Utrecht is constant in beweging. Er wordt gebouwd en gesloopt. Hierdoor ziet de stad er op sommige plekken heel anders uit dan vroeger. In deze rubriek laten we die veranderingen zien.
Het Utrechtse stationsgebied is misschien wel de plek die de laatste jaren het meest is veranderd. Nog maar een paar gebouwen doen denken aan vroeger. De binnenstad daarentegen ziet er al een tijdje nagenoeg hetzelfde uit, maar ook daar zijn de afgelopen honderd jaar subtiele veranderingen aangebracht.
Het Utrechts Archief is in het bezit van duizenden foto’s van de stad. Sommigen daarvan zijn ruim honderd jaar oud. Aan de hand van die foto’s laten we in deze rubriek zien hoe Utrecht door de jaren heen is veranderd.
Nobelstraat
Vredenburg
Stadhuisbrug
15 Reacties
ReagerenPijnlijk, hoe we complete stadsaanzichten kunnen verknallen.
Tsja Pietro, alles voor de auto!
Overigens opvallend hoeveel breder de nieuwe werven zijn (laatste foto)
Ook maar snel een foto maken van De Winkel van Sinkel, vreselijk hoe ze daar het terras verknalt hebben met camping tuin palen en armoedige verlichting. Totaal gewetenloos als je zo’n top historische gevel hebt met beelden, om met deze bouwmarkt spullen de boel te ontkrachten.
@ S
Inderdaad. Hoog tijd en alle ruimte nu om die gekapte boom te vervangen.
@ S, is je wel eens opgevallen hoeveel breder de mensen tegenwoordig zijn?
Wat was Vredenburg eens mooi! Leuk om te zien hoe veel ruimte en voetgangers en fietsers hadden. Wat verdrietig dat we dit kwijt zijn geraakt.
Mooi om te zien hoe de oude binnenstad zich al vele honderden jaren steeds aanpast aan de ontwikkelingen.
Zo blijft de stad met vallen en opstaan bij. Het is geen doods museum of verloederd gebied geworden.
Integendeel de stad leeft.
Nou, Vredenburg is er wel van opgeknapt??? We zijn op de goede weg om de stad helemaal te verzieken.
Arm Vredenburg…
Het resultaat van 100 jaar gemeentelijke stadsvernieuwing, het is gewoon pijnlijk om te zien.
@S
Je bedoelt ‘alles voor de bus’?
Dat rode asfalt is namelijk de busbaan, staat er ook met grote witte letters op: LIJN BUS. Auto’s worden er gedoogd, fietsers gedood. Daarom hebben die een eigen fietspad.
Nobelstraat:
Dat hoekpand links anno nu, op de hoek met de Drift, is een stuk interessanter dan wat er in 1901 stond.
Dat oudere pand heeft er, zo op het eerste gezicht, ook maar hooguit 50 jaar gestaan.
Ik ben team Herman. Mooie stad. Niet alles of elk gebouw. Maar evengoed. Al die bijna agressieve weemoed over vroeger hier. Niet alles kan bewaard worden. Op wie zijn mensen als koelhoofd zo boos? 100 jaar is lang en de verandering is niet aan 1 boeman te verwijten.
@kh: nee dat bedoel ik niet. Dat het nù een busbaan is, betekent niet dat de straat verbreed is ten behoeve van de bus. Dat is gebeurd om destijds het autoverkeer te faciliteren.
Waarom wordt er hier voortdurend onnodig gehaat op de auto met gebruikmaking van ‘cherry picking’? Een beetje geschiedeniskenner weet dat de verbinding en verbreding van deze straten, Lange Vie, Potterstraat, Vredenburg, etc., tot één lange straat door de binnenstad al grotendeels 100 jaar geleden heeft plaatsgevonden. Daar hebben we onder andere het postkantoor (thans bibliotheek) op de Neude aan te danken.
Het was voornamelijk de tram waardoor het verkeer in de nauwe straatjes vastliep. Auto’s waren er toen nog nauwelijks. De Nobelstraat is overigens in 1878 al aan één kant verbreed, toen was er nog niet eens een auto in ons land geweest! De Korte Jansstraat zelfs in 1645 al, dus verbredingen zijn van alle tijden.
Vergeet ook niet dat de plannen uit de jaren 60 als het aan de PvdA had gelegen, doorgang hadden gevonden. Het was nota bene CDA-minister Marga Klompé wie hier uiteindelijk een stokje voor stak
Nee Niels, het was niet Klompé. Dat is een hardnekkig misverstand en een wonderlijke mythe. Zij was weliswaar geen voorstander van het plan Kuiper maar gaf uiteindelijk uit economische overwegingen begin 1968 wél toestemming voor demping van het westelijk deel Weerdsingel en het noordelijk deel Catharijnesingel. In 1970 werd toestemming voor verdere demping definitief geweigerd door minister Schut van Ruimtelijke Ordening.