Utrecht Centraal binnenkort op slot voor mensen zonder OV-chipkaart | De Utrechtse Internet Courant Utrecht Centraal binnenkort op slot voor mensen zonder OV-chipkaart | De Utrechtse Internet Courant

Utrecht Centraal binnenkort op slot voor mensen zonder OV-chipkaart

Utrecht Centraal binnenkort op slot voor mensen zonder OV-chipkaart
Incheckpoortjes in de Noordertunnel. Foto: Twitter @nsreiziger
Zonder OV-chipkaart kom je vanaf eind november Utrecht Centraal niet meer op. De incheckpoortjes die nu al overal zijn geïnstalleerd worden dan in gebruik genomen. 

Zonder OV-chipkaart kom je vanaf eind november Utrecht Centraal niet meer op. De incheckpoortjes die nu al overal zijn geïnstalleerd worden dan in gebruik genomen. 

Dat schrijft het AD deze ochtend. Er is nog geen exacte datum voor de ingebruikname van de poortjes. Dit gaat in ieder geval wel samenvallen met de officiële opening van de hal op 7 december.

De poortjes worden gefaseerd in werking gesteld. De OV-poortjes helpen goed tegen zwartrijden en zijn daardoor goed voor de veiligheid, aldus de NS.

51 Reacties

Reageren
  1. Epo

    Hoe moet dat dan met toeristen die een dagje naar Utreg komen?

  2. Frits Verweij

    En hoe moet je nu met de fiets door deze poortjes. Ze zijn veels te smal. Zeker icm. een fietskarretje

  3. Bill

    Hele stukken zijn niet meer openbaar voor burgers in de stad…! En veiligheid…??? Kijken hoe veilig het is als er iemand (of meerderen) met een ov-kaart binnenkomt en vervolgens het terroristische scenario van Brussel of Parijs met een AK-47 afdraait in de stationshal, duizenden reizigers tegelijkertijd relaxed uitchecken..?? Neem die paar zwartrijders dan voor lief en zorg voor een open sfeer. Nee, deze poortjes zijn schijnveiligheid, beknibbelen steeds meer “vrije” ruimte in het hart van onze stad.

  4. CJCB

    En wat als je dan vanaf de stadskant naar de bussen wilt? Moet je dan al bij dit poortje inchecken en niet meer in de bus; of inchecken, uitchecken en dan in de bus weer inchecken? Of mag je niet door de stationshal en moet je buiten omlopen. En weten mensen dat? En vinden de winkeliers, die ook geen aftakkingen van de RABO-brug naar de perrons wilden, omdat ze dan omzet zouden kunnen missen, dit leuk?

  5. joop gerritse

    Hm. Ik woon in Duitsland, en kom af en toe in Utrecht. Een OV-kaart heb ik natuurlijk niet. Hoe kom ik dan de binnenstad in?

  6. Erin

    Hoe moet je dan door Utrecht Centraal als je de tram moet hebben? Of vanaf Jaarbeursplein Hoog Catherijne in wilt?

  7. Robert von dem Borne

    Ik voorzie logistieke problemen en files en chaos tijdens topdrukte in de spits, een fenomeen dat Utrecht CS niet onbekend is. Zonder poortjes is er al soms geen doorkomen aan, laat staan met. Bovendien gevaarlijk als een mensenmassa wordt ingesloten door obstakels zijnde poortjes. Wat nou als er brand uitbreekt of een terroristische aanslag?

  8. Luuk

    Super handig voor de mensen die niet met openbaar vervoer reizen maar wel door Utrecht centraal heen moeten om bij het Beatrix theater te komen, of de jaarbeurs.

  9. Herman

    Ik moet dus inchecken, ook als ik alleen wat te eten wil kopen?

  10. Claustrofoob

    Goed voor de veiligheid of goed voor de kaartjesverkoop? De uitgang van een enorme hal vol mensen op slot doen, zodat ze geen kant op kunnen als er iets gebeurt, klinkt erg veilig…

  11. #ikbegrijperniksvan

    Neem aan dat ze bij alle tunnels ook poortjes plaatsen, anders hebben die in de hal geen nut.

    Handig als je vanaf de stad alleen over het station naar de bussen moet lopen.
    Of je woont op de oude gracht en je wilt naar het beatrixtheater voor een voorstelling, zonder gebruik te maken van OV.
    Of je woont op de Leidseweg en wilt naar de mariaplaats

    Dus in plaats van het probleem van een paar op te lossen gaan we iedereen lastig vallen.
    Hoe voorspelbaar weer.

  12. Helene

    Hoe leg ik mijn buitenlandse logees uit dat eerst alle bussen weggehaald zijn van de stadskant van het station, en dat ze nu 7,50 moeten betalen om bij de nieuwe bushaltes te kunnen komen? Dat er wel een brug wordt gebouwd, maar dat ervoor wordt gezorgd dat je vandaar niet bij het busstation kan komen? Had de NS niet kunnen wachten tot de bussen weer bereikbaar zijn voor binnenstadbewoners? En tot slot wat betreft de veiligheid: als er een ramp op het station gebeurt, brand, aanslag of wat dan ook, hoe veilig is het dan dat iedereen stuk voor stuk uit moet checken?

  13. Jean Eigeman

    Zo breken we stap voor stap het publieke domein af, als we niet in staat zijn de veiligheid als gemeenschap te borgen. Slechte zaak om stations zo af te bakenen, terwijl Utrecht CS bij uitstek publieke ruimte is die stadsdelen verbindt. Dat er aan de westkant nog een verbinding naar het stadskantoor blijft, is een schrale troost.

  14. Victor

    Wat een deel van de reageerders hier mist is het feit dat er aan de noordzijde van het stationsgebouw, buitenom, een prima route loopt van de centrumzijde naar de Jaarbeurszijde, precies om te voorkomen dat “passanten” steeds in en uit moeten checken.

    Ik vind (al dan niet anoniem) foeteren op gemeente en architect ook een hele leuke hobby, maar een beetje inlezen in de materie scheelt een hoop ergernis.

  15. Loes Manten

    Bovenstaande opmerkingen zijn zeer reëel. Hoe, wanneer en van wie kunnen we hierop antwoord verwachten?

  16. Guido

    Er is speciaal voor doorgaand verkeer een route buiten de stationshal voor mensen die geen gebruik maken van het OV. Op dit plaatje rechts onder afgebeeld http://www.erwinschrijft.nl/_uploads/vier-nieuwe-stations-in-beeld-1txt3.jpg.

    Om van de stad naar jaarbeursplein te komen is dus geen OV chipkaart nodig. Het zou handig zijn als dat uit het artikel ook duidelijk wordt, naast dat mensen natuurlijk ook zichzelf eens zouden kunnen informeren.

  17. MO

    http://www.ns.nl:

    Personen met een OV-chipkaart kunnen het station gratis passeren via de poortjes, mits zij voldoende saldo (€ 10 of € 20) en een NS-product op de kaart hebben staan (NS-abonnement, reizen op saldo, of Business Card). Bezoekers die op een station binnen 60 minuten in- en uitchecken betalen niets.

  18. Phuc Dat Bich

    Bovenstaande opmerkingen zijn verre van reëel. De poortjes zorgen juist voor een veilige sfeer. A) ik lees hierboven iets over toeristen en Nederlanders die in het buitenland wonen. Wanneer zij gebruik willen maken van het openbaar vervoer in Nederland, dienen zij een Ov-kaart aan te schaffen. Of moeten zij een wegwerp OV kopen bij één van de automaten. Daar kan je dus ook mee inchecken EN uitchecken.
    B) Utrecht centraal is geen publiek domein, maar eigendom van de gemeente en de NS. Je kan dus geen publiek domein verliezen wat geen publiek domein is…
    Daarnaast is er een brede, voor iedereen toegankelijke passage, die beide stadsdelen met elkaar verbindt.
    C) onzin dat het er onveiliger op wordt of dat de hal zo compleet wordt afgesloten. Daar zijn procedures voor en maatregelen voor genomen zoals nooduitgangen. Het is dom om te denken dat daar niet over nagedacht is.
    D) ja, je moet dus ook in inchecken als je bij julia’s een hapje wilt eten. Niks ergs aan, als je dan na het eten weer uitcheckt, wordt het inchecken geannuleert. Kost je dus geen cent.
    E) met of zonder poortjes, als er tijdens de spits iemand met een ak-47 in het rond begint te schieten ben je hoe dan ook de sjaak. Lekker k*t voor iedereen dus.
    F) Utrecht centraal zal altijd rolstoel en fiets vriendelijk moeten blijven, er zijn daarom poortjes die breder zijn dan andere poortjes.

    Ik hoop hiermee de meeste vragen te hebben beantwoord. Dit is geen officieel antwoord, maar gewoon van een lokale student die enigzins verstand van zaken heeft.

  19. Jansen

    Wat iedereen vergeet die zegt dat je gewoon een uur lang kosteloos kunt inchecken is het volgende: je moet dan wel minstens tien euro aan saldo op je kaart hebben en men weet dat je de stationshald in bent gegaan voor een boodschap. NS gebruikt jouw persoonlijke gegevens, want ook al heb je een anonieme kaart, echt anoniem bestaat niet, je kan deze anonieme pas alleen met je bankpas betalen, dus heeft men jouw gegeven; jouw persoonlijke gegeven worden aan derden doorverkocht, ook al zeggen NS en Translinksystems, de beheerder van het ssyateem ecn rechtsreeks eigendom van alle openbaar vervoer bedrijven, dit niet te doen.

    Het is te bezopen dat je in een openbare ruimte een handeling moet verrichten om deze te betreden en dat je die entree betaald met je persoonlijke gegevens.

  20. Rob H.

    Wilt u via de zuidkant langs het station: De Moreelsebrug (die bijna af is).
    Wilt u via de noordkant langs het station: er is een passage buiten de stationshal om. En daar liggen sowieso meerdere tunnels onder het spoor door (en dan bedoel ik niet de afgesloten Noordertunnel).

    Er zijn mogelijkheden zat om het station te mijden. Die waarschijnlijk sneller zijn, dan door het station te lopen…

  21. simon

    Rotterdam CS werkt al maanden zo en daar hebben de inwoners ook geen probleem meer mee. kwestie van wennen en snappen dat er een route gecreëerd is buiten de centrale hal om.
    Daarnaast is het ook nog zo dat Utrecht centraal eigendom is van de NS, geen directe publieksruimte of iets dergelijks. Dus zij mogen eigenlijk gewoon bepalen hoe ze met hun eigendom om gaan

  22. Joost

    Mensen van de reacties, lees even in? Er is een grote poortjesvrije promenade en als je een los kaartje koopt voor de trein hoef je ook niet 7,50 te betalen.

  23. herman

    Mensen er is een overdekte route naast de hal aangelegd!
    Langs deze route vind je ook winkels waar je van alles en nog wat kan graaien en snaaien en zelfs bloemen kunt kopen, ook is Kleppiere nog een graai/snaai boulevard aan het aanleggen.

    Je kunt dus overdekt en zonder in- en uitchecken het spoort oversteken.

    Deze route is al minstens een halfjaar beschikbaar, zegt veel over de vele reacties hierboven, zullen deze wel eens op het station of überhaupt in Utrecht zijn geweest?

  24. Peter R

    Wat een hoop flauwekulbezwaren hierboven. Er loopt een open route over het spoor buiten het station om. En zo moeilijk is het toch niet om te bedenken dat bij een incident (grof geschut, gooi er meteen maar een terroristische aanslag tegenaan…) alle poortjes gewoon meteen opengaan? En voor fietsen en rolstoelen is een extra brede opening voorzien, zoals iedereen die wel eens op een groot afgesloten station komt (zoals Amsterdam CS of Rotterdam CS), met eigen ogen kan zien. En als je een NS-abbo hebt of op saldo reist, mag je na inchecken een uur lang op een broodje kauwen en het station via gratis uitchecken weer verlaten.

  25. Patrick

    Illuminati wilt de controle over ons hebben. Stap voor stap controleren ze de mensheid. Geen privacy meer. En maar schuilen achter; ’tis voor jullie veiligheid’ Angst zaaien in de mensen is hun wapen

  26. Gerard Goudriaan

    Waarom weet ik als Amsterdammer wel dat er al sinds november 2015 een zogenaamde interwijkverbinding is (sorry voor het afschuwelijk jargon van bouwers en/of gemeente) of ook wel genoemd de ovchipkaartvrije route van centrum naar Jaarbeursplein en vice versa. Zie http://cu2030.nl/archive/2015-11-09/de-nieuwe-looproute-op-utrecht-centraal-is-klaar

    Of op dezelfde website: ‘Buiten langs de vernieuwde stationshal loopt een promenade van zo’n 300 meter over de sporen. Deze passage met winkels verbindt het Stadsplateau met het Stationsplein. Een verkorte route naar de stad met een mooi zicht over de sporen’.

    Antwoord op de vraag: ik heb me vorig jaar even 5 minuten ingelezen in de materie. Omdat ik graag wilde weten hoe je zonder ov chipkaart van de ene kant naar de andere kunt komen.

  27. C.M. Hollander

    Hoe zo, zonder OVkaart het station niet in? Lenige types schijnen wel over de poortjes te kunnen klimmen….. Ik kom er met OVkaart ook niet in, heb dyscalculie, kan dus geen getallen lezen. Zal ik ook nooit kunnen. En ook al zou ik tussen al die bliepjes, het geluid van de paal horen, dan nog is het geen garantie dat het apparaat het correct doet. Zal dan dus voortaan mooi voor paal staan…..?
    En bus lijn 6 is er ook al uit bij ons in de wijk, dus dat is een flink stuk lopen naar het station (Vaartsche Rijn, maar dat heeft ook poortjes…..), ja, het OV, zo fantastisch!

  28. simon

    Ik wil ook graag de schuld geven aan Illuminati, lekker afschuiven om vage dingen voelt goed:)

  29. Victor

    @ Patrick:

    In dat geval ben ik diep teleurgesteld in de Illuminati. Een beetje OV-poortjes op stations gaan lopen plaatsen in plaats van fatsoenlijk hun werk te doen en het IMF, de EU en de NAVO te infiltreren. Wat een ambitieloze club is het toch, zo schiet het nooit op met die zionistische wereldheerschappij…

  30. Stephanie

    Soms duurt het al een uur om mijn machiato te krijgen bij Starbucks …. en wat dan? Heeft de illuminatie daar al eens over nagedacht?!

  31. Objectivist

    Ach ja. De OV-chipkaart die werd ingevoerd omdat dit voor u ‘goedkoper, efficiënter en makkelijk zou zijn’, aldus een gladde Januskop in pak, in dienst van de overheid die geacht wordt uw rechten te beschermen.

    U doet het allemaal zelf. Zolang u blijft stemmen op vrijheidshatende partijen als de VVD, PVV, PVDA, CDA, Groenlinks en al die andere partijen kunt u gerust op vertrouwen dat de overheid het net verder en verder zal blijven sluiten, totdat we werkelijk in een 1984-achtige samenleving wonen. De volgende stap is een persoonsgebonden chipkaart en al uw reisbewegingen also belong to your government.

    Van de week was alweer een voorstel hoorbaar (VVD weer eens) om burgers 24/7 met satelieten te volgen, de stad hangt al vol met camera’s, snelwegen ook (en de overheid laat u graag weten dat ze u volgen met voorstellen om files te vermijden bijvoorbeeld). Uw organen behoren in beginsel eveneens reeds de Staat toe.

    Nadat cash geld is afgeschaft, wordt de laatste grote stap die uw overheid zal nemen het koppelen van alle databases. Van pensioen tot bankgegevens en van mobiele gegevens tot internetdata en uw medische gegevens: we zijn niet heel ver meer verwijderd van een situatie waarin uw overheid 24/7 met een enkele muisklik weet waar u bent, wat u denkt, waar u geld aan uitgeeft en wat u aan het doen bent. Met een muisklik zijn uw banktegoeden bevroren of ingevorderd en bent u in essentie geïmmobiliseerd.

    Er bestaat letterlijk geen grotere bedreiging voor de vrijheid en veiligheid dan uw eigen overheid.

  32. Jansen

    @ Simon; een station is wel degelijk openbare publieksruimte, ook al is Prorail; en dus niet de NS, de eigenaar.

    @ Joost; reizen met een los kaartje is expres duurder gemaakt dan reizen met chip, om mensen te dwingen chip te gebruiken. Hoezo? Omdat men de reizgersgegevens wil hebben, die een geldig los kaartje, ze niet geeft. Je kan niet getrack worden.

    @ Peter R; A’dam centraal heeft geen afgesloten poortjes, nog niet.

    Er is per pportjesblok slecht 1 brede doorgang voor fietsen en rolstoelen; beetje weinig niet waar?

    Doordat Utrecht CS zo’n dermate druk station is, krijg je opstoppingen bij in-en uitchecken. Nu al kun je poortjes ven beide zijden betreden en dat leidt nu al tot opstoppingen.

    We kunnen ons beter de vraag stellen, waarom poortjes. In België en Duitsland hebben ze die poortjes niet en ze ervaren daar niet meer problemen. Er wordt vooral met drogredenen geschemert door voorstanders van de OV-chipkaart.

  33. Hans Oudwijk

    Nu nog een voor rolstoelers zelfstandig binnen te komen invalidentoilet op het spiksplinternieuwe station realiseren en het is af.

  34. Joris

    @epo: Mensen met een dagkaart kunnen daarmee ook door de poortjes.
    Toeristen die niet met de trein reizen komen inderdaad niet meer in de stationshal.

    Er is nog altijd een wandelpad dat van hoog catherijne naar de schouwburgkant gaat, zonder de poortjes te gebruiken. Je komt dan alleen niet meer bij de sporen maar loopt er om heen. Dus je kan nog steeds van de ene kant naar de andere kant, alleen niet meer door het stukje NS heen.

    @Frits: Er is altijd 1 poortje in een serie poortjes die extra breed is voor kinderwagens / fietsen / rolstoelen en dat soort dingen.

  35. Bas

    Wat ik nog mis in al deze verhalen is de veiligheid van het NS personeel. NS is eigendom van het station en kan dus prima besluiten dat op slot te doen als dat aantoonbaar de veiligheid van het eigen personeel ten goede komt.

    Al wordt er slechts één geweldsincident tegen NS personeel mee voorkomen omdat zwartrijden opeens een stuk moeilijker is, dan zijn de poortjes het al waard. Iedereen heeft recht op een veilige en prettige werksfeer.

    En voor de rest? Gewoon een kwestie van wennen.

  36. Jutter

    Hopelijk is de computer dan wel in orde; moest in juni op reis, 2 treinen vertrokken niet en de 3e had geen zin meer. Bij het uitchecken werd er € 10.-afgeschreven!!! Als ik 1e klas met de trein reis ben ik € 7.- kwijt. Kostte me nog wel moeite om die €10.- terug te krijgen.
    Jutter

  37. Jelle

    Zucht. Sommige mensen zijn ook echt overal tegen en beginnen meteen al te roepen, niet gehinderd door enige kennis van zaken. Je kunt de hal gewoon doorlopen, ook zonder chipkaart. Je kunt alleen niet meer zonder geldig vervoersbewijs de perrons op. En dat lijkt me prima.

  38. Swek030

    Hopelijk worden ze snel gesloopt.

    Uitbuiting ten top dit. Privatiseren, 100% staatsaandelen behouden, Overchargen, een overbebouwde lelijke tumor maken van het hartje Utrecht voor het station en vervolgens onbereikbaar maken voor iedereen die geen ov kaart heeft of er even te weinig saldo op heeft. Het is geen gevangenis, maar als je het zo inricht zal agressiviteit waar de NS zo over huilt een groter probleem worden, wat men had geweten als men psychologisch onderzoek in het achterhoofd had genomen bij het maken van deze idiote keuze.

  39. John

    @ Jelle

    Zucht. En het ergste zijn de lieden die anderen verwijten geen kennis van zaken te hebben en zelf helemaal de plank misslaan. Je kunt NIET door de hal lopen. Je kunt wel buitenlangs via de noordpromenade. De poortjes zijn er NIET om ervoor te zorgen dat je zonder geldig vervoersbewijs de perrons op gaat. De poortjes zijn er om voor te zorgen dat je niet zonder ov-chipkaart de hal in gaat.

    Als ik naar een van de winkeltjes in de hal zou willen moet ik zo’n ding hebben. Ik heb niet zo’n ding en zal er ook nooit een aanschaffen. Ik zal dus nooit meer in die winkeltjes komen. Simpel like that.

  40. R

    Als je van de ene kant van de stad naar de andere kant wil, kan je dat op zich goed doen via de promenade langs de hal. Die is goed overdekt. Het vervelende is dat die op het noorden ligt en dat bij stromachtig winterweer je de volle laag krijgt omdat er weinig beschutting is door het treinemplacement.
    Het was neter geweest een bypass te maken in de hal. Is ook beter voor de winkeliers aldaar (alhoewel je bij siommige winkels ook via de promenade kan komen).

  41. Storm en regen

    Ha R, zeker nooit in de stad gelopen als het regent.

    Nooit geweten dat het een taak van de spoorwegen is jou tegen regen en wind te beschermen als je van de Jaarbeurs naar het Vredenburg wilt lopen.

  42. joop gerritse

    Tja, en ik woon in Duitsland, heb geen OV-kaart, en als ik incidenteel in Ut moet zijn, druk ik een treinkaart af. Hoe kom ik nu door die poortjes?

  43. Jansen

    @ Jelle,

    Zucht zucht.

    Als je daadwerkelijk wel eens op het station zou komen zou je weten dat die poortjes aan beiden zijden aan het begin van de stationshal staan. Die poortjes staan nu nog open, maar gaan dus binnenkort dicht. Je kan dan dus zonder in- en uitchecken niet meer de hal in. Niks ervan dat je alleen maar niet meer de perrons op kan, de hele hal is off limits.

    De wandelpromenade is idd een optie, maar die ligt idd buiten en als de wind verkeerd staat regen je daar zeikanat en als de wind verkeerd staat waai je er weg. Dat heeft eeen overdekte hal, die al decennia als looproute van de ene kant van de stad naar de andere wordt gebruikt en daar zelfs ooit specifiek voor ontworpen als overdekte wandelpromenade van jaarbeurszijde naar stad, is natuurlijk niet.

    Dan nog maar eens de echte kritiekpunten.

    Voor in-en uitchecken gebuikt de NS veiligheidsargumemnten, terwijl de echte reden voor het invoeren van dit systeem het volggedrag en het daarmee binnenhalen van financieel waardevolle gegeven is. Zwart rijden kan je namelijk op heel veel andere, goedkopere, manieren tegengaan. Het veiligheidsargument wordt hier door een bedrijf dat overigens miljoenen winsten maakt, ook op in-en uitcheckfouten van reizgers, volledig misbruikt. Het is al belachelijk dat een los kaartje kopen tegenwoordig extra geld kost, ook uit een machine. Servicekosten my ass.

    Het is een wandelroute, een reisbeweging, van duizenden Utrechters en dat is het al jaren en die worden nu toch min of meer gehinderd.

    Ook al is het station eigendom van PRORAIL en dus niet van NS, wat hier nu al door meerdere personen onterecht wordt geroepen, dat maakt nog niet dat het geen openbare/ publieke ruimte is en dergelijke ruimtes kan je niet zomaar gaan afsluiten.

    Je kan alleen nog maar de hal in, om bijvoorbeeld mensen uit te zwaaien, als je voldoende geld op je chipkaart hebt staan, minstens tien euro aan saldo. Anders kan je niet in-en uitcheken, ook al worden er dan achteraf geen kosten in rekeing gebracht voor het bezoeken en doorkruisen van de hal. Daarnaast weet de NS dan dus precies wanneer jij op welk moment in een van hun stationshallen bent. Ik kan nu een heel betoog gaan houden waarom dat op privacygebied zeer bezwaarlijk is, maar daar wil het merendeel van de mensen toch niets van weten of niets van geloven, dat zou dus een zinloos betoog worden, neemt niet weg dat het een enorme inbeuk op je privacy is. Lees dat nieuwe boekjes van de Correspondent maar eens, dat mensen WEL iets te verbergen hebben, iedereen.

    Aangezien Utrecht centraal 1 van de drukste stations ter wereld is, gaan al die poortjes met in- en uitchekende mensen in de spits, veel problemen en opstoppingen, files opleveren. Maar dat gaat iedereen nog wel meemaken.

  44. Ramon

    Ik even opsomen.

    Elk vervoerbewijs, OV chip of los kaartje opend de poortjes .

    De poortjes sluiten alleen het NS gedeelte van de hal af. Van net voor perron 1 tot net na perron 19.

    Vrij bereikbaar buiten de poortjes, bus/tram station stadszijde, bus station jaarbeurszijde. De volledige buitenom verbinding met winkeltjes en de bovenverdieping in de hal met restaurants.

  45. Rob H.

    @Joop Gerritse: op die kaartjes staat een barcode, die kun je scannen bij de poortjes en dan gaan ze open.

  46. Rob H.

    Jelle zegt:

    “Voor in-en uitchecken gebuikt de NS veiligheidsargumemnten, terwijl de echte reden voor het invoeren van dit systeem het volggedrag en het daarmee binnenhalen van financieel waardevolle gegeven is.”

    Dat is een aardig boude stelling. Kom maar op met de bewijzen die dit ondersteunen.

    “Zwart rijden kan je namelijk op heel veel andere, goedkopere, manieren tegengaan.”

    Hoe dan?

    De OV-chipkaart is, mijn inziens een puike uitvinding. Ik reis gemiddeld 6 keer per week met de trein, op diverse trajecten en ben zo blij dat ik niet iedere keer kaartjes hoef te kopen.

  47. Jansen

    @ Rob H.

    Dat is helemaal geen boude stelling.Natuurlijk is het hele systeem gebaseerd op jou volgen, waarom denk je andes dat je MOET in EN uitchecken? Zodat men precies weet, wie en van welke leeftijd er wanneer tussen welke stations reist. Anders had een simpel papieren kaartje, zoals de oude kaartjes ofg een abonnementskaart, waar je waarschijnlijk ook de poortjes mee had kunnen openen, wel volstaan. Je betaalde namelijk bij de automaat immers al voor de juiste afstand. Je had dan nog steeds de perrons met poortjes kunnen afschermen. Echter konden die automaten niet de PERSOONLIJKE reisgegeven bijhouden, omdat je bij het kopen van je kaartje niet al je persoonlijke gegeven achterliet, of al, wel iets privaygevoeliger, gewoon rechtstreeks met je bankpas reizen, maar daar kleven dus al grote privacyrisico’s aan.

    Ik ken het systeem van Translinksytems aan de achterijze en het OV chipkaartsysteem is wel degelijk bedacht en ingevoerd door ALLE OV-bedrijven om inzage te krijgen in waardevolle reizegresgegevens voor marketingdoeleinden. Daar moet je me dan ook maar in geloven. Aangezien hier geen toezicht op gehouden wordt door een onafhankelijke partij is er niemand die kan garanderen of deze financieel zeer waardevolle gegeven niet doorverkocht worden aan derde partijen voor marketingdoeleinden Als ik hier moet uitleggen wat de privacyrisico’s zijn, dan heeft het sowieso al geen zin. Als je zelf niet inziet wat de gevaren zijn. Ik kan je nog aanraden het laatste boek van de Correspondent “ik heb wel iets te verbergen” lezen. Daar wordt het allemaal iets helderer uitgelegd. Iedereen heeft iets te verbergen en bedenk wel, dat wat vandaag nog mag kan morgen ineens verboden en strafbaar zijn. Dat heeft het verleden nu wel vaak aangetoond.

    Objectivist, de eerste post waar ik het mee eens ben, natuurlijk moet je de overheid wantrouwen, ook dat heeft het verleden wel eens te meer uitgewezen. Laat je niet in de lure leggen door een aantal glimlachen en door adviseurs bedachte imag’s van politici.

    Dan iets over dat zwart reizen, even iets uit het nieuws van vandaag. Er worden vandaag nagenoeg geen kaartjes gecontroleerd door conducteurs, omdat er een staking is. Waarom? De NS wil uit kostenbeapring de tweede condcuteur op een bepaald type dubbeldekker afschaffen. Die tweede conducteur die pas een paar maanden onder druk van personeel was ingevoerd, vanwege een aantal gewelddadige incidenten. Conducteurs zijn de mensen die toezien op de veiligheid van de passagiers en in essentie de controle zijn op zwartrijden. Je kan de menselijke maat, die interactie heeft met mensen en de boel kan sussen, niet wegbezuinigen door een poortje dat dicht gaat en geopend wordt met een chipkaart. Daarnaast is er geen enkele garantie dat er geen narigheid meer is in de trein. Impuslieve criminelen kunnen gewoon in het bezit zijn van een OV chipkaart en legaal op saldo reizen, denk dan aan telefoondieven of laptopdieven, of gewoon tasjesdieven. Door de bezuinigingen op de psyhische zorg lopen er nu mensen vrij rond die eerder hulp kregen in een instelling. Deze mensen kunnen ovoorspelbaar gedrag vertonen en aangezien deze mensen niet helemaal weten wat ze doen gaat er dus geen enkele preventieve werking van een oersoongebonden chipkaart uit. Deze mensen kunnen alsnog voor grote problemen zorgen in de trein op veiligheidsgebied.

  48. Henk.

    Je kunt op regegeren maar je krijgt toch geen antwoord op dit vragen van NS

  49. Someone

    Los van alle bovenstaande terechte en extreme problemen is leuk ff wachten om iemand op te halen van de trein er ook niet meer bij. Dit is enkel een maatregel die te maken heeft met winst tracking e.d. hogere prijzen en werkelijk de veiligheid benadeeld als er een incident plaats vind.
    Je bent echt blind als je dat niet ziet.
    Daarnaast is de NS belachelijk duur in verhouding tot wat je ervoor krijgt, de overheid liegt bij bijna alles wat ze uitvoert en de wat simpele massa just buys in .

  50. Mo

    Als ik van Maarssen naar Utrecht centrum ?hoe kan ik door naar met gewone een treinkaartje?

  51. Frank van der Horst

    Niet alleen Utrecht. Ik bezocht Amersfoort dit weekend. Ben diabeet en moest met spoed naar het openbaar toilet op het station. Helaas zonder OV-Chipkaart gaat dit niet lukken. Waarom is deze poort niet achter het toilet geplaatst zodat ook mensen die niet met de trein gaan toch naar het openbaar toilet op het station kunnen.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).