Utrecht door de jaren heen; De veranderende stad in beeld Utrecht door de jaren heen; De veranderende stad in beeld

Utrecht door de jaren heen; De veranderende stad in beeld

Utrecht door de jaren heen; De veranderende stad in beeld
Utrecht is constant in beweging. Er wordt gebouwd en gesloopt. Hierdoor ziet de stad er op sommige plekken heel anders uit dan vroeger. In deze rubriek laten we die veranderingen zien.

Utrecht is constant in beweging. Er wordt gebouwd en gesloopt. Hierdoor ziet de stad er op sommige plekken heel anders uit dan vroeger. In deze rubriek laten we die veranderingen zien.

Het Utrechtse stationsgebied is misschien wel de plek die de laatste jaren het meest is veranderd. Nog maar een paar gebouwen doen denken aan vroeger. De binnenstad daarentegen ziet er al een tijdje nagenoeg hetzelfde uit, maar ook daar zijn de afgelopen honderd jaar subtiele veranderingen aangebracht.

Het Utrechts Archief is in het bezit van duizenden foto’s van de stad. Sommigen daarvan zijn ruim honderd jaar oud. Aan de hand van die foto’s laten we in deze rubriek zien hoe Utrecht door de jaren heen is veranderd.

Janskerkhof

1930

Lange Koestraat

1969. Foto: G.J.C.A. Smilda

Pausdam

1981

15 Reacties

Reageren
  1. Fred

    Het Janskerkhof is er enorm op vooruit gegaan met al die auto’s. Heel mooi!

  2. Hendrik

    Verrassende opmerking, Fred. Origineel ook.

  3. Fred

    Dank @Hendrik! Parkeer je daar?

  4. Massegast

    @Fred en @Hendrik — Ik ben ‘in love’ met de stad Utrecht, maar niet met de Gemeente Utrecht. De gemeente runt die parkeerplaatsen op het Janskerkhof en verdient er aan. Ja, dan ben je niet ‘in love’ met Utrecht.

  5. Eelco

    Wel blij dat iemand na 40 jaar die fiets op de Pausdam even rechtop heeft gezet.

  6. Bill

    Als er geen auto’s in de binnenstad mogen –> Klagende DUIC reaguurders
    Als er wél auto’s in de binnenstad mogen –> Klagende DUIC reaguurders

  7. Léon

    DUIC post –> klagende DUIC reaguurders

  8. Koel Hoofd

    Janskerkhof is een leuke reality check voor Nederland.

    in 1930 nog slechts 70.600 auto’s op 1.958.000 particuliere huishoudens
    na WW2 waren er nog maar 10.800 over…de rest was gejat door de Duitsers.
    2022 zijn er al 8.793.600 auto’s op 8.138.591 particuliere huishoudens.

    …laat die getallen even op je inzinken….

    Met dank aan CBS
    ( https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/nl/dataset/82472NED/table?ts=1663521683960 )

  9. Auto pleinen

    De pleinen in het centrum zouden alle auto vrij moeten zijn. Een heel gering aantal auto’s verpest het hele plein. Ook Nicolas Kerkhof bij het Centraal museum. Op lucas bolwerk zouden wel wat meer auto plaatsen kunnen zijn, en bij centraal museum ondergronds.

  10. Echte utrechter

    De nieuwe foto van de Lange Koestraat is wat verder de straat in genomen. Op de plek van de oude huizen ligt nu de Waterpoort. Het huis met de erker en het pand rechts ervan zijn in 1990 gesloopt.

  11. Pee

    @Bill 18/9/2022 – 17:22
    Dat noemen ze voor-en tegenstanders.
    Dat is met alles zo.

  12. Ton

    @ Echte utrechter
    Scherp. Bedankt.

  13. Ton

    @ Fred
    “Het Janskerkhof is er enorm op vooruit gegaan met al die auto’s. Heel mooi!”
    Zeker. Alleen het zou nog mooier zijn als de welstandscommissie en de monumentencommissie nog eens naar die auto’s kijken.
    Wat betreft kleur, compositie, ritme, ruimtelijke werking en onderlinge samenhang van die auto’s is het nu nog een beetje alles door elkaar.

  14. pieter otto

    Hoe bestaat het dat er geen oog is geweest voor de oude bebouwing in de Lange Koestraat? Verwaarloosd waren ze zeker maar als je goed kijkt waren het 3 fraaie oude panden. Vaak zie je een verbeterde situatie in deze rubriek, maar hier is zonder historisch besef gesloopt.

  15. ronald

    De Lange Koestraat is er wel op vooruit gegaan,, Stonden me een stelletjr bouwvallen daar.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).