Utrecht is constant in beweging. Er wordt gebouwd en gesloopt. Hierdoor ziet de stad er op sommige plekken heel anders uit dan vroeger. In deze rubriek laten we die veranderingen zien.
Het Utrechtse stationsgebied is misschien wel de plek die de laatste jaren het meest is veranderd. Nog maar een paar gebouwen doen denken aan vroeger. De binnenstad daarentegen ziet er al een tijdje nagenoeg hetzelfde uit, maar ook daar zijn de afgelopen honderd jaar subtiele veranderingen aangebracht.
Het Utrechts Archief is in het bezit van duizenden foto’s van de stad. Sommigen daarvan zijn ruim honderd jaar oud. Aan de hand van die foto’s laten we in deze rubriek zien hoe Utrecht door de jaren heen is veranderd.
Ondiep
Neude
Menno van Coehoornstraat
22 Reacties
ReagerenDe stad is er niet op vooruit gegaan
Jij ook niet Peter
Wat waren al deze straten veel mooier zonder autos 😩
Rommeligheid viert in Uutje.
Wat een rare keuze om nu voor deze locaties te kiezen: een dixi in de Ondiep, de Dom en dat hoekgebouw nog in de steigers.. met een beetje geduld..
@ JanV
Menno van Coehoornstraat 1913/15: ook steigers!
Ik was anno 2024 best wel even, met bolhoedje, voor de “Thinker on Rock” willen gaan staan; voor de foto.
Wat is de welvaart toch omhoog geschoten! Dat laten de foto’s zien en nog wel in kleur. Overal auto’s en een Neude zonder auto’s (na tientallen jaren nadenken door de gemeente), maar nu omringd door kostbare parkeergarages. En er is nog zoveel meer te noemen. Tegelijkertijd is de Utrechtse bevolking in ongeveer een eeuw verdubbeld, misschien wel verdriedubbeld. Dus veel meer mensen genieten van die hogere welvaart. Dat noem ik nou je reinste vooruitgang. We zijn op de goede weg, dus: ga zo door.
@Vincent
‘Wat was Neude toch zoveel mooier zonder die fietsen.
r/CarFreeUtrecht
Ja beste redactie , beslist niet de allerbeste beurt van deze anders altijd wel leuke series , nou ik hoop dat het volgende keer wel weer van de ouderwetse kwaliteit is hé …..
Doe mij 2024 maar, zoveel beter dan toen.
Interessant dat het “pakhuis” aan de Neude (tweede café van links op het achterrijtje) vroeger een gewoon pand was! Eerder was het een sportwinkel, schrjift DUIC op https://www.duic.nl/cultuur/verdwenen-winkels-lammerts-van-bueren-sport-aan-de-neude/, maar ook in 1982 had het al een pakhuis-look…
Over de Neude. De paar bomen die er nu nog staan, zijn lukraak over het plein uitgestrooid. In de goede oude tijd stonden ze gewoon langs de rand. Een plein was toen nog een plein: een open ruimte.
@Vincent, @ Cars ruin cities:
Bis!
@wim: klopt, en daarna was het enkele decennia een parkeerplaats. Dus stukken beter nu.
Zie jij auto’s op die oude foto, @ S?
Graag zou ik die oude sierlijke lantaarnpalen terug zien staan dan die palen met een omgekeerde wok in de top. Maar ja, de Utrechtse stadsbesturen door de jaren heen: het is nooit wat geweest en het zal nooit wat worden.
@wim: schrijf ik dan dat ik auto’s zie op de foto?! Nou dan!
1. De toegepaste boeiboorden zien er niet uit in het ondiep. Die hadden donker geschilderd moeten worden. Omdat het niet authentiek is. Door ophoging van isolatie moesten ze deze toepassen, maar de kleurkeuze had wel minder wit gemogen.
2. De van Coehoornstraat: de gemeente moet verplichten huiseigenaren dakkapellen weer terug te brengen in de staat van oplevering. éxact 1 op 1. middels oude foto’s en ontwerptekeningen. (die laatste wijken regelmatig af , omda top het laatste moment gekozen werd voor een goedkopere variant) . Dit is natuurlijk afschuwelijk . Een wildgroei aan soorten dakkapellen. etc. Moet gewoon op kosten van de eigenaar terug worden gebracht. Helaas. moet je maar op een flat gaan wonen, heb je er geen last van.
@ Sjarrel H
Helemaal mee eens. De dakkapellenwoeker is een epidemie die vele straatbeelden verwoestend door de stad trekt. Dakkapel ok, maar gemeente, waarom geen regie in grootte en ontwerp?
Wat zou de stad mooier worden als de autoparkeerplekken vervangen zouden worden door fietsparkeerplekken: bijna lege straten en meer ruimte op de trottoirs