Utrecht door de jaren heen; De veranderende stad in beeld Utrecht door de jaren heen; De veranderende stad in beeld

Utrecht door de jaren heen; De veranderende stad in beeld

Utrecht door de jaren heen; De veranderende stad in beeld
Utrecht is constant in beweging. Er wordt gebouwd en gesloopt. Hierdoor ziet de stad er op sommige plekken heel anders uit dan vroeger. In deze rubriek laten we die veranderingen zien.

Utrecht is constant in beweging. Er wordt gebouwd en gesloopt. Hierdoor ziet de stad er op sommige plekken heel anders uit dan vroeger. In deze rubriek laten we die veranderingen zien.

Het Utrechtse stationsgebied is misschien wel de plek die de laatste jaren het meest is veranderd. Nog maar een paar gebouwen doen denken aan vroeger. De binnenstad daarentegen ziet er al een tijdje nagenoeg hetzelfde uit, maar ook daar zijn de afgelopen honderd jaar subtiele veranderingen aangebracht.

Het Utrechts Archief is in het bezit van duizenden foto’s van de stad. Sommigen daarvan zijn ruim honderd jaar oud. Aan de hand van die foto’s laten we in deze rubriek zien hoe Utrecht door de jaren heen is veranderd.

Stadhuisbrug

1939

Oudegracht

1967. Foto: Ph.G. Grisel

Twijnstraat

1987

8 Reacties

Reageren
  1. W

    De twijnstraat is er niet gezelliger op geworden

  2. Herman

    1939 aankondiging mobilisatie?

  3. Sj

    @herman: ja, je weet wel: tweede wereldoorlog en alles

  4. Herman

    @W, kleur en zon doen veel voor de sfeer…..

  5. Voetganger

    Van netjes geparkeerde auto’s naar slordig slingerende fietsen.
    Vooruitgang!

  6. New England

    @Voetganger: op de nieuwe foto is wel meer plek voor U, lijkt mij vooruitgang.

  7. Voetganger

    Goedemorgen @New England, het is een hrdnekkige mythe dat het opheffen van parkeerplaatsen voor auto’s leidt tot meer ruimte voor de voetganger. Auto’s worden namelijk vervangen door (bak)fietsen, groen in bakken, reclameborden, verkeersborden en soms horecaterrassen. Zoals de foto’s overigens ook laten zien.
    Verder ben ik van mening dat zowel auto’s als fietsen in parkeergarages/stallingen horen en niet in de openbare ruimte.

  8. Léon

    @Voetganger, het is niet altijd zo dat de voetganger er niet op vooruit gaat. Zie bijvoorbeeld de Voorstraat, daar is veel meer ruimte voor de wandelaar ontstaan sinds de weg is aangepast.

    Verder: wat een mooie foto, die oude voor het stadhuis

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).