Utrecht is constant in beweging. Er wordt gebouwd en gesloopt. Hierdoor ziet de stad er op sommige plekken heel anders uit dan vroeger. In deze rubriek laten we die veranderingen zien.
Het Utrechtse stationsgebied is misschien wel de plek die de laatste jaren het meest is veranderd. Nog maar een paar gebouwen doen denken aan vroeger. De binnenstad daarentegen ziet er al een tijdje nagenoeg hetzelfde uit, maar ook daar zijn de afgelopen honderd jaar subtiele veranderingen aangebracht.
Het Utrechts Archief is in het bezit van duizenden foto’s van de stad. Sommigen daarvan zijn ruim honderd jaar oud. Aan de hand van die foto’s laten we in deze rubriek zien hoe Utrecht door de jaren heen is veranderd.
Korte Nieuwstraat

Monseigneur van de Weteringstraat

Sweelinckstraat

13 Reacties
ReagerenVoor alle autoliefhebbers: zo’s sweelinckstraat zag er vroeger zonder dat lelijke blik toch beter uit?!?!
En wat te denken van Korte Nieuwstraat? Rechterkant afgebroken voor….: de auto!
Weg met dat ding!
Bedankt maar weer eens voor de mooie foto’s , van het verleden en heden in ons stadsie ….
In ieder geval meer groen dan toen…
“Automobielen Delahay”, op een foto uit 1903-1904?
Het CBS gaat niet verder terug dan 1927; toen reden er 41.000 auto’s rond in Nederland.*
Naar verluidt stonden er in het jaar 1907 in Nederland nog geen 1.500 auto’s geregistreerd, slechts de happy few kon zich toen zo’n speeltje veroorloven.**
Hoe aanemelijk is het dan dat er 3 à 4 jaar daarvoor al een autodealer te vinden was in het centrum van Utrecht?
* https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2019/51/meer-dan-200-maal-zo-veel-personenauto-s-als-in-1927
** https://www.autosnelwegen.nl/index.php/geschiedenis/3-1890-1927-opkomst-auto
Dat pand van de automobielenhandel op hoek Korte Nieuwstraat/Wed is onherkenbaar veranderd zeg.
@W
Doe dan ook meteen maar even die handige tramrails van toen terugleggen in iedere hoofdstraat zodat je die auto niet meer nodig hebt! Oh wait..
Als oud Utrechter kan ik het niet nalaten om met de e-driewieler vanuit Amersfoort Utrecht te verkennen. Mijn oude wijk het Ondiep is best veranderd, veel nieuwbouw. Mijn oude school, de Rietendakschool is er nog… Hoog Catharijne is nog steeds een verschrikking, de binnenstad gelukkig dezelfde, wel veel drukker geworden. En o ja, de Biltstraat; wat een vreselijke straat tot aan de Berenkuil!
@G.H.
CBS heeft in de archieven het getal 1.000 automobielen in heel Nederland in 1905.
Automobielen Delahay had al heel vroeg een gat in de markt ontdekt…
@W
Zo denk ik ook over de fiets, de stad ziet er toch veel frisser uit zonder al dat verloederde schroot de stoepen onbegaanbaar maken.
Auto’s staan tenminste nog netjes geparkeerd omdat foutparkeren veel geld kost.
Beste @G.H. als ik me goed herinner, heeft de Politie van Utrecht al heel vroeg , 2 De Lahaye automobielen aangeschaft …ik heb ‘n foto gezien van dat ze gepresenteerd werden …
Wat een ellende al die fietsen op de hoek van de korte nieuwstraat
@G.H. Het is het automerk Delahaye, een Franse autofabrikant opgericht in 1894.
Ik heb het even opgezocht, in het Amersfoortsch Dagblad van 30 juni 1904 staat op pagina 3 een advertentie van Filiaal Haagsche Automobiel-Maatschappij op Wed 5-7:
Filiaal Haagsche Automobiel-Maatschappij,
Wed 5-7, Utrecht. Directeur J.p. SMIT.
Automobielen “Delahaye”.
Motorrijwielen “Griffon”.
Depot der Bandenfabriek O Englebert ., Luik-Bussum
Benzine, Olie, enz. enz.
Op de foto staat dus een filiaal van de Haagse autohandel
Bronnen:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Delahaye_(automerk)
https://archiefeemland.courant.nu/issue/AD/1904-06-30/edition/0/page/3?query=delahaye%20automobielen
Beste @ G.H en @Ab wat veel mensen ook niet weten is , dat in 1905 er op de Maliebaan ook al ‘n Autorijschool zat …
Dank allen voor de aanvullende info!