Station Utrecht Centraal krijgt weer een groot vertrektijdenbord - De Utrechtse Internet Courant Station Utrecht Centraal krijgt weer een groot vertrektijdenbord - De Utrechtse Internet Courant

Station Utrecht Centraal krijgt weer een groot vertrektijdenbord

Station Utrecht Centraal krijgt weer een groot vertrektijdenbord
Foto: NS
Het beroemde bord met daarop de vertrektijden van de treinen keert terug naar station Utrecht Centraal. Voor het eind van dit jaar moet het bord, in een modern jasje, weer een prominente plek innemen in de hal van het station.

Het beroemde bord met daarop de vertrektijden van de treinen keert terug naar station Utrecht Centraal. Voor het eind van dit jaar moet het bord, in een modern jasje, weer een prominente plek innemen in de hal van het station.

Het bord wordt een nieuwe variant van het oude blauwe tijdenbord wat in 2011 werd weggehaald. “Hoe nostalgisch het klappergeluid ook door de stationshal galmde, het was tijd voor vernieuwing”, laten NS en ProRail in een reactie weten. Het nieuwe bord is een digitaal scherm van 8 bij 4,5 meter en toont de vertrektijden van het komend half uur.

Het idee achter het scherm blijft echter hetzelfde. “Een centraal punt in de stationshal waar alle vertrektijden getoond worden en waardoor reizigers in één oogopslag kunnen zien of zij nog een kop koffie kunnen halen, haast moeten maken of wat het reisadvies is bij een storing”, aldus de organisaties. Ook was het voor veel mensen een ontmoetingsplek in de stationshal.

Gekoppelde berichten

29 Reacties

Reageren
  1. André

    Goed idee, was op Den Haag Centraal ook altijd een eye-catcher.
    Jammer dat de mooie blauwe kleur lijkt te zijn verdwenen.

  2. G.H.

    Dat is leuk nieuws!

  3. Ton

    Zo’n groot bord heeft natuurlijk wel wat.
    Maar de huidige situatie met wat kleinere schermen verspreid over verschillende plekken in de hal is toch eigenlijk logischer.
    Beter voor de doorstroming. En overal, ook direct bij aankomst, te vinden.

  4. Nick Rowling

    Werd tijd! En hoe zit het met het bieden van meer zitplaatsen op de platforms en het verwijderen van al die borden die aangeven dat Bushalte A nog steeds aan de Jaarbeurszijde van het station ligt?

  5. NB

    Dat klapperbeeld en -geluid kun je op zo een digitaal bord en luidsprekers toch ook heel mooi nabootsen op het moment dat er iets verandert op het scherm? Het is dan wel nep maar heeft toch nog iets nostalgisch.

  6. Rob H.

    Ton 10/7/2019 – 11:49: Juist niet. Die schermpjes vallen niet op en ik moet iedere keer weer zoeken in het woud van meubilair en palen op CS, als ik ze nodig heb. Een groot centraal scherm is zichtbaarder en geeft meer overzicht.

  7. Herman

    De deskundigen hadden voor het domme volk bedacht dat dit bord overbodig was.

    Gelukkig heeft de reiziger laten merken dat zij de echte deskundigen zijn en komt er een nieuw bord.

  8. Jelle

    En: een prima plek om af te spreken, ook met mensen die zelden of nooit op dit station te komen. Dit bord kan iedereen vinden.

  9. JIll

    Kan een techneut alsjeblieft het klappergeluid erbij monteren? Installeren? Maken? Zonder het geluid is het natuurlijk gewoon nooit een klapperbord…

  10. Kees Truijens

    Aardig. Er is in Europa geen station zo groot als of groter dan dat van Utrecht dat het zonder zo’n bord moet doen. Toch zou de reiziger die het station binnenkomt van de stadskant er meer aan hebben als het verticale scherm op een paal vlak achter de ingang omgekeerd zou worden. Binnenkomend zie je nu de vertrektijden van de bussen. Op de achterkant staan de vertrektijden van de treinen.

  11. Charles Chamboné

    Nee Ton al die schermpjes bij de ingang naar de perrons werken alleen als je reeds weet welk perron je moest hebben en dat weet je als reiziger vaak niet. Dus weer één groot centraal gelegen bord b.v. zoals degene die nu in het spoorwegmuseum hangt en dan kunnen er een hele hoop schermpjes weg en hoeft niemant meer te zoeken.

  12. Inca

    Is e-ink overwogen? Ik vind veel electronische borden slecht afleesbaar van afstand of onder bepaalde hoeken.

  13. jasper

    Handig zeg, voor als ik mijn mobieltje niet bij me heb..

  14. Scherpschutter

    Alleen een (semi) overheidsorganisatie heeft 8 jaar tijd nodig om te realiseren dat het ding gemist wordt door de klant, en heeft vervolgens nog eens 6 maanden nodig om een scherm op te hangen.

    Man man man.

  15. wollie

    wat NB zegt, laat maar klepperen dat bord 🙂

  16. Jos

    @ Charles Chamboné

    Ton bedoeld niet de perron-/spoorborden, maar de kleinere varianten van de grote vertrekborden die op meerdere plekken in de hal te vinden zijn (vaak 3 schermen naast elkaar) die ook al alle vertrekkende treinen van het komende half uur laten zien. Die zijn er dus nu al en zo weet je dus op welk spoor je moet zijn.

  17. Koel Hoofd

    Een overwinning voor het volk!

  18. trol

    @Ton, Rob,daar hebben ze de app voor uitgevonden. Die borden zijn toch overbodig.

    En nee kom niet met het argument van: “niet iedereen heeft een smartphone”

  19. Ton

    Tja Jos, veel reageerders hier reizen waarschijnlijk nooit met de trein.
    Sorry Trol, Ik heb geen smartphone.

  20. Inez

    Niet iedereen heeft een smartphone.

  21. Jochem

    Leuk, maar wat mij betreft overbodig. De kleine schermen waar de hal vol mee hangt werken prima. Ga er niet voor omlopen om dezelfde informatie een formaatje groter te kunnen zien.

  22. Herman

    @Trol, is het argument dat je niet constant op je mobiel wilt kijlen. Mag dat wel van je?

  23. wollie

    maar niet iedereen heeft een smartphone.

  24. Ton

    Ik had even zo’n visioen: Het Volk komt over enkele jaren in opstand tegen de Deskundigen. Ze zijn de opstoppingen in de stationshal zat. Grote groepen reizigers midden in de hal blokkeren de loop. Het Volk mist regelmatig de trein. We eisen 20 iets minder grote borden goed verspreid over het station. En twee ontmoetingsplekken ergens buiten de loop (misschien een wolk lampjes aan beide uiteinde van de hal ?).
    Dat hadden de Deskundigen toch ook wel zelf vooraf kunnen bedenken. Maar het Volk zal uiteindelijk zijn gelijk krijgen.

  25. Tostelli

    Ik vind het opmerkelijk dat er weer een groot bord met vertrektijden terugkomt in de stationshal.

    De reden dat zo’n groot bord aanvankelijk niet geplaatst werd, was dat het een te markant punt in de stationshal zou vormen. Er zouden veel mensen voor gaan stilstaan, wat een veiligheidsrisico zou vormen. Dat is de reden waarom de stationshal relatief eentonig is en markante objecten (waar je makkelijk af kunt spreken maar die dus ook groepen stilstaande reizigers vormen) slechts aan de zijkanten van de hal te vinden zijn. Dit is wat me is verteld tijdens een rondleiding in het nieuwe stationsgebied door een projectleider van de gemeente Utrecht. Bij alle ingangen van het station zijn kleinere borden met actuele vertrektijden geplaatst, waardoor een groot centraal bord overbodig zou zijn.

    Nu komt er dus toch weer een groot vertrektijdenbord. Betekent dat dat de veiligheidssituatie is veranderd? Of aanvankelijk verkeerd is ingeschat? Of wordt die nu ondergeschikt aan “de mening van het volk”?

  26. Rob H.

    trol 10/7/2019 – 17:24

    Als ik op het station kom wil ik snel zien waar en hoe laat mijn trein vertrekt. Niet eerst mijn telefoon pakken, ontgrendelen, app zoeken, app starten, vertrekstation invoeren, aankomststation invoeren en wachten op de reisinformatie (Utrecht Centraal heeft een notoir slecht bereik). Tegen die tijd dat ik mijn informatie dan heb is de trein weg…

  27. trol

    Ach ieder het zijne, overigens is de app sneller up to date dan de borden, zeker bij storingen op het spoor. Maar dat terzijde. Als 90-95 procent het bord niet meer nodig heeft, vind ik het geldverspilling. Ik ken de cijfers echter niet exact.

    En Rob als je al weet waar je heen wil, waarom dan aankomst station invoeren? De app start op “vertrektijden”, net als de borden. Hoef je niet te zoeken. Dat je eerst je telefoon moet pakken, dat is inderdaad lastig, vind ik ook. En anders dan anderen hier denken, loop ik niet constant te staren….

    En als je iets snel wil doen, mijdt dan de stationshal; De tunnels zijn veel sneller…..

  28. Berto

    Maar maar maar… moet ik nu weer stoppen met met de “mobieltje uit binnenzak graven, leesbril zoeken, inloggen, zachtjes vloeken dat ik nog maar 1% batterij heb, appje zoeken, pech want appje heeft een nieuw icoontje gekregen, appje openen, appje wil updaten, wegswipen van updatebericht, station opgeven, duurt even want vingertoppen te groot, minder databereik dan een 14k4 modem, scherm laadt als een slak, ha eindelijk, scroll scrol scroll, spoor 19, nog 1 minuut, kan net!, bril afzetten en opbergen, mobiel terug steken, vaststellen dat je in Noordertunnel staat en dus door de fastfoodhal moet, nog 50 seconden!, op spoor arriveren en vaststellen dat je op tijd bent, treindeuren al gesloten want NS moet op tijd weg want opdracht van de minister” – routine?

  29. Koel Hoofd

    @Tostelli Nee, het betekend dat het veiligheidsaspect slechts een marketing truukje was om die kleine rot monitortjes te verkopen en mensen te dwingen om NS apps te gebruiken.

    Ik ben blij met het bord want dan kan je in één oogopslag alles zien, dat is funcitoneel. Smartphones zijn gehandicapte apparaatjes wat zoveel gruwlijk veel tijd kost met die disfunctionele apps, dat ik de mijne heb weggegooid.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).