Utrecht door de jaren heen; De veranderende stad in beeld Utrecht door de jaren heen; De veranderende stad in beeld

Utrecht door de jaren heen; De veranderende stad in beeld

Utrecht door de jaren heen; De veranderende stad in beeld
Utrecht is constant in beweging. Er wordt gebouwd en gesloopt. Hierdoor ziet de stad er op sommige plekken heel anders uit dan vroeger. In deze rubriek laten we die veranderingen zien.

Utrecht is constant in beweging. Er wordt gebouwd en gesloopt. Hierdoor ziet de stad er op sommige plekken heel anders uit dan vroeger. In deze rubriek laten we die veranderingen zien.

Het Utrechtse stationsgebied is misschien wel de plek die de laatste jaren het meest is veranderd. Nog maar een paar gebouwen doen denken aan vroeger. De binnenstad daarentegen ziet er al een tijdje nagenoeg hetzelfde uit, maar ook daar zijn de afgelopen honderd jaar subtiele veranderingen aangebracht.

Het Utrechts Archief is in het bezit van duizenden foto’s van de stad. Sommigen daarvan zijn ruim honderd jaar oud. Aan de hand van die foto’s laten we in deze rubriek zien hoe Utrecht door de jaren heen is veranderd.

Nachtegaalstraat

1967

Pausdam

1867-1872. Foto: P. Oosterhuis

Vredenburg

1987. Foto: H. Verschuur

10 Reacties

Reageren
  1. Edwin

    Dit blijft een leuke serie, ik kijk er elke week naar uit

  2. G.H.

    Mag de ingang Nachtegaalstraat weer terug naar de configuratie van 1967? Ofwel een doodnormale kruising van 2 wegen, waarbij het voor elke verkeersdeelnemer duidelijk is op welke manier hij/zij/hen/het zich naar de gewenste zijde dient te begeven.
    Graag wel met een modern softwarepakket, dat stoplichten waar niemand wacht op rood zet. Dit ipv het huidige voorgeprogrammeerde op groen houden, waarbij iedereen verder voor jan lul staat te wachten.

  3. Herman

    @GH, denk je dat nu echt? De situatie anno 2021 is zoooo anders. Er wonen veel meer mensen en de mobiliteit is zoveel groter en het aantal fietsen is zoveeeeeel hoger. De situatie van 1967 kan anno 2021 echt niet meer.

  4. Len

    Ik vind dat verkeersplein bij Nachtegaalstraat ook echt een draak van een situatie, heb me altijd afgevraagd waarom dat zo onnodig complex is gemaakt.

  5. G.H.

    @Herman: het wangedrocht dat er nu ligt is nóg gevaarlijker bij grotere aantallen fietsers, dus dat is juist een extra argument om over te gaan tot een overzichtelijke indeling.
    Maar legt u mij dan eens uit waarom de 1967-situatie anno 2021 echt niet meer kan. Bij de volgende brug, die bij de Wittevrouwensingel/Biltstraat, ligt er namelijk wel een ‘1967-kruising’. Eenvoudig en overzichtelijk ingericht, terwijl de uitgangssituatie vergelijkbaar is: weg langs singel, kruisende weg stadinwaarts over brug. Onlangs is de boel opnieuw geasfalteerd, waarbij de inrichting niet is aangepast, simpelweg omdat ie functioneert. Hier geen twintig bijna-ongelukken per dag. Nooit langer dan een minuut voor rood wachten.

  6. Fiederelsje

    Leuke serie. Het Muziekgebouw van Herzberger was niet mooi maar wat er nu staat???

  7. Lexus

    @G.H. en Herman: de idiote situatie bij de Nachtegaalstraat is ontstaan omdat men een tramlijn door de binnenstad wilde leggen. Die is er niet gekomen, maar in plaats daarvan wel een buslijn via de Kruisstraat en de Biltstraat. Overigens ligt er al wel een bak waarover een tramlijn kan worden aangelegd. De hemel verhoede dat dit ooit zal gebeuren. Het is zo al erg genoeg.

  8. Wim Vreeswijk

    Of al die veranderingen leiden tot verbeteringen van het woongenot voor de Utrecht is m.i. zeer de vraag.

  9. Pee

    @G.H. 22/8/2021 – 21:19
    Goed gezien ,helemaal mee eens.

  10. Koel Hoofd

    Wat is Vredenburg afgrijselijk lelijk geworden…
    Waarom neemt het naoorlogse Utrecht systematisch net die ene architect in de arm die het meest lelijke gedrocht kan produceren?
    Waar ligt dat aan??
    Of hebben ze allemaal een brillie nodig in dat stadskantoor?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).