Utrecht is constant in beweging. Er wordt gebouwd en gesloopt. Hierdoor ziet de stad er op sommige plekken heel anders uit dan vroeger. In deze rubriek laten we die veranderingen zien.
Het Utrechtse stationsgebied is misschien wel de plek die de laatste jaren het meest is veranderd. Nog maar een paar gebouwen doen denken aan vroeger. De binnenstad daarentegen ziet er al een tijdje nagenoeg hetzelfde uit, maar ook daar zijn de afgelopen honderd jaar subtiele veranderingen aangebracht.
Het Utrechts Archief is in het bezit van duizenden foto’s van de stad. Sommigen daarvan zijn ruim honderd jaar oud. Aan de hand van die foto’s laten we in deze rubriek zien hoe Utrecht door de jaren heen is veranderd.
Lange Viestraat
Oudegracht
Jutfaseweg
6 Reacties
ReagerenDan had je op de Jutfaseweg beter een stukje verderop die prachtige muurschildering mee kunnen pakken, een gebouw in de steigers schiet niet op.
De verandering aan de Jutfaseweg is nogal ingrijpend
Ben het eens met degene die onder de naam Teringjantje reageerde.
Dit is echt met stip mijn favoriete rubriek op DUIC. ik ken de Lange Viestraat niet anders dan met dit hotel maar dat klopt ook lees ik op internet:
In de jaren ’30 van de twintigste eeuw besloot men dat de Lange Viesteeg verbreed moest worden. Twee panden op de hoek van het Vredenburg moesten daarvoor verdwijnen: het oude warenhuis van de firma Schoonhoven en hotel l’Europe.
Kort voor de sloop, op 22 mei 1935, hield het Regiment Genietroepen nog een militaire oefening in het hotel. In de bijna twintig jaar die volgden was de plek een lege bouwkavel, met een poffertjeskraam en andere tijdelijke bouwsels. Maar in 1952 begon de bouw van het huidige pand, onder naam hotel-café-restaurant Smits. Het kreeg weer het oude huisnummer van hotel l’Europe: Vredenburg 14
@Rutger, Hotel Smiths is mede gebouwd met behulp van geld uit het Marshallplan. (een flinke financiële injectie door de USA van 13 miljard voor het herstel van het door oorlog gehavende Europa)
Aanvullend: de opvallende hotelactiviteiten op deze locaties, zoals Vredenburg, de Neude of Janskerkhof, waren ook een rechtstreeks gevolg van de (oude) Jaarbeurzen. Eerst op Janskerkhof in houten gebouwtjes waar je nu pizza eet. Later aan het Vredenburg in een deprimerende hal. En momenteel in een andere deprimerende hal. Maar in iedere versie trokken deze beurzen veel internationaal publiek en dat moest ergens overnachten. Toen de Jaarbeurs verhuisde, verschenen er weer nieuwe hotels bij het station.
Handel werd ook actief ingezet als middel om oorlog tegen te gaan. Net als het Europese wegennet zou dit letterlijk voor onderlinge verbinding zorgen ipv vervreemding.