotel en woningen

Amrâth Hotels gaat hier een hotel bouwen met zo’n 250 kamers en daarbovenop circa 350 woningen. Het wordt een luxe viersterrenhotel met een full service-aanbod, zoals een bar, restaurant, diverse zalen, een fitnessruimte, hotelshops en mogelijk een wellnesscentrum. Boven het hotel komen 22 verdiepingen met zo’n 350 koop- en/of huurappartementen. Onder het gebouw komt een parkeergarage. De plannen voor de bouw van het hotel en de appartementen dateren uit 2003. In de tussentijd veranderde het ontwerp. In de nieuwste versie is er aandacht voor duurzaamheid. Zo komen er zonnepanelen in de gevel van het gebouw. Als alles volgens planning verloopt, zijn het hotel en de woningen eind 2020 klaar.

7. Kinepolis

In maart van dit jaar is deze megabioscoop officieel geopend, nadat in december al een gedeelte van het complex openging. Met veertien zalen en 3.200 stoelen is Kinepolis Jaarbeurs de grootste bioscoop van Utrecht en een van de grootste bioscopen van Nederland.

8. Croeselaan

De Croeselaan is de afgelopen jaren al ingrijpend veranderd en ook de komende tijd zullen er flinke wijzigingen plaatsvinden. Naast alle gebouwen die langs de Croeselaan gebouwd of verbouwd worden, wordt de straat zelf ook heringericht. In het voorlopige ontwerp van de laan is te lezen dat fietsers en voetgangers ruim baan krijgen. In het huidige ontwerp staat een brede middenberm met eromheen twee eenrichtingswegen voor het autoverkeer. De Croeselaan wordt een zone waar je maximaal 30 kilometer per uur mag rijden. De ‘knip’ in de Croeselaan ligt in het ontwerp bij de inrit van de parkeergarage voor het Beatrixgebouw. Aan de kant van de Jaarbeurs komt een comfortabel en breed tweerichtingsfietspad met rood asfalt. Dit hoofdfietspad is kruisingsvrij vanaf het Westplein tot aan de Van Zijstweg.

7 Reacties

Reageren
  1. De Utrechter

    wanneer is de demonstratie tegen deze verkwisting?

  2. Karel

    Deze “verkwisting ” wordt allemaal betaald door commerciële partijen. Geen probleem toch? Alleen het plein en de parkeer garage is gemeente geld. Wordt een mooi gebied.

  3. Bill

    Jammer dat de max. bij die torens op 90 meter ligt, tijd voor een landmark die er iets bovenuit steekt…!!

  4. Ree

    Lol, ‘hoog’ bouw… :'(

  5. herman

    @Karel,
    Jij betaalt net zo hard mee aan die financiering door Commerciële partijen. Als je een ijsje koopt, kleding koopt, huisje huurt enz. enz..
    Die commerciële partijen moeten hun geld toch ook ergens vandaan halen en dat zijn wij!

  6. Henri

    @herman
    Wil jij genietend van je ijsje, pronkend in je kleren in je gehuurde huisje ook nog mee beslissen wat ze met hun verdiende geld doen?
    Dat zou dan echt waar voor je geld zijn; ik vind het wat ver gezocht.

  7. Teunemans

    Jammer hè , de bewoners van Utrecht hebben in het referendum toch echt voor wat anders gekozen!!!

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).