Utrecht is constant in beweging. Er wordt gebouwd en gesloopt. Hierdoor ziet de stad er op sommige plekken heel anders uit dan vroeger. In deze rubriek laten we die veranderingen zien.
Het Utrechtse stationsgebied is misschien wel de plek die de laatste jaren het meest is veranderd. Nog maar een paar gebouwen doen denken aan vroeger. De binnenstad daarentegen ziet er al een tijdje nagenoeg hetzelfde uit, maar ook daar zijn de afgelopen honderd jaar subtiele veranderingen aangebracht.
Het Utrechts Archief is in het bezit van duizenden foto’s van de stad. Sommigen daarvan zijn ruim honderd jaar oud. Aan de hand van die foto’s laten we in deze rubriek zien hoe Utrecht door de jaren heen is veranderd.
Oudegracht
Vredenburg
Twijnstraat
14 Reacties
ReagerenVredenburg is er niet op vooruit gegaan.
Ik zou zo graag eens over de oude Catharijnebrug naar het Vredenburg lopen. Ik kan me niet herinneren dat ze alles in Amsterdam ook zo verkr*cht hebben bij de entree naar de stad, al zal daar vast ook genoeg zijn verdwenen.
Het is nu een dode boel, een stad hoort te leven, maar dat is Utrecht niet meer.
@Len: Dat is in Amsterdam minstens zo erg. De hele Nieuwezijds Voorburgwal vlakbij het station was bijvoorbeeld ooit een gracht.
Verschil is wel dat dat ongeveer 100 jaar eerder was als bijvoorbeeld de singel in Utrecht.
De stad ziet er zoveel beter uit op veel plaatsen.
@Len, toen liep je vanuit verloerderde stations wijk haar Vredenburg waarop saaie hallen van de Jaarbeurs.
De entree is nu in ieder geval fris en verzorgd. De andere entree, Mariaplaats is gewoon mooi geworden.
Helaas zullen we altijd om of door HC moeten.
Ja, die Catharijnebrug … Als klein meisje stond ik met mijn moeder te kijken hoe het water uit de Singel werd gepompt. Nu stroomt het water er weer.
De eerste foto van de Oudegracht is beslist niet uit 1905-1915, maar uit de jaren ’50. Dat is alleen al te zien aan het lettertype linksonder op deze ansichtkaart. Maar ik geef toe: in 1905, in 1955, en nu nog steeds, is hier – gelukkig – nauwelijks iets veranderd.
Echt opgeknapt, Twijnstraat. Die verschrikkelijke reclame voor het Museumkwartier weghalen en dan is het helemaal goed.
De zuurpruimen wederom aan het woord, geniet toch gewoon van die plaatjes die laten zien dat dingen veranderen.
@Wim
Waarom zou men geen commentaar mogen hebben op plaatjes die laten zien dat dingen veranderen? Dat kan zowel waarderend zijn als afkeurend. U hoeft die reacties toch niet te lezen?
@Len: tussen het Amstelstation en Nieuwmarkt zijn alle panden gesloopt voor de aanleg van de metro, omdat ze destijds nog geen tunnel konden boren in de slappe grond. Wat ervoor terug is gekomen… je moet ervan houden.
@JEG
De tekst linksonder is handgeschreven, komt geen lettertype aan te pas. En de kwaliteit van de foto (plus de houten kar rechts) doen mij toch echt eerder aan begin vorige eeuw denken dan aan de jaren ’50.
De Twijnstraat: Jamin, Koch en Scheers op de getoonde hoeken, jeugdherinneringen…
@ Victor & JEG
Ik vermoed dat in de jaren ’50 – ’60 een uitgever een foto van zo’n 40 – 50 jaar oud heeft hergebruikt om als ansicht uit te geven ?