Utrecht door de jaren heen; De veranderende stad in beeld Utrecht door de jaren heen; De veranderende stad in beeld

Utrecht door de jaren heen; De veranderende stad in beeld

Utrecht door de jaren heen; De veranderende stad in beeld
Utrecht is constant in beweging. Er wordt gebouwd en gesloopt. Hierdoor ziet de stad er op sommige plekken heel anders uit dan vroeger. In deze rubriek laten we die veranderingen zien.

Utrecht is constant in beweging. Er wordt gebouwd en gesloopt. Hierdoor ziet de stad er op sommige plekken heel anders uit dan vroeger. In deze rubriek laten we die veranderingen zien.

Het Utrechtse stationsgebied is misschien wel de plek die de laatste jaren het meest is veranderd. Nog maar een paar gebouwen doen denken aan vroeger. De binnenstad daarentegen ziet er al een tijdje nagenoeg hetzelfde uit, maar ook daar zijn de afgelopen honderd jaar subtiele veranderingen aangebracht.

Het Utrechts Archief is in het bezit van duizenden foto’s van de stad. Sommigen daarvan zijn ruim honderd jaar oud. Aan de hand van die foto’s laten we in deze rubriek zien hoe Utrecht door de jaren heen is veranderd.

Janskerkhof

1958. Foto: L.H. Hofland

Weerdsingel O.Z.

1890-1904

Korte Minrebroederstraat

2001

13 Reacties

Reageren
  1. Fred

    Valt me bij iedere foto op hoe veel schaarse ruimte al die geparkeerde auto’s innemen

  2. W

    Twee opmerkingen:
    – er ligt asfalt op de weerdsingel 😃
    – die postmoderne aanbouw aan het stadhuis is werkelijk afgrijselijk

  3. Utrechtsch

    Het aantal bomen op de Korte Minrebroederstraat is zo te zien met 25% toegenomen.

  4. hans van rheenen

    Bij véél oude opnames vraag je je af waarom de straten vroeger zo breed gemaakt werden in een tijd waarin er geen parkeerplaatsen nodig waren.

    Het maakt een stad rustiger en mooier zònder de auto’s die niet rijden.

  5. Len

    Helemaal mee eens Hans, maar mensen schijnen nogal gedirigeerd te moeten worden met vlakken, strepen en andere afkaderingen, anders wordt het te moeilijk en lopen ze straks op hun kop over het talud.

  6. Herman

    Wow, wat een prachtige auto’s en bussen op Janskerkhof!

  7. Anne-marie ten Beste

    Liever al die auto’s en parkeerplaatsen. Die losten tenminste een probleem op. De horeca die er is gekomen heeft alleen maar overlast en problemen veroorzaakt. en dat nieuwe gebouw v/h stadhuis is een van de vele grote fouten in de Utrechtse bouwhistorie. Het oude plompe vierkante gebouw gaf veel meer cachét en was veel logischer in gebruik, makkelijk indeelbaar en had makkelijk gerenoveerd kunnen worden. Vond het 10 x mooier. Eenvoudige klassieke bouw boven alles.

  8. N.

    @ Annemarie

    Door al die auto’s en parkeerplaatsen moet de gemeente nu voor honderden miljoenen de werfkelders stutten. De binnenstad is niet gebouwd voor auto’s.

    En welk probleem losten die auto’s precies op?

  9. Utrechtse Jantje

    Dat waren bussen met ‘n Verheul carrosserie @ Herman ….

  10. Statler

    @N.
    het loste een transportprobleem op, toen de koetsen en paard -en wagens in de auto een volwaardige en praktischer vervanger hadden. Blijkbaar voldoet dat zo goed dat we er nu wat veel hebben. Eens dat we zorgvuldiger met dit unieke kelder- erfgoed om moeten gaan.
    @Hans van rheenen
    die straten waren zo breed om bovengenoemde wagens met paardentractie en (hand) karren te ruimte te geven elkaar te passeren en aan de trottoirband te parkeren. Op oude foto’s ook vaak te zien, nog afgezien van de arme sloven die met handkarren moesten zeulen. De auto is daar op ingepast en alweer, het zijn er wat veel.

  11. Mojoman

    Schaarse ruimte noemt iemand. Waar dan? Ruimte genoeg in dit land en in deze stad.
    Een stad kent vele gebruikers en er wordt geleefd. De ruimte wordt benut voor wonen werken, winkelen, cultuur, uitgaan en vervoer. Dat kenmerkt nu eenmaal een stad.
    Als je dat niet wilt of begrijpt dan kun je beter in Houten, Bunnik of Vianen gaan wonen, of Bilthoven natuurlijk.

  12. Rob H.

    @Mojoman: Er is echter momenteel één van gebruikers, de automobilist, dominant en overheersend en dat komt leefbaarheid in de stad beslist niet ten goede.

  13. Draaitol

    Nou, als 2001 vroeger is … voel je je plots oud 🙂 Maar auto’s zien er anders uit dan nu, dus ach…

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).