Utrecht is constant in beweging. Er wordt gebouwd en gesloopt. Hierdoor ziet de stad er op sommige plekken heel anders uit dan vroeger. In deze rubriek laten we die veranderingen zien.
Het Utrechtse stationsgebied is misschien wel de plek die de laatste jaren het meest is veranderd. Nog maar een paar gebouwen doen denken aan vroeger. De binnenstad daarentegen ziet er al een tijdje nagenoeg hetzelfde uit, maar ook daar zijn de afgelopen honderd jaar subtiele veranderingen aangebracht.
Het Utrechts Archief is in het bezit van duizenden foto’s van de stad. Sommigen daarvan zijn ruim honderd jaar oud. Aan de hand van die foto’s laten we in deze rubriek zien hoe Utrecht door de jaren heen is veranderd.
Voorstraat
Ganzenmarkt
Stadhuisbrug
8 Reacties
ReagerenOp de tramrails na , zie ik haast geen verschillen in de foto’s ….. Maar wel weer ‘n leuke serie hoor …
Het lijkt wel of vroeger bomen verboden waren
Vroeger was toch alles beter?
Foto voorstraat 1900
Een vrouw op klompen met vele lagen rokken aan voor de warmte met een soort melkbus in de hand. Een man op de achtergrond met een handkar. Tussen de tramrails liggen de paardedrollen van de ecobewuste milieuvriendelijke groene paardentram.
Zo zag armoede er uit in een olie en gasloze wereld.
Foto Ganzenmarkt 1900
Een koets met duur paard, een man in mooi wollen pak op lederen schoenen.
Een vrouw in voor haar op maat gemaakte kleding met een parasolletje, een andere vrouw in chique besmettelijk witte kleding onder de luifel uit de zon. Roomwit zijn was een teken van welvaart omdat alleen werkende mensen zon op de huid kregen en witte kleding ook vies werd bij werkende mensen. Op de voorgrond links een bediende in witte jas die op klandizie staat te wachten.
Zo zag rijkdom er uit in diezelfde olie en gasloze wereld.
Foto stadhuisbrug 1900
Je kon toen nog alleen met de trein, koets, trekschuit, te paard of te voet naar Utrecht komen.
Kale saaie boel op die prachtige zonnige namiddag, zelfs de vismarkt is leeg….
@Bart van Dam — De bomen waren niet verboden, maar ze werden waarschijnlijk kapot gezaagd voor sprokkelhout, om de kachel mee te stoken. De werven waren rond 1900 nog echte laad en loskades, dus die bomen zouden maar in de weg staan. Vergeet verder niet dat er buiten de singels nog niet veel stad was. De natuur lag in het buitengebied om de hoek. De visie op natuur was in die tijd ook heel anders dan tegenwoordig.
Tijd voor vernieuwing en een eenduidige -verscholen- plaats voor de fietsen, dit vind ik er ook niet echt uitzien zo.
Wel goed kijken hoor jantje! Tal van verschillen!
@Utrechste Jantje ben je blind?
Ik dacht het niet @Gerard !!! Behalve wat straatwerk , zie ik aan de diverse gevels , echt niet zoveel verschil hoor @ W…