Utrecht is constant in beweging. Er wordt gebouwd en gesloopt. Hierdoor ziet de stad er op sommige plekken heel anders uit dan vroeger. In deze rubriek laten we die veranderingen zien.
Het Utrechtse stationsgebied is misschien wel de plek die de laatste jaren het meest is veranderd. Nog maar een paar gebouwen doen denken aan vroeger. De binnenstad daarentegen ziet er al een tijdje nagenoeg hetzelfde uit, maar ook daar zijn de afgelopen honderd jaar subtiele veranderingen aangebracht.
Het Utrechts Archief is in het bezit van duizenden foto’s van de stad. Sommigen daarvan zijn ruim honderd jaar oud. Aan de hand van die foto’s laten we in deze rubriek zien hoe Utrecht door de jaren heen is veranderd.
Jan van Scorelstraat

Tolsteegbrug

Catharijnesingel

11 Reacties
ReagerenPrachtig, dat doorkijkje op de Klaaskerk !
(mooie foto)
Jammer, dat dit soort zichtlijnen steeds meer verdwijnen door een bebouwing die langzaam maar zeker steeds hoger wordt.
Ik zie dat de Greenwheels een jaar lang niet is uitgeleend. Zouden ze zo heten omdat er altijd onkruid onder staat?
En ik blijf dit een leuke rubriek vinden, maar soms is het wellicht ook leuk om een locatie iets verder uit het centrum te pakken. Hoe zag Leidse Rijn er 20 jaar terug uit? En Overvecht? Veemarkt?
Bij de oude foto van de Catharijnesingel is iets niet goed gegaan.
@ Knuppel
Rare conclusies trek jij.
Greenwheels hebben vaste parkeerplekken, waar Greenwheels de gemeente ook (flink) voor betaald. De auto wordt daar opgepikt bij huur en natuurlijk na gebruik weer teruggezet. Greenwheels worden gebruijt voor met name kort gebruik. Daarom kan het voor de voorbijganger lijken alsof er altijd staan. In de tussentojd is het ding dan vaak wel al 3x van zijn plek geweest.
Overigens. Als je een auto zelf alleen maar gebruikt voor korte ritjes of voor incidentele ritten, is het afsluiten van een greenwheelsabbo goedkoper/ voordeliger dan het in het bezit hebben van een auto. Zeker in het centrum aan aanverwante wijken.
Wat een rust in het straatbeeld van vroeger. Zie de Jan van Scorelstraat eens.
@Knuppel. De Greenwheels bij mij in de buurt komen ook nooit van de plek. Ook daar onkruid tot boven de wielen. Het werkt kennelijk voor geen meter dat uitleenprincipe.
Het wil niet echt vlotten met het ‘aantrekkelijk groen’ op de kades van de singel…
@Knuppel
De greenwheels bij mij in de buurt kweekt ook onkruid.
Realist is ook een knuppel.
De Greenwheels-auto’s bij mij in de buurt (en dat zijn er nogal wat) zijn zéér regelmatig van hun plek. Ik vertrek zometeen weer voor een rit van 2 uur, een andere GW-auto dan gisteren, want die is tot 19:00 gereserveerd.
Die Greenwheels auto’s zorgen ervoor dat er in jullie buurt ongeveer 20 parkeerplekken vrij komen, waar jullie je kar 160 uur per week op hun plek kunnen laten staan.
Hier staat onder de helft van de auto’s onkruid. Op de greenwheels plekken nog het minst.
Beste @ Realist , ja ! en wat jammer dat , dat Café De Kroon er niet meer is !
Over Greenwheels was deels een grapje. Bij mij recht door de deur staat er sinds een paar maanden een maar die wordt echt maximaal twee keer per week geleend. Maar ik snap ook wel dat dat een opstart-dingetje is. Ook gezien de reacties hier, is delen nog geen gemeengoed. Maar zodra mijn kiddo’s niet meer in stoeltjes hoeven, ga ik ook over.
@Erik GW gaat zelf nog uit van 11 auto’s minder voor 1 GW.
Bromsnor kan de grap van @Knuppel wel waarderen. Hij moest er hartelijk om lachen.