Utrecht Centraal op plek negen in lijst met meest gewaardeerde stations van Nederland Utrecht Centraal op plek negen in lijst met meest gewaardeerde stations van Nederland

Utrecht Centraal op plek negen in lijst met meest gewaardeerde stations van Nederland

Utrecht Centraal op plek negen in lijst met meest gewaardeerde stations van Nederland
Archieffoto
Utrecht Centraal is negende geworden op de lijst met meest gewaardeerde stations van Nederland. Het is daarmee een van de twee grote stations in de top-10. De enquête is gehouden onder reizigers op het perron, die het grootste station van Nederland gemiddeld een 7.9 gaven. Station Zuilen kreeg de laagste score in de stad; een 6.7.

Utrecht Centraal is negende geworden op de lijst met meest gewaardeerde stations van Nederland. Het is daarmee een van de twee grote stations in de top-10. De enquête is gehouden onder reizigers op het perron, die het grootste station van Nederland gemiddeld een 7.9 gaven. Station Zuilen kreeg de laagste score in de stad; een 6.7.

De cijfers komen uit de stationsbelevingsmonitor, een onderzoek naar de reisbeleving van reizigers dat NS en ProRail ieder jaar op de stations laten uitvoeren. Bijna alle stations in Utrecht gingen er dit jaar in de score op vooruit, alleen Terwijde zakte met een tiende punt. Stations in Nederland kregen dit jaar gemiddeld een 7.3.

Het nieuwste station van de stad, Vaartsche Rijn, kwam goed uit de bus met een 7.6. De stations Leidsche Rijn, Terwijde en Vleuten kregen respectievelijk een 7.2, 7.3 en 7.3. Station Utrecht Lunetten en Utrecht Overvecht volgen met een 7.1 en een 7. Station Zuilen scoort met een 6.7 het slechtst van de stations in de stad.

Van de acht stations die boven Utrecht Centraal eindigden, ligt er eentje in de provincie Utrecht. Driebergen-Zeist eindigde op plek 2, onder station Overveen. Op plek 3 tot en met 7 staan Valkenburg, Rotterdam Centraal, Santpoort Zuid, Dalfsen, Zuidhorn en Kropswolde.

Utrecht Maliebaan

Niet alle stations in Nederland hebben een beoordeling gekregen. Om een representatief beeld te krijgen, wilden de onderzoekers minimaal honderd respondenten voordat ze een cijfer gaven. Stations die dit niet halen staan in de lijst met ‘geen meting’.

Utrechts kleinste station, Utrecht Maliebaan, is niet meegerekend in de lijst. Hoewel het station dient voor de pendeldienst tussen Utrecht Centraal en het Spoorwegmuseum, is het ook zonder museumkaartje als regulier station te gebruiken.

Het historische station Utrecht Maliebaan

Wil jij DUIC steunen en een prachtig boek met de beste fotografie en verhalen van Utrecht in 2021 ontvangen? Voor 24,95 euro is DUIC in 2021 te bestellen en daarmee steun je direct onze journalistieke werkzaamheden.

25 Reacties

Reageren
  1. Arnoud

    Wel benieuwd wie de winnaar was?

  2. de Groot

    Misschien ook leuk om te melden welke de 8 stations zijn die voor Utrecht Centraal in de lijst staan!

  3. Bill

    Na Rotterdam, met 0,1 punt verschil, het meest populaire grote station van NL.
    DUIC, wordt eens wat chauvinistischer in de berichtgeving!!

  4. W

    Maar ook wat er aan Utrecht Centraal mankeert!

  5. whmnijensteen

    Wilny 10-2-22
    voor Arnoud en de Groot. Speciaal voor jullie; !, station Overveen 2, station Driebergen-Zeist 3.Valkenburg 4.Rotterdam-centraal 5.Santpoort-zuid 6, Dalfsen
    7 Zuidhorn 8, Kropswolde 9. Utrecht-centraal. Nr 10 is in dit artikel niet vermeld.
    Neem wat meer tijd om te lezen dan hadden jullie er niet overheen gelezen, Want ze staan echt WEL in de tekst,
    m,vr,gr, !

  6. Jeroen

    @Arnoud, @de Groot

    Uit het artikel:
    “Van de acht stations die boven Utrecht Centraal eindigden, ligt er eentje in de provincie Utrecht. Driebergen-Zeist eindigde op plek 2, onder station Overveen. Op plek 3 tot en met 7 staan Valkenburg, Rotterdam Centraal, Santpoort Zuid, Dalfsen, Zuidhorn en Kropswolde.”

    Oftewel:
    1: Overveen
    2: Driebergen-Zeist
    3: Valkenburg
    4: Rotterdam Centraal
    5: Santpoort Zuid
    6: Dalfsen
    7: Zuidhorn
    8?: Kropswolde

  7. Wim

    Toch wel gek, als je die gribus ziet als je op de perrons komt.

  8. M.A

    Onbereikbaar voor ouderen en invaliden, maar ja die tellen toch niet meer mee

  9. Peter

    Als nu het plafond van de saaie kale stationshal eens werd bekleed, de foute ingang vanaf het Stationsplein zou worden verlegd en de trappen vanaf de Moreelsebrug naar de perrons (en het busstation) zouden worden aangelegd, stijgt de waardering met punten!

  10. jeffrey

    zo zie je maar Wim. Dat jij het gribus vind is ook maar een mening…

  11. Erwin

    Onbegrijpelijk. Vind het een enorm naar station!
    Met die glibberige witte tegels, en onaffe perrons.

  12. Wim

    @ Jeffrey

    Zeker nooit op het perron gestaan?

  13. Scherpschutter

    Ik begrijp niet wat er in beginsel te waarderen valt aan een station. Wie zo onfortuinlijk is om met de trein te moeten reizen wil maar 1 ding en dat is dat die bloody trein op exact het aangegeven tijdstip vertrekt. Een station behoort niets anders te zijn dan een sobere en functionele hal waar je snel en efficient doorheen manouvreert.

    Ze proberen halve pretparken van stations te maken, terwijl de reiziger gewoon een fucking trein verwacht die op tijd en consequent komt opdagen…Staan er geen valse jankpiano’s die worden mishandeld door musicaal-gehandicapten dan wordt je wel lastiggevallen door een of ander talentloos theatergezelschap, om over de troosteloze ‘kunst’-exposities die een zwart gat voor levensvreugde vormen nog maar te zwijgen….

  14. Esrin W.

    Wim staat hierin niet alleen. Of zie jij al dat vuilnis bij de schuifdeuren van het bollendak soms niet staan.

  15. Arnoud

    Whmnijensteen dank, dat stond niet in de eerste versie van t artikel; vandaar de vraag.

  16. Jens

    @Peter: voor bekleding van het plafond geldt hetzelfde als voor het idee om zonnepanelen te plaatsen op het dak: dat brengt veel meer massa met zich mee en daar is de hal en de fundering niet op berekend.
    Omdat UCS een van de belangrijkste OV-knooppunten is van Nederland, was het onmogelijk om de complete fundering van het station te vernieuwen. Dan zou het hele station enkele jaren buiten gebruik moeten. Dus ze hebben een groter station gebouwd op deels een bestaande fundering.

    Maar dat de ruimtes onder de hal wat aantrekkelijker mogen, is duidelijk.

  17. Wies

    Ik vind Utrecht een fijn station. Licht, ruimtelijk, praktisch. En dan kom je op dat rare, onpraktische plein onder het bollendak…

  18. P-trus

    @Peter:

    Nee, geen trappen vanaf de Moreelsebrug. Die ‘Lange Wapper’ blijft mooi zo als ie is. Gewoon extra stukje lopen/fietsen., anders krijg je daar een gigantisch fietsparkeerprobleem omdat iedereen dan daar zijn fiets wil neerzetten. Die discussie is hier al vaker gevoerd.

  19. Eloy

    Toch wel leuk dat we zo hoog scoren. Bedoel maar de constructie is zo slecht dat je vaak je verbinding mist van de bus. Je erg op de tocht staat bij de bus en trein.

  20. Ramon

    Gaan ze niet doen Bill. DUIC heeft zich de houding aangemeten alles wat nieuw is in de stad per definitie slecht, lelijk en mislukt te vinden. En dat terwijl nee zoveel moois gebeurt.

    Het feit dat de reizigers die gebruik maken van Utrecht CS het dus een zeer geslaagd station vinden kan natuurlijk nooit waar zijn. Zie ook de verschillende commentaren hier.

    Onder tussen is het station ruim, licht, efficiënt en erg mooi ( op wat cosmetische zaken na, hopelijk worden die ooit nog aangepast)

    Wat CS voor heeft op de andere grote stations van NL is dat je niet door een nauwe ondergrondse gang richting de perrons hoeft. Als je buiten komt loop je ook geen levensgevaarlijk stationsplein op met auto’s ,bussen en trams . Zowel Utrecht CS als de directe omgeving zijn volledig gericht op menselijke maat.

    Ja niet alles is perfect , maar het station is zeer geslaagd

  21. John

    @ Ramon

    Je hoeft inderdaad niet door nauwe ondergrondse gang richting de perrons. Maar óp de perrons is het een nauwe onafgewerkte lelijke bende. Dat daar niet wat beters van gemaakt is zeg.

  22. Ramon

    John

    Precies de cosmetische aanpassing die ik bedoel. Het stuk onder de hal kan veel beter. De nieuwe perronkappen zijn prima. Voordeel is de hal boven de sporen waardoor je een ruime lichte entree hebt naar de perrons, nadeel van de grote brede stationshal , de donkere ruimte er onder op de perrons. Kan en moet beter. Hopelijk in de toekomst

  23. Ooginaller

    Ik vind Utrecht CS echt een prachtig en praktisch station. Er zijn altijd verbeterpunten, maar ik maak er bijna dagelijks naar volle tevredenheid gebruik van.

  24. Franck

    Stond zeker geen vraag bij over hoe schoon het station is. Wat een smerige bende. Vooral in de omgeving en busstation is het smerig en ligt een paar duizend kilo kauwgom….

  25. Toine Goossens

    Ha, ha. Er passeren dagelijks stevig meer mensen station Utrecht dan al die andere stations bij elkaar. Er is een heel groot verschil tussen de werkelijkheid en de waardering/overlast daarvan door mensen.

    Neem geluidoverlast in Utrecht. 2 jaar geleden kwam die in een nota aan de orde bij de gemeenteraad. Er zaten 2 plattegronden bij. De 1e de werkelijke geluidsproductie van heel Utrecht. De 2e de ervaren geluidsoverlast door de burgers.

    De overlap tussen beide kaarten was nihil. Laten we stoppen naar het vragen naar beleving, dat zegt helemaal niks over maatschappelijk nut, c.q. de werkelijkheid.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).