Utrecht is constant in beweging. Er wordt gebouwd en gesloopt. Hierdoor ziet de stad er op sommige plekken heel anders uit dan vroeger. In deze rubriek laten we die veranderingen zien.
Het Utrechtse stationsgebied is misschien wel de plek die de laatste jaren het meest is veranderd. Nog maar een paar gebouwen doen denken aan vroeger. De binnenstad daarentegen ziet er al een tijdje nagenoeg hetzelfde uit, maar ook daar zijn de afgelopen honderd jaar subtiele veranderingen aangebracht.
Het Utrechts Archief is in het bezit van duizenden foto’s van de stad. Sommigen daarvan zijn ruim honderd jaar oud. Aan de hand van die foto’s laten we in deze rubriek zien hoe Utrecht door de jaren heen is veranderd.
Wolter Heukelslaan
Trans
Oudegracht
16 Reacties
Reagerenten opzichte van 1993 zijn er in de Trans , wel erg veel verkeersborden bij gekomen voor zo’n smal straatje , maar wel weer leuk dat het design van de straatlantaarn gelijk is gebleven … chappeau Gemeente Utrecht …En wat ‘n verschil in de boten , die gebruik maken van de Gracht …
Deze rubriek kan beter heten.’Utrecht die NIET veranderende stad. Er wordt steeds een plek genomen die zo min mogelijk is veranderd. En voor de 100ste x de Oudegracht. Pak eens de dingen die wel veranderd zijn! Volgende keer de Stationsstraat of de Tunnelweg!
Prachtig inkijkje weer. En ik ben blij met de keuze van foto’s. Mag ook gezegd worden.
@Marc030: helemaal mee eens. De vorige keer had ik ook al iets dergelijks opgemerkt. Er zijn zoveel plekken in Utrecht de moeite waard, maar hier is het steeds de (niet-)veranderende binnenstad…
Op alle locaties zijn in 2024 de bomen groter en rijper dan vroeger.
Vroeger heette de Wolter Heukelslaan dus de Burgstraat. Mooi dat de straat na de oorlog vernoemd is naar de Utrechtse verzetsman Wolter Heukels, die ongelooflijk belangrijk werk heeft verricht, maar helaas samen met Leendert Lans gefusilleerd is. Op het Jaffa-terrein nabij de Billitonkade is voor beide moedige mannen een monumentje geplaatst, en ook naar Lans is een straat vernoemd: op Transwijk.
@Marc030
Eens!
Stationsstraat: ooit mooie huizen, heel veel bussen, nu een naargeestige tunnel.
De tunnelweg kan ik op Google maps niet vinden.
Dat bord ‘betaald parkeren’ aan de Trans! Het straatje stond ook toen vol met paaltjes. Hoezo parkeren?
Grootste verschil is dat de stad vroeger zwartwit was en nu gekleurd.
Ieder keer ben ik blij dat je anno nu vrijwel niets kunt zien door de weelderige boomgroei op de Gracht (maar ben het met Marc030 wel eens, die Gracht hebben we nu wel gezien).
@KeesTruijens. De Tunnelweg liep aan de oostzijde van spoor tussen de Leidseweg en de rotonde bij de Leidseveertunnel. Tegenwoordig is het een griezelig voetpad tussen de puinhopen van het Smakkelaarsveld wat al jaren een puinhoop is. Zou een prachtige contrastfoto zijn!
Gelukkig verandert er soms niks.
Wat mij betreft mag er wel wat aan boombeheer gedaan worden. Wat worden ze groot zeg!
Pak ook eens de Croeselaan incl.de veemarkt daar
Incl kazernes..dan zie je pas verandering
Dat worden ze altijd, @ Woutvr. Gelukkig maar. Het is maar net in welk perspectief welke boom waar staat. Die bomen in 1880 waren ook al joekels hoor.
@Jeg, de straat heeft ook nog Mengelberglaan geheten: In 1920 ging de Burgstraat Mengelberglaan heten, naar de architect/beeldhouwer F.W. Mengelberg. Diens zoon Willem (dirigent) maakte zich in WO II niet populair met produitse stellingname, en in 1945 werd de straatnaam veranderd in Wolter Heukelslaan, naar een in 1945 gefusileerde Utrechtse verzetsstrijder.