Utrecht is constant in beweging. Er wordt gebouwd en gesloopt. Hierdoor ziet de stad er op sommige plekken heel anders uit dan vroeger. In deze rubriek laten we die veranderingen zien.
Het Utrechtse stationsgebied is misschien wel de plek die de laatste jaren het meest is veranderd. Nog maar een paar gebouwen doen denken aan vroeger. De binnenstad daarentegen ziet er al een tijdje nagenoeg hetzelfde uit, maar ook daar zijn de afgelopen honderd jaar subtiele veranderingen aangebracht.
Het Utrechts Archief is in het bezit van duizenden foto’s van de stad. Sommigen daarvan zijn ruim honderd jaar oud. Aan de hand van die foto’s laten we in deze rubriek zien hoe Utrecht door de jaren heen is veranderd.
Vredenburg
Zadelstraat
Lucasbolwerk
9 Reacties
ReagerenDe bomen sieren de stad maar jammer genoeg de verkeersborden niet al zijn deze nodig.
Perspectief Lucasbolwerk is anders op de nieuwe foto, die grote plantaan die links in beeld verschijnt staat er al sinds 1900 volgens de bomen kaart. Ik was al verbaasd hoe hard die boom gegroeid was 🙂
Ongelofelijk, die foto van de Zadelstraat; hoe men tegenwoordig met honderden publieke uitingen van commerciële en organisatorische aandacht-trekkerij geconfronteerd wordt…
Dit blijft voor mij het leukste op Duic. Met soms veranderingen waarvan ik denk is vooruitgang maar vaker nog achteruitgang als ik de nieuwe met oude foto’s vergelijk. Ach, zal mijn leeftijd wel zijn.
Duic bedankt voor deze leuke serie iedere week.
Is die spookfietser wel bekeurd?!?
Ik vind de Zadelstraat juist enorm opgeknapt. Prachtige bestrating, hier en daar wat groen (mag nog meer) en geen auto’s meer. De uithangborden zijn stijlvol, niet schreeuwerig.
Ik heb sterk de indruk, gelet op de foto van de Zadelstraat dat deze gemaakt moet zijn rond 1950 Kijk maar naar de beide auto’s.
Ja jammer van dat verkeersbord welke overbodig is in de zadelstraat.
@Peter
Inderdaad storend die aandachttrekkerij. Helaas is de Zadelstraat geen uitzondering.
@Marleen, enorm opgeknapt, maar stel je eens voor hoe mooi die zou zijn met wat minder publieke en commerciële borden.