Station Utrecht Centraal is opnieuw binnen de top vijf van de beste treinstations in Europa geëindigd. Dit jaar staat het station op plek drie, boven onder andere de stations van Parijs en Londen. Utrecht Centraal stond vorig jaar nog op plek vijf, en is nu dus twee plekken gestegen.
In een jaar tijd heeft Utrecht Centraal de stations van Berlijn en Wenen achter zich gelaten. Ook dit jaar staat het station van de Domstad weer boven grote stations zoals dat van Parijs en Londen. Bij het bepalen van de score voor stations, wordt rekening gehouden met een tiental factoren.
Toegankelijkheid en vertraging
In het onderzoek, dat wordt uitgevoerd door het onafhankelijke bureau Consumer Choice Center, worden de vijftig drukste Europese stations gerangschikt. In de lijst staan twee Nederlandse stations: Utrecht Centraal en Amsterdam Centraal. Laatstgenoemde eindigt dit jaar op de twaalfde plek.
In het onderzoek tellen verschillende factoren mee voor de eindscore. Zo worden er punten uitgedeeld voor hoeveel wachttijd er tussen treinen zit en hoeveel vertraging treinen hebben. Ook wordt er gekeken naar het aanbod van treinkaartjes, en hoe toegankelijk een station is voor onder andere mindervaliden.
Neerwaartse ontwikkeling
Dat Utrecht het dit jaar beter doet, komt volgens het rapport van Consumer Choice Center door een ‘veerkrachtige’ houding. Er zouden in Nederland relatief korte wachttijden en vertragingen zijn, ‘ondersteund door dichte netwerken en concurrerende markten’. Ondanks dat is Amsterdam Centraal juist vier plekken gedaald op de ranglijst. Vorig jaar stond dat station namelijk nog op plek acht.
Overigens geeft het rapport van het onderzoeksbureau ook aan dat een hoge score voor weinig vertragingen niet alles zegt. “Het Europees gemiddelde voor vertragingen ligt erg hoog. Frustratie van reizigers is geen geïsoleerde ervaring, maar onderdeel van een algemene neerwaartse ontwikkeling voor alle stations.”
21 Reacties
Reagerenen qua esthetiek en ontwerp? buiten de top 100 vermoed ik
Uiteraard. Het is ook een stuk beter dan Amsterdam.
https://routiq.com/poi/594200/centraal-station-van-luik-(liege-guillemins)
Architectonisch staat voor mij dit ontwerp van architect Calatrava aan de top.
Vreemd dat een station beoordeeld wordt op de vertraging van de treinen. Oorzaken van die vertragingen liggen immers buiten dat station. En zeker als er meer treinmaatschappijen van het station gebruik maken zegt vertraging niets meer over de kwaliteit van het station als zodanig.
Ik zou verwachten dat zaken als bereikbaarheid, toegankelijkheid, wachtruimtes, toiletten, winkels, heldere informatievoorziening bepalen welk station beter is dan een ander.
Deze score kan alleen maar zo hoog zijn als de onderzoekers niet op de perrons van Utrecht CS gekomen zijn. Een unheimische betonnen onderwereld is het daar.
Dus er zijn nog stations waar het zakkenrollen en diefstal enz. nog erger is dan op het centraal station Utrecht
Taxistandplaats Utrecht CS ( centrumzijde) veel te ver van de treinen af en het busstation aan de andere kant ,is vaak onvindbaar voor vele reizigers.
Daarom verdient Utrecht CS deze hoge klassering niet!!!
CCC is vage club uit de USA zonder missie of openheid van zaken welke al gelijk op de homepage om donaties smeekt.
Geloofwaardigheid: zero.
Hoe dan?
Het station is al 10 jaar onafgebouwd, kent vele lelijke grijze, ongure onderdoorgangen en vele sociaal onveilige hoekjs en gaatjes, doorlopen zijn onlogisch, route richting centrum is commercie gedreven en geen goede hoofdentree van een station. Alle looproutes station in en uit zijn om.
Perrons zijn duistere, donkere tochtgaten, die ook nooit schoon gemaakt en gehouden worden.
Witte tegels in hal zijn dom gekozen inzake vuil en vies. Er hangt veel onguur volk achter de poortjes die er zogenaamd waren voor de veiligheid, hoe dan? Dat zou toch niet moeten kunnen? Zwart rijden is in ieder geval op Utrecht CS niet uitgebannen, poortjes worden gemakkelijk omzeilt.
Zelfs met een overmacht aan service en veiligheidmedewerkrs is het moeilijk om het station veilig en schoon te houden> te wijten aan een slecht ontwerp.
Ai, ai, wat moet zeurend Nederland hier nu weer mee?
Eigenlijk is het best goed geregeld in Nederland, maar we zien en/of waarderen het niet en zeuren……
@Uuu 10/9/2024 – 15:02
Niet dat ik het zo’n fantastisch station vind, maar:
“…kent vele lelijke grijze, ongure onderdoorgangen…”
Je bedoelt de aan- en afvoerwegen van de bussen?
Daar moet je ook helemaal niet komen.
“…vele sociaal onveilige hoekjs en gaatjes…”
Nog niet ontdekt
“…doorlopen zijn onlogisch…”
Hoe dan? vanaf het perron naar de stationshal, en dan een richting kiezen. Het is een open vloer, er zijn geen corridors, als dat al niet lukt houdt het wel een beetje op.
“…route richting centrum is commercie gedreven…”
Uiteraard. Mensen willen geld verdienen. Het is altijd een bende van middelmatige winkeltjes in en rondom een station. Ik vind het in Utrecht nog wel meevallen vergeleken met andere stations in het buitenland.
“…Alle looproutes station in en uit zijn om…”
dat ligt er een beetje aan van welke kant je komt, niet dan?
Perron toegang via de Rabobrug zou welkom zijn, dat wel.
“…Perrons zijn duistere, donkere tochtgaten…”
Ik heb in de hele wereld nog geen perron ontdekt waar het aangenaam toeven is.
“…die ook nooit schoon gemaakt en gehouden worden…”
Mwah, valt wel mee hoor.
“…Zwart rijden is in ieder geval op Utrecht CS niet uitgebannen, poortjes worden gemakkelijk omzeilt…”
Op zowat ieder station ter wereld zijn die makkelijk te omzeilen. Zwartrijden is niet echt een exclusief Nederlands begrip. Lijkt me niet een zaak om een station op te waarderen.
@ blaaguuulisa
Bij hoge uitoefenen ben ik het volmondig met je eens!
Oh is dat zo! Ik ben momenteel in Hongarije ech!! elk dorpje heeft hier een station met trein en elk KLEIN DORPJE ELK uur een bus waar je ook wil opstappen.!! en het rijd ook nog eens op tijd. Het mag wat kosten maar orban heeft het hier hier wel voor elkaar !! Daar kunnen ze in Nederland een vet puntje aan zuigen .
Oh ja wat vergeten,. (De emigrant) Een treinkaartje van Budapest naar debrecen 450 km kost 😂11 euro.ik betaal in Nederland utrecht amsterdam 40 km 16 euro ,,, hoe dan !
Eindelijk eens vanaf de Moreelsebrug trappen aanleggen, vooral ook naar het busstation Jaarbeurszijde, dan stijgt Utrecht CS zeker hoger op de lijst.
Wie kent er eigenlijk nog “treinkaartjes”?
Utrecht Centraal is een zeer overzichtelijk station voor die omvang. De ontwerpers zijn er in geslaagd een aangename grote lichte hal te creëren op het uitwerkings nivo van een internationale luchthaven. Veel stations zijn te krap en onoverzichtelijk. Trein, Bus, TramMetro
hebben alle op Centraal hun eigen peron. De vele ruime fiets parkeergarage zijn droog en dichtbij makkelijk bereikbaar.
Inderdaad zijn de taxis/ Uber en Kiss &Ride onderbeeld. Waarom deze geen droge eigen locatie hebben aan weerzijde. Ook de bewegwijzering is zeer matig hier heen.
Prettig is dat je juist op de perrons meestal in daglicht staat, en relatief gezien lijken daar door de overdekte gedeeltes donker. Ook zou daar meer plafond afwerking kunnen zijn zoals bij Frankfurt Hbf.
Amsterdam Centraal voelt vaak somber, ouderwets, en vooral de krappe zijn ongelukkig.
Ik veel europese grote stations, en Utrecht Centraal is zeker terecht hoog genoteerd. Onze buitenlandse gasten die per trein al na 30 min. op Utrecht Centraal zijn, een top verbinding, zijn blij verrast over de kwaliteit.
Ik ben toch benieuwd wie er op plaats 1 en 2 staan ?
Het is ook een top station, supersnelle doorloop altijd, genoeg plekken om even wat te eten en te drinken. Enige dat in Nederland echt tegenwerkt is de prijs.
Maar kwa beleving staat Utrecht voor mij erg hoog op de Europese lijst.
@Esther
Zie ook mijn eerdere reactie over die club.
Volgens hun zeer globaal en uiterst beperkt deskonderzoekje zijn
De beste 5 slechtste 5
1 Zurich 1 Berlin Ostkreuz
2 Wenen 2 Berlin Gesundbrunnen
3 Berlijn HBF 3 Berlin Zoo
4 Bern 4 Munchen pasing
5 Utrecht 5 Bremen
https://consumerchoicecenter.org/european-railway-station-index-2023/
Echter, er zijn meer dan 36.000 treinstations in Europa: niet elk land heeft gratis wifi, de spoornetwerken zijn ook niet overal even dicht, niet elk land is zo rijk dat er bij elk station een lift is voor mindervaliden en etc etc…
Het is appels met peren vergelijken en daarmee een bullshit onderzoek.
Als Utrecht niet was genoemd was de gemeente er niet op aangeslagen (kijk ons eens deugen met de milieuvriendelijke trein) en had Duic er niets over gepubliceerd.
Dit soort lijstjes zijn natuurlijk vrij arbitrair en tsja, wat heb je eraan dat er een station in Wenen mooi is, als je *hier* de trein moet hebben.
Maar, we mogen als Utrechters toch best trots zijn op Utrecht CS en het geeft wel aan dat ze het redelijk voor elkaar hebben. Ook in de drukte is het makkelijk je door het station te bewegen (en dat was zeker wel anders voor het huidige golfdak station).
Ook zijn de voorzieningen prima.
De enige kritiek die ik zou hebben is dat aan de zijde bollendak de entree niet echt een smoel heeft en dat daar er wel erg veel types rondhangen (maar ja, dat is niet de schuld van NS).
En ook daar: de oude doorgang naar HC was dramatisch en de ingang “taxidak” had ook 0,0 smoel.
@koel hoofd, toevallig een paar weken geleden me ongans gezicht op Berlin Hbf.
Treinen en U-bahn perrons hebben daar dezelfde naam. Ik moest aan de info vragen waar ik op de regionale trein moest opstappen.
Enorm station, met 3 verdiepingen rails, maar een doolhof.