Utrecht doet onderzoek naar invoering Ja-Ja sticker | De Utrechtse Internet Courant Utrecht doet onderzoek naar invoering Ja-Ja sticker | De Utrechtse Internet Courant

Utrecht doet onderzoek naar invoering Ja-Ja sticker

Utrecht doet onderzoek naar invoering Ja-Ja sticker
De gemeente Utrecht gaat onderzoek doen naar de invoering van een Ja-Ja sticker voor ongeadresseerd reclamedrukwerk. In Amsterdam werd een dergelijk voorstel eerder al aangenomen en zal vanaf 2017 geen ongevraagde reclamepost meer door de brievenbus komen.

De gemeente Utrecht gaat onderzoek doen naar de invoering van een Ja-Ja sticker voor ongeadresseerd reclamedrukwerk. In Amsterdam werd een dergelijk voorstel eerder al aangenomen en zal vanaf 2017 geen ongevraagde reclamepost meer door de brievenbus komen.

Er wordt bekeken of het plan juridisch mogelijk is, waarna het college een plan van aanpak maakt voor de invoering van dit systeem. De Partij voor de Dieren, de ChristenUnie en GroenLinks in Utrecht hebben hiervoor een motie ingediend bij de behandeling van de Voorjaarsnota 2016. Deze motie is aangenomen.

In mei werden schriftelijke vragen gesteld over de bereidheid van het plan. PvdD-raadslid Eva van Esch: “Het college leek gezien de beantwoording van deze vragen niet echt bereid zélf grote stappen te zetten richting dit systeem, maar gaf aan eerst te willen afwachten wat Amsterdam ermee gaat doen.” Na de aangenomen motie moet het college in Utrecht nu zelf onderzoek doen naar de invoering.

De Ja-Ja sticker zorgt ervoor dat mensen geen ongevraagde reclamepost krijgen, tenzij ze er zelf om vragen. De sticker zorgt voor een omkering van het huidige systeem met de Nee-Ja en de Nee-Nee sticker. Volgens Van Esch scheelt het niet alleen veel papier, maar ook vervuilende inkt, brandstof voor het verspreiden van de folders en de energie die nodig is voor de afvalverwerking.

17 Reacties

Reageren
  1. UtrechtseBert

    Zo hoort het ook en niet andersom. Eindelijk eens een goed idee van deze linkse partijen.

  2. Johan Jeuring

    Heel goed! Doen.

  3. Arjan Verhoeven

    Wat ook zou schelen is als ik niet zoveel huis-aan-huistroep zou krijgen ONDANKS mijn NEE-NEE sticker. Kappers, garagisten en waarzeggers kunnen kennelijk niet lezen.

    Dat geldt ook voor bv “Wijkkrant Aanzet”. Als ik wil weten wat er mijn buurt gebeurt dan staat er veel meer, veel sneller op DUIC.

    Zelfs de gemeente heeft er een handje van om ongevraagd zichzelf te feliciteren met mooie folders op dik papier die ook ongelezen op dezelfde stapel verdwijnen. Als er echt iets belangrijks te melden is dan sturen ze maar een brief, desnoods “aan de bewoners van”.

  4. tom

    En wat komt er dan precies op die ja-ja sticker te staan ? Wat is er anders dan de nee nee stickers?

  5. rosemarie

    @tom, het gaat erom dat niemand ongeadresseerde post krijgt behalve als ze een ja-ja sticker hebben. Als je geen sticker hebt dan krijg je alsnog niets. Dit zorgt er voor dat mensen bewust kiezen voor reclamefolders waardoor de hoeveelheid die door brievenbussen komt flink zal afnemen – oftewel minder papier en beter voor milieu en zo.
    Bij de nee-nee sticker krijgt iedereen (zonder sticker) alle folders behalve als ze expliciet aangeven dat niet te willen dmv een nee-nee sticker op de deur te hebben.

  6. Bram de Goede

    We moeten elkaar en onze buurt steunen. Dus JA van de buurt!

  7. Ronald

    En dan aangifte doen van het ontvangen van reclame? Bij de politie?
    Ik heb ook een hekel aan de papierverspilling, maar zie niet in hoe dit gaat werken.
    De kat uit de boom kijken is misschien nog niet zo’n gek idee, nu de kans er nog in zit dat de rechter het besluit gaat tegenhouden.
    Kan Utrecht onderzoeksgeld besparen.

  8. Toine Goossens

    Wat een belachelijk plan. Bij iedereen met de NeeNee sticker komt al dat drukwerk al niet meer binnen. Duidelijker kan het niet.

    Ja er dan komen er mensen die principes hebben. Die willen uit principe geen NeeNee maar een JaJa sticker. Niet alleen alles veranderd worden, wat kost dat?, maar ook wordt er een periode van chaos gecreëerd. Wat bezielt het deze mensen.

    Simpel houden, niet doen.

  9. CLAUS

    Al jaren NEE NEEN werkt prima waarom veranderen.

  10. Wim Vreeswijk

    In het ongeadresseerde reklamedrukwerk staan soms heel interessante en zeer voordelige aanbiedingen van allerlei supermarkten. Sinds 1996 is het levensonderhoud, mede door de invoering van de euro (CBS 1-6-2016) maar liefst 35% duurder geworden, zonder dat er sprake was van eenzelfde looncompensatie. Het afschaffen van de NEE/NEE sticker en invoering van de JA/JA sticker is dan ook in beginsel een goede zaak! Gewoon doen dus!

  11. UtrechtseBert

    @Toin Goosens, lijkt me vrij simpel; ik wil absoluut geen ongevraagde drukwerk door mijn brievenbus hebben en wordt daarom nu gedwongen om zo’n lelijke deur ontsierende NEE/NEE sticker op mijn deur te plakken. Laat iedereen die dan zo nodig wel dat drukwerk door zijn brievenbus wil hebben ook de moeite nemen om dat aan iedereen te laten zien d.m.v. een JA/JA sticker.
    Verder werkt die NEE/NEE sticker alleen bij de gerenommeerde folder bedrijven de kapper om de hoek (o.a.)heeft er echt maling aan waardoor ik nog vrij vaak moet bukken om ongevraagde rommel naar mijn vuilnisbak moet brengen.
    Ik ben dus een absolute voorstander.

  12. Linde

    NeeNee had misschien inderdaad vanaf t begin af aan beter een JaJa moeten zijn. Maar wat is t nut om dat nu aan te passen, en wegen de kosten op tegen de baten?

  13. Sjef Verpaalen

    Hele goede zaak. Mijn zoon heeft een paar jaar geleden al een stichting hiervoor opgericht: kijk op http://www.jaja2013.nl.

  14. Objectivist

    Overheden zijn ooit opgericht als beschermende centrale organisaties die geen andere taak hadden dan ervoor zorgen dat iedereen in vrede en veiligheid kan samenleven. Ze beschermden de rechten van het individu. Niets anders. En zo hoort het ook te zijn.

    Daar waar een overheid zich eigenaar van mijn brievenbus waant en tegelijk bedrijven voorschrijft geen spullen in mijn brievenbus te gooien gaat iets heel ernstigs mis.

    Overheid, doe het enige nuttige dat u kunt doen en trek u terug uit het leven van burgers. Ik heb u niet nodig.

  15. Jeroen de vries

    Mag het wellicht ook een minder/minder sticker zijn ??

  16. Dirk

    Uitstekend plan.

    Ik weet niet precies wat sommigen hier bedoelen te zeggen als ze het over hoge invoeringskosten hebben (met de implicatie dat we het dus maar gewoon niet moeten doen), maar het komt neer op een verbod op het deponeren van ongeadresseerd reclamewerk in andermans brievenbus tenzij expliciet daarom gevraagd wordt.

    De boodschap aan ondernemers die dit soort dingen nodig hebben is: ga echt waarde toevoegen en zorg dat je daardoor opvalt.

  17. cas

    Zo, en nu iedereen die denkt dat dit gaat werken zijn vinger in de lucht… 0, wat toevallig. Dit is nu echt project dat onzinnig is en niets gaat veranderen. Met een nee nee sticker krijg je nog al die troep in je bus. Zie dit door een ja ja sticker ook niet veranderen.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).