Utrecht is constant in beweging. Er wordt gebouwd en gesloopt. Hierdoor ziet de stad er op sommige plekken heel anders uit dan vroeger. In deze rubriek laten we die veranderingen zien.
Het Utrechtse stationsgebied is misschien wel de plek die de laatste jaren het meest is veranderd. Nog maar een paar gebouwen doen denken aan vroeger. De binnenstad daarentegen ziet er al een tijdje nagenoeg hetzelfde uit, maar ook daar zijn de afgelopen honderd jaar subtiele veranderingen aangebracht.
Het Utrechts Archief is in het bezit van duizenden foto’s van de stad. Sommigen daarvan zijn ruim honderd jaar oud. Aan de hand van die foto’s laten we in deze rubriek zien hoe Utrecht door de jaren heen is veranderd.
Twijnstraat
Janskerkhof
Minrebroederstraat
8 Reacties
ReagerenGeweldoge rubriek. Meer!!
Het zal wel pijn doen bij sommige mensen, maar bij het janskerkhof ziet het er met dat rijtje geparkeerde auto’s beter uit dan die ongecontroleerde brei aan geparkeerde fietsen….
@cas: dat was ook mijn eerste gedachte
Het is wel duidelijk dat fietsen het probleem zijn op dit moment.
Yep, zelfs als fietsliefhebber hoef ik al die zooi niet op straat. Maar goed, als het allemaal auto’ś waren was de leefbaarheid nog minder.
Dan die foto van de Minnebroederstraat uit ca. 1900, iedereen aan de wandel of met de tram. Cool.
Ik stel voor dat Utrecht een “voetgangersstad” wordt. Geen autoś, geen fietsen en al helemaal geen bakfietsen!
@Hadjememaar. Daar ben ik het helemaal mee eens: heel het centrum van Utrecht voor voetgangers. En OV voor wie minder goed ter been is.
Hadjememaar en Elsje van Ree, met het OV kun je helaas niet midden in het centrum komen. Mijn voorstel is, invalidenparkeerplaatsen voor fietsen en scootmobielen in de binnenstad. Zelf ben ik slecht ter been maar kan nog wel fietsen. Voor mij zou het geen probleem zijn, met een plaatje met een i erop achterop mijn fiets, te fietsen. Net als vroeger de plaatjes met SH eriop, achter op fietsen voor degenen die slechthorend waren. Dan zou ik ook weer eens in het centrum van Utrecht kunnen komen.
Ik geef toe dat die fietsen er niet netjes bij staan, maar om nou een historische binnenstad vol auto’s te zetten.