Utrecht door de jaren heen; De veranderende stad in beeld | De Utrechtse Internet Courant Utrecht door de jaren heen; De veranderende stad in beeld | De Utrechtse Internet Courant

Utrecht door de jaren heen; De veranderende stad in beeld

Utrecht door de jaren heen; De veranderende stad in beeld
Utrecht is constant in beweging. Er wordt gebouwd en gesloopt. Hierdoor ziet de stad er op sommige plekken heel anders uit dan vroeger. In deze rubriek laten we die veranderingen zien.

Utrecht is constant in beweging. Er wordt gebouwd en gesloopt. Hierdoor ziet de stad er op sommige plekken heel anders uit dan vroeger. In deze rubriek laten we die veranderingen zien.

Het Utrechtse stationsgebied is misschien wel de plek die de laatste jaren het meest is veranderd. Nog maar een paar gebouwen doen denken aan vroeger. De binnenstad daarentegen ziet er al een tijdje nagenoeg hetzelfde uit, maar ook daar zijn de afgelopen honderd jaar subtiele veranderingen aangebracht.

Het Utrechts Archief is in het bezit van duizenden foto’s van de stad. Sommigen daarvan zijn ruim honderd jaar oud. Aan de hand van die foto’s laten we in deze rubriek zien hoe Utrecht door de jaren heen is veranderd.

Oudkerkhof

1925

Noorderbrug

1920-1924

Mariaplaats

1896

14 Reacties

Reageren
  1. Ton

    Complimenten weer voor de prachtige collage-foto. V.l.n.r.: scooter, koets, fietser (oranje!), oldtimer !
    Laat de mooie, maar veel te brede Noorderbrug een blijvende waarschuwing zijn. Ooit is deze bedacht als onderdeel van een net zo brede doorbraak door de Vogelenbuurt en de binnenstad, Vrij baan voor de auto.
    En de Domtoren was in 1896 nog veel harder aan een restauratie toe dan in 2020.

  2. Willow

    Verboden voor motorrijtuigen. Dat bord wil ik terug!

  3. Koel Hoofd

    Hahaha dat bord verboden voor motorvoertuigen en max snelheid 10km/u is geniaal!
    Het eiland binnenstad is nooit gebouwd voor motorvoertuigen, maar voor mensen en dieren. Tot in de jaren zestig liepen er nog koeien door de binnenstad, onderweg naar de veemarkt of veearts aan de andere kant van de stad…
    Daar moeten ze bij GL en D66 nu helemaal niet meer aan denken want die hebben de natuurvriendelijke biologische koe is tot klimaatvijand nr 1 verklaard. Want mensen zij goden die sociale pseudowetenschap ten behoeve van de macht bedrijven.

  4. Joas

    Want ontsieren nutteloze borden en moderne reclame-uitingen het straatbeeld toch?

    Wat een onnodige vernietiging van het straatbeeld zeg.

  5. Gas

    Even een dingetje, op het bord staat: Verboden voor motorvoertuigen met een asbelasting meer dan 1900 kg. Dus met je T Fordje mocht je de binnenstad wel in.

  6. Frits

    @Ton,
    Dat klopt niet.

    De Noorderbrug is geopend in 1936, dat is nog ver voor de tijd van de grote doorbraken.

    Er was inderdaad een doorbraak voorzien, van de Koekoekstraat, langs of over het Janskerkhof, Domplein, lange Nieuwstraat tot een nieuw aan te leggen oost-westdoorbraak. Veel vaste lezers op dit platform zullen nu likkebaardend naar het scherm kijken.

  7. Joris

    Wat LELIJK, die lichtreclameborden op het Oudkerkhof (en elders in de stad).
    Foei gemeente!

  8. BramD

    Wat een lange mast stond er in het verlengde van de Noorderstraat. Weet iemand waar die voor diende en waar hij precies stond?

  9. Leon

    Koel Hoofd: Het is inderdaad de schuld van GroenLinks en D66 dat er auto’s door de stad rijden. En dat koeienverhaal is ook weer erg interessant en relevant voor deze foto’s. En onwaar, natuurlijk.

  10. A.A.C.Schönhage

    Op de vraag, waar die lange mast te zien in de Noorderstraat voor diende is een deel van de distributie van aansluitingen van telefoonabonnees. Zo waren er een aantal van dat soort in de stad te vinden. Plaatsen waar weet ik niet meer, maar het beeld er van herinner ik mij nog goed vanuit m’n kinderjaren.

  11. BramD

    @A.A.C. Schönhage: dank u wel voor de informatie.

  12. H.W. Luten

    Bericht voor bram D.
    Lange mast in het zuiden van de Noorderstraat was voor de telefoonverbindingen
    omstreeks 1920.
    Verder vragen bij archivaris van de P.T.T.

  13. Frits

    @Koel Hoofd,
    Het is algemeen bekend dat in de jaren ’60 twee keer per week koeien dwars door de binnenstad werden gedreven. Boerenknechten te paard, “koeienjongens” genoemd, dreven de koeien naar de veemarkt. Op oude foto’s zijn vaak bussen te zien die achter zo’n kudde aanrijden. De ouderen onder ons kunnen zich nog goed herinneren dat er vroeger overal koeien- en paardenmest in de binnenstad lag. Een zooi dat het gaf!

    Gelukkig reed het GVU toen nog met paardentrams, waardoor de mensen wel iets gewend waren qua mestoverlast. Natuurlijk ook van de paarden die de trekschuiten trokken.

    Maar goed, we hadden toen allemaal net de builenpest overleefd, dus waar maakten we ons druk om?

  14. Kees Truijens

    @Koel Hoofd
    In 1962 ben ik als 18-jarige in Utrecht komen wonen, in de binnenstad. De enige koeienstront die ik daar heb gezien zat aan de broek van een vriend met wie ik na zijn werk op de veemarkt aan de Croeselaan wel eens een afzakkertje ging halen.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).