Utrecht door de jaren heen; De veranderende stad in beeld Utrecht door de jaren heen; De veranderende stad in beeld

Utrecht door de jaren heen; De veranderende stad in beeld

Utrecht door de jaren heen; De veranderende stad in beeld
Utrecht is constant in beweging. Er wordt gebouwd en gesloopt. Hierdoor ziet de stad er op sommige plekken heel anders uit dan vroeger. In deze rubriek laten we die veranderingen zien.

Utrecht is constant in beweging. Er wordt gebouwd en gesloopt. Hierdoor ziet de stad er op sommige plekken heel anders uit dan vroeger. In deze rubriek laten we die veranderingen zien.

Het Utrechtse stationsgebied is misschien wel de plek die de laatste jaren het meest is veranderd. Nog maar een paar gebouwen doen denken aan vroeger. De binnenstad daarentegen ziet er al een tijdje nagenoeg hetzelfde uit, maar ook daar zijn de afgelopen honderd jaar subtiele veranderingen aangebracht.

Het Utrechts Archief is in het bezit van duizenden foto’s van de stad. Sommigen daarvan zijn ruim honderd jaar oud. Aan de hand van die foto’s laten we in deze rubriek zien hoe Utrecht door de jaren heen is veranderd.

Janskerkhof

1976. Foto: Fotodienst GAU

Moreelsepark

1950-1960. Foto: Gemeente Utrecht

Voorstraat

1903. Foto: Joh. A. Moesman

9 Reacties

Reageren
  1. Koel Hoofd

    Plek zat in de voorstraat voor een tram! Dat is de les die de gemeente weigert om uit het verleden te leren. Het is immers veel beter voor de politieke prestige om de duurste infrastuctuur ter wereld te hebben.

  2. Massegast

    Je kunt fietsenstallingen maken wat je wil, maar een gore fietsenbende was het, is het en zal het ook wel blijven. Ach, gelukkig ook maar, dan laten de toeristen het bij één bezoekje aan het fietsenstadsie.

  3. [email protected]

    Aaaa wat heerlijk die beelden, maarja toen was geluk nog héél gewoon.

  4. Frits

    @Koel Hoofd
    Misschien waren de aantallen reizigers destijds niet zo hoog als nu?

    Het lijkt me nu nogal lastig in de drukke Voorstraat een intensieve dienstverlening met trams in twee richtingen uit te voeren.

    Destijds ging dat met de paardentram kennelijk gemakkelijker. Maar ja, stikstof enzo, paardenmest op de straat, Vegans. De paardentram is meer iets van vroeger, zeg maar.

    Vroeger, toen er nog een tram over de Oudegracht reed. Lijkt me tegenwoordig ook al geen strak plan.

  5. Ton

    Beste Massegast, toeristen vergapen zich juist aan die waanzinnige hoeveelheid fietsen in Nederland. Dat schijnt een van onze attracties te zijn.

  6. bertha

    Wat betreft het Moreelsepark: de foto laat perfect zien wat een prachtig gebied dit weer kan worden als de auto eruit gehaald wordt (ook de wegen !) en het groen weer tot één gebied gemaakt. Is het Moreelsepark onderdeel van de herinrichting/reconstructie van de Catharijnesingel nadat de singel weer hersteld is ?

  7. Herman

    @Koel Hoofd, zo’n trammetje van ruim 100 jaar geleden is niet te vergelijken met de benodigde capaciteit anno nu. Daarnaast is het aantal fietsers, wandelaar sen voetgangers ook vele malen groter dan nu.

  8. Massegast

    @Ton — Ja, ha ha, je hebt gelijk. We laten voortaan de fietsenboel, de fietsenboel, ter bevordering van het toerisme. Duidelijk puntje voor de Utrecht promotors.

  9. WvR

    @Bertha: Eigenlijk voornamelijk de wegen. Inrichten voor beperkte toegang via auto voor leveranciers (en werknemenden, indien nodig). Ik gok dat de wegen voornamelijk zijn aangelegd voor de buslijnen. Anders dan dat helemaal met je eens: veel mooier.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).