Utrecht door de jaren heen; De veranderende stad in beeld Utrecht door de jaren heen; De veranderende stad in beeld

Utrecht door de jaren heen; De veranderende stad in beeld

Utrecht door de jaren heen; De veranderende stad in beeld
Utrecht is constant in beweging. Er wordt gebouwd en gesloopt. Hierdoor ziet de stad er op sommige plekken heel anders uit dan vroeger. In deze rubriek laten we die veranderingen zien.

Utrecht is constant in beweging. Er wordt gebouwd en gesloopt. Hierdoor ziet de stad er op sommige plekken heel anders uit dan vroeger. In deze rubriek laten we die veranderingen zien.

Het Utrechtse stationsgebied is misschien wel de plek die de laatste jaren het meest is veranderd. Nog maar een paar gebouwen doen denken aan vroeger. De binnenstad daarentegen ziet er al een tijdje nagenoeg hetzelfde uit, maar ook daar zijn de afgelopen honderd jaar subtiele veranderingen aangebracht.

Het Utrechts Archief is in het bezit van duizenden foto’s van de stad. Sommigen daarvan zijn ruim honderd jaar oud. Aan de hand van die foto’s laten we in deze rubriek zien hoe Utrecht door de jaren heen is veranderd.

2e Daalsedijk

1969. Foto: G.J.C.A. Smilda

Vredenburgkade

2017. Foto: R. van der Woude

Schalkwijkstraat

1963. Foto: G.J.C.A. Smilda

11 Reacties

Reageren
  1. Joey

    Wat een arremoei de schalkwijkstraat vroeger joh

  2. Herman

    Mooie serie. Vooral die van Vredenburg kade is bijzonder..
    Doe mij maar 3 keer 2022!

  3. Massegast

    De foto Schalkwijkstraat 1963 laat weer eens zien hoe vervallen de binnenstad in de 60-iger en 70-iger jaren was. De investeringen gingen en de mensen verhuisden toen naar frisse buitenwijken, forenzendorpen of men ging echt buiten wonen. Slechts een kleine groep bleef in de binnenstad geloven en zag de waarde daarvan. Daar hebben we nu een mooie binnenstad aan te danken en tegelijk zijn die visionairs er niet armer van geworden. Dit alles extra aangewakkerd door de brutalistische sloop, aanpak en architectuur van een Neudeflat, Bredero, Hoog Catharijne en niet te vergeten een onnozele gemeenteraad. Aanjager was natuurlijk ook de groei van het autobezit. In de straat waar ik ben opgegroeid stond in 1960 sporadisch een auto. In 1970 stonden ze bumper aan bumper. De auto maakte een scheiding van wonen, werk, onderwijs en ontspanning mogelijk. De binnenstad van toen was een integratie van functies. Tegenwoordig is het grotendeels ontspanning, leisure. Het is haar nieuwe rol in de ruimtelijke segregatie geworden.

  4. Wim

    Eh massagast wat wil je nu zeggen.
    De schakewijkstraat is toch mooi opgeknapt door het kwastje verfde bedrijven die jij noemt hebben wel gezorgd dat we nu een bruisende en opgeknapte stad hebben dat niet van armoei uit elkaar valt

  5. Ton Hooft

    Mooi opgeknapt hè, die kameren van Jan van Campen in de Schalkwijkstraat!

  6. Fred

    @mg: leuk verhaal maar welk punt wil je nou precies maken..?

  7. Casper

    De noordkant van de Schalkwijkstraat die hier gefotografeerd is, was bedoeld om gesloopt te worden. In het plan Feuchtinger en later Kuiper was een doorgaande weg gepland van de Batholomeïbrug via de Lange en Korte Smeestraat en de Zuilenstraat naar de kop van de Maliebaan. Daarom stonden deze huisjes sloopwaardig te worden en één is er ook daadwerkelijk gesloopt. Dat huisje is toen dat plan sneuvelde, zo herbouwd dat je dat aan de buitenkant niet meer zien kunt. Alle andere huisjes zijn gerenoveerd.

  8. Kees Truijens

    Tussen de twee foto’s van de Schalkwijkstraat in, is er nog een huisje aan de rechterkant tussen uit geweest om plaats te maken voor de ingang van de fietsenstalling van Maria in den Wijngaart, een huishoudschool op Nieuwekamp. Gelukkig is het later weer hersteld.

  9. Kees Truijens

    @Massegast.
    Visionair kun je me niet noemen, maar ik heb sindsdien met vreugde in de binnenstad gewoond. Inderdaad, financieel was het ook een goede beslissing.

  10. Massegast

    @Fred en Wim — Een leuk verhaal is ook nooit weg. Mijn punt nav de Schalkwijkstraatfoto: de binnenstad van toen was een ‘organisme’ met vele functies gecombineerd. Maw een echte stad. Nu, na een ruimtelijk segregatieproces heeft het slechts één functie, nl. pretpark, uitgaan, horeca, winkelen als beleving. Kortom, leisure, ontspanning. Die binnenstad was een stad, maar is het nu niet meer. De auto heeft de klassieke Europese stad ten grave gedragen. En @Casper — Dank voor je info. Ik was even vergeten dat Feuchtinger daar ook een doorbraak gepland had. Als jochie gingen de gesprekken van mijn ouders aan de eettafel over z’n doorbraakplannen door Wittevrouwen. De Gildstraat zou in een autoweg omgeturnd worden. Wat een geluk dat die doorbraken er nooit gekomen zijn.

  11. Fred

    @mg: ja daar heb je gelijk in. Enorme metamorfose van de binnenstad.
    Ik weet nog dat er menig bedrijf in de stad zat… we worden oud.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).