Utrecht door de jaren heen; De veranderende stad in beeld Utrecht door de jaren heen; De veranderende stad in beeld

Utrecht door de jaren heen; De veranderende stad in beeld

Utrecht door de jaren heen; De veranderende stad in beeld
Utrecht is constant in beweging. Er wordt gebouwd en gesloopt. Hierdoor ziet de stad er op sommige plekken heel anders uit dan vroeger. In deze rubriek laten we die veranderingen zien.

Utrecht is constant in beweging. Er wordt gebouwd en gesloopt. Hierdoor ziet de stad er op sommige plekken heel anders uit dan vroeger. In deze rubriek laten we die veranderingen zien.

Het Utrechtse stationsgebied is misschien wel de plek die de laatste jaren het meest is veranderd. Nog maar een paar gebouwen doen denken aan vroeger. De binnenstad daarentegen ziet er al een tijdje nagenoeg hetzelfde uit, maar ook daar zijn de afgelopen honderd jaar subtiele veranderingen aangebracht.

Het Utrechts Archief is in het bezit van duizenden foto’s van de stad. Sommigen daarvan zijn ruim honderd jaar oud. Aan de hand van die foto’s laten we in deze rubriek zien hoe Utrecht door de jaren heen is veranderd.

Breedstraat

1900-1910. Foto: J.A. Moesman

Steenweg

1930-1931

Lange Jansstraat

1972. Foto: Gemeentearchief Utrecht

14 Reacties

Reageren
  1. Erwin

    Heerlijk dat je vroeger nog gewoon met de auto de Steenweg in kon! Een hoop winkels hebben het moeilijk vanwege de onbereikbaarheid met de auto.

  2. Ton

    Wat een brede stoep daar bij Lorjé ! En ook toen al een parkeerverbod.
    Erwin, ik denk niet dat er één winkelier is op de Steenweg die zou willen dat alle klanten ‘gewoon’ (!?!) met de auto de Steenweg op zouden kunnen. Zou niet goed zijn voor de omzet.

  3. Leon

    Fijn dat je nu het centrum niet meer in kan met de auto zoals vroeger. Het zorgt voor leefbaarheid, kleinschaligheid en de winkels daar profiteren enorm.

  4. Massegast

    De foto van de Breedstraat met Sousa op de pomp is prachtig. Een verstilde, vreedzame wereld. Maar evengoed gevuld met geweld: er stonden twee wereldoorlogen aan te komen!

  5. Eland

    Altijd leuk om dit te lezen, een erg leuk rubriek P.s. De foto van de steenweg is volgens mij drie panden te ver naar voren genomen.

  6. Koel Hoofd

    Er wordt veel gescholden op auto’s door mensen die beweren de stad leefbaar te willen hebben. Deze foto’s zijn ideaal voor een andere blik.
    Foto Breedstraat nu: auto’s netjes in een rijtje tussen de bomen geparkeerd, de fietsen zijn achteloos en respektloos tegen stuk historie aangekwakt.
    Foto Steenweg: Fietsen op de voorgrond gemakkelijk neergekwakt, nogal storend in het straatbeeld en erg hinderlijk voor voetgangers.
    Foto Lange Jansstraat: een rooie racebaan voor zowel bussen als fietsers. Als voetganger moet je daar voor je leven vrezen en als automobilist bang zijn voor schade en scheldpartij door fietsers…

    Die auto’s zijn eigenlijk zo gek nog niet, het zijn nu vooral die fietsen die het straatbeeld vervuilen en mensen hinderen. Dat een fiets geen CO2 uitstoot moet verhullen dat de fietser dat wel doet en nog asociaal is ook!

  7. Michiel

    Huh? Waar is de toren van de Janskerk gebleven?

  8. Bernhard

    @Erwin: U heeft er duidelijk veel kaas van gegeten. De detailhandel in de binnensteden heeft het moeilijk vanwege slechte bereikbaarheid met de auto. Maar natuurlijk…

  9. Teunis

    @Michiel,
    “Het koepeltorentje, dat eind zeventiende eeuw op de Janskerk was geplaatst, werd in de negentiende eeuw vanwege verzakkingen verwijderd. De kerk heeft het daarna ruim een eeuw zonder toren en kerkklok moeten doen”
    https://www.huizenaanhetjanskerkhof.nl/zo-klinkt-de-janskerk/

  10. waldorff

    @koel hoofd: want Utrecht had in 1900 net zoveel inwoners als nu??? (nee dus 1900 102.086 tegen 352795 op 1 jan. 2019)
    @Erwin lees eens het onderzoeken van de ABN Amro en retaildeskundigen: er simpelweg een overschot/-aanbod van ongeveer 20-30% van winkels. Simpel, heeft niets mer bereikbaarheid of internet te maken…

  11. Frans Borgers

    Utrecht, is en was mijn stad en eerlijk gezegd, we moeten het nu eenmaal accepteren dat de wereld en ook Utrecht verandert.Maar . . . de herinnering blijft!

  12. Hetty

    Niet alleen de auto komt de binnenstad niet meer in, ook voor fietsers zijn sommige straten zoals de Steenweg taboe. Natuurlijk volkomen terecht, het is er te druk met voetgangers. Veel vervelender vind ik, dat je je fiets niet meer in sommige straten mag parkeren, waar je wel met de fiets mag rijden. Ik ben slecht ter been, maar fietsen gaat me nog goed af. Doordat je vanaf de dichtstbijzijnde fietsenstalling vaak nog een heel eind moet lopen, kom ik niet meer in de binnenstad. Jammer, want er zijn er zoveel erg leuke winkeltjes te vinden. Misschien een idee, om ook voor fietsen een ontheffings-invalidenkaart of bordje in te stellen, waarmee je wel in de straten, waar je mag fietsen, mag parkeren.

  13. [email protected]😉

    Aaaa toen was geluk nog heel gewoon …..🤔

  14. Katja

    Wat was de Breedstraat mooi zonder al dat blik.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).