Utrecht Centraal wordt klaargemaakt voor de anderhalvemetersamenleving | De Utrechtse Internet Courant Utrecht Centraal wordt klaargemaakt voor de anderhalvemetersamenleving | De Utrechtse Internet Courant

Utrecht Centraal wordt klaargemaakt voor de anderhalvemetersamenleving

Utrecht Centraal wordt klaargemaakt voor de anderhalvemetersamenleving
Nieuwe regels station Utrecht Centraal. Bron: NS
ProRail en NS gaan station Utrecht Centraal – als een van de eerste stations – klaarmaken voor de anderhalvemetersamenleving. Er komen nieuwe borden, afstandslijnen en extra informatieschermen.

ProRail en NS gaan station Utrecht Centraal – als een van de eerste stations – klaarmaken voor de anderhalvemetersamenleving. Er komen nieuwe borden, afstandslijnen en extra informatieschermen.

De komende week nemen ProRail en NS op meerdere stations extra maatregelen om reizigers zoveel mogelijk op afstand te houden van elkaar. Zo komen er onder andere afstandslijnen bij drukke trappen, roltrappen en kaartverkoopautomaten.

Nieuwe regels

Bij de ingang van Utrecht Centraal komen ook extra borden en pictogrammen te staan met de coronaregels op het station; 1,5 meter afstand houden, rechts houden, zo weinig mogelijk aanraken, 4 treden afstand op roltrappen en 5 tegels afstand op het perron.

Verder worden de stations extra schoongemaakt. Denk aan deurklinken, drukknoppen en andere plekken die mensen aanraken.

Tekst gaat verder onder afbeelding

Eerste zes stations

De stapsgewijze invoering start op 6 stations: Arnhem Centraal, Amsterdam Zuid, Utrecht Centraal, Gouda, Culemborg en Groningen Noord. De effecten van de maatregelen worden hier gemonitord en vervolgens gedeeld met alle vervoerders.

Vervolgens bespreekt de sector of en hoe deze verder kunnen worden doorgevoerd in de gehele ov-sector. Denk hierbij ook aan busstations, metrostations en in metro’s, trams, bussen en treinen.

De manier waarop de maatregelen verder toegepast kunnen worden, hangt samen met eventuele toekomstige maatregelen van de overheid in het openbaar vervoer. Mocht het nodig zijn, dan worden de maatregelen aangepast of volgen extra maatregelen.

6 Reacties

Reageren
  1. Koel Hoofd

    Er mis nog de verplichting tot mondkapjes?
    Ik ben bang dat vele mensen hun trein/aansluiting zullen gaan missen en altijd overal te laat zullen gaan komen, of helemaal niet kunnen komen.
    Indien de overheid inderdaad met een selectie (cruciale beroepen voorrang) op de proppen zou komen, dan gaat het autogebruik drastisch toenemen.

    Dat gaat heel interessant worden hoe het anti-auto/pro fiets mobiliteitsbeleid in GL/D55 steden (zoals bijv. Utrecht A’dam) dan nog toepasbaar is….
    immers: auto= veilig, praktisch en vrijheid; fiets = minder veilig, minder praktisch, veel minder vrijheid

  2. Ruud Parée Meijer

    Zonder vervoer staat alles stil.
    Doch met de verplichte 1.50 meter regel krijg je een Domino effect die zijn weerga niet kent.
    1.50 meter afstand op het Centraal Station van Utrecht zal voor lange files van reizigers gaan zorgen.
    Ook in de treinen dient men 1.50 meter afstand te bewaren wat concreet zal betekenen dat de Nederlandse Spoorwegen véél minder passagiers per treinstel zal kunnen mee nemen.
    Zelfs wanneer de Nederlandse Spoorwegen meer materiaal in zou zetten, is dit maar op een beperkt aantal trajecten mogelijk daar men voor alle trajecten lang niet genoeg treinstellen heeft laat staan mankracht.
    Dit zal beteken dat de Nederlandse Spoorwegen te maken zal krijgen met een gigantisch verlies aan inkomsten.

    Voor busmaatschappijen zal het probleem nog groter worden temeer een bus niet verlengd kan worden.
    Op bepaalde trajecten kunnen mogelijk meer bussen worden ingezet, doch ook hier beschikken busmaatschappijen lang niet over voldoende materiaal en mankracht om dit op alle trajecten uit te voeren.

    Voor trein en buspassagiers zal dit concreet betekenen dat zij A. of met een veel langere reistijd te maken gaan krijgen.
    B. Het ondoenlijk gaat worden om met Openbaarvervoer te reizen.

    De kans is dus groot dat men massaal de auto weer zal gaan gebruiken.
    Dit zal betekenen dat in de Spits er lange files komen te staan, m.a.w. ook de automobilist er in de toekomst rekening mee zal moeten houden dat men langer onderweg is.

    Wanneer het wegennet in Nederland vol loopt zal dit voor de transportsector grote consequenties hebben.
    Transporteurs zullen met een landing véél langer onderweg zij dat er uiteindelijk toe zal leiden dat de kosten extreem zullen oplopen.

    Uiteindelijk is het dan de consument die het kind van de rekening zal gaan worden , want of je het nu links of rechtsom draait het geld zal ergens vandaan moeten komen.
    We zijn er dus nog lang niet en er zullen nog heel wat hindernissen overwonnen moeten worden.
    Hindernissen die onze levensstijl drastisch zullen veranderen.

  3. Len

    Loop je even door? Dan is er ruimte voor iedereen!

  4. T

    Ik denk dat veel mensen meer dagen thuis blijven werken omdat veel mensen de afgelopen periode ontdekt hebben dat dat ook kan en vaak zelfs voordelen heeft.
    Misschien weegt het niet op tegen het aantal mensen dimat met de auto zal gaan ipv met het ov, maar het zal zeker schelen, denk ik.

  5. Piet

    @ Ruud Paree Meijer

    Je maakt een paar cruciale denkfouten.

    1) De trein wordt misschien wel reserveringsplichtig.

    2) Mensen die anders kunnen, eigen vervoer, thuis werken, zullen niet met de trein moeten reizen.

    3) De meeste mensen die thuis kunnen werken zullen dit 2 of 3 of 4 dagen in de week blijven doen; de komende maandjes.

    4) De NS blijft een soort versoberde basisdienst met maximale lengte aan treinen rijden. Daar is meer dan genoeg materieel voor.

  6. Koel Hoofd

    @Piet
    Bottom line is dus dat er meer mensen met de auto zullen gaan reizen.
    OV is passé en gaat de maatschappij heel veel geld kosten om te laten rijden.

    Op dit moment ligt de autoverkopen op zijn gat vanwege onzekere consumenten en omdat een auto een dure aankoop is.
    Maar de autobranche is niet achterlijk en er hangen meer dan 14 miljoen (NB!) banen vanaf in Europa. Op korte termijn inspelen op een veranderde markt is heel eenvoudig door personal lease contracten met flexible looptijd. Sleutel af te halen bij de local supermarkt, of anders de auto te starten met een app.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).