Utrecht door de jaren heen; De veranderende stad in beeld | De Utrechtse Internet Courant Utrecht door de jaren heen; De veranderende stad in beeld | De Utrechtse Internet Courant

Utrecht door de jaren heen; De veranderende stad in beeld

Utrecht door de jaren heen; De veranderende stad in beeld
Utrecht is constant in beweging. Er wordt gebouwd en gesloopt. Hierdoor ziet de stad er op sommige plekken heel anders uit dan vroeger. In deze rubriek laten we die veranderingen zien.

Utrecht is constant in beweging. Er wordt gebouwd en gesloopt. Hierdoor ziet de stad er op sommige plekken heel anders uit dan vroeger. In deze rubriek laten we die veranderingen zien.

Het Utrechtse stationsgebied is misschien wel de plek die de laatste jaren het meest is veranderd. Nog maar een paar gebouwen doen denken aan vroeger. De binnenstad daarentegen ziet er al een tijdje nagenoeg hetzelfde uit, maar ook daar zijn de afgelopen honderd jaar subtiele veranderingen aangebracht.

Het Utrechts Archief is in het bezit van duizenden foto’s van de stad. Sommigen daarvan zijn ruim honderd jaar oud. Aan de hand van die foto’s laten we in deze rubriek zien hoe Utrecht door de jaren heen is veranderd.

Voor Clarenburg

1973

Burgemeester Reigerstraat

1915-1925

Achter Sint Pieter

1909. Foto: J.A. Moesman

13 Reacties

Reageren
  1. Frits

    Voor Clarenburg zag er een stuk beter uit,in de tijd dat de binnenstad nog wel goed bereikbaar was. Wat is het toch jammer dat de automobilist is weggepest waardoor de binnenstad tegenwoordig is verloederd.

  2. Willem

    @frits: inderdaad heel jammer dat je niet meer vanaf de Oudegracht over de Bakkerstraat naar voor Clarenburg kan met de bolide. Dat kost de middenstand heeeel veel omzet.

  3. Scherpschuttertje

    Je bedoelt precies andersom maar dat kan je niet hebben natuurlijk. Voor Clarenburg ziet er tegenwoordig prachtig uit. De Burgemeester Reigerstraat zag er inderdaad vroeger mooier uit, voordat de auto haar intrede deed.

  4. Katja

    @Scherpschuttertje, vooral die markiezen in de Reigerstraat geven het een sjiek aanzien.

  5. JdVVD

    @ Willem : En dan gingen we op zaterdagavond in onze tweetakt Skoda naar Danner om ons Liedboek opnieuw te laten inbinden. Dat kan tegenwoordig ook al niet meer !

  6. Bart

    @Frits: Doe niet zo raar. Kijk nog eens naar de foto’s, Voor Clarenburg is 1 verpauperde bende op die foto uit 1973.

    @Willem: Hou eens op met de onzin te verkondigen dat het feit dat de binnenstad autoluw is de middenstand omzet kost. De opkomst van het internetshoppen heeft dat gedaan. Ga eens kijken in een gemiddeld dorp als bijvoorbeeld De Bilt, daar heeft de auto nog vrij baan maar staat tegenwoordig een kwart van de winkelpanden leeg.

  7. Willem

    @bart: ironie herkennen als stijlmiddel blijft lastig

  8. Joas

    @ Frits en Willem

    Het is een algemeen bekend feit dat sinds steden in de jaren zeventig/ tachtig en negentig voetgangersgebieden gingen creëren de steden en winkels gingen boomen als nooit te voren. Het funshoppen en stedentripjes doen werden ineens een ding. Voordat dit gebeurde ontvluchtte bewoners massaal de stad en gingen ze wonen in de Nieuwegeins en Houtens van deze wereld en ging men overdekte winkelcentra bezoeken. Juist, om de stad met zijn vieze gore en gevaarlijke auto’s te ontvluchten. Je theorie is dus precies omgekeerd.

    Precies de reden waarom bijna alle (grote) steden in West-Euopa grote winkelgebieden en voetgangerszones gingen aanleggen (Duitsland was hier meen ik het eerste mee).

    De reden dat er nu winkels leeg staan heeft met een aantal andere factoren te maken.

    1.) De huurprijzen zijn nog nooit zo hoog geweest als nu. Vooral omdat ketens, gefinancierd door externe financiers (internationale beleggers en hedgefondsen) kunnen betalen wat ze willen. Zelfstandigen kunnen dat niet betalen, de ketens eigenlijk ook niet, maar die krijgen dus geld om te veel te betalen. De huurprijzen zijn niet meer omzet-gerelateerd en dat is een probleem. Kleine ketens houden er dus gewoon mee op. Panden komen leeg te staan. Mochten panden in bezit zijn, dan loont het zich eerder om deze panden voor tonnen/ miljoenen te verkopen aan vastgoedbedrijven (die vervolgens te veel huur gaan vragen). Die tonnen miljoenen zijn namelijk vele hoger dan de omzet die je ooit zou kunnen genereren op de korte termijn.

    2.) Door de invoering van iedere week een koopzondag gaan de kleine zelfstandigen ten onder. De extra personeelskosten (je moet mensen ook nog meer betalen op zondag) wegen niet op tegen de extra inkomsten. Voor grote ketens is dit geen probleem. Iedere wee koopzondag is ook tot stand gekomen omdat Kleppierre de democratische besluitvorming heeft gekaapt met hun handtekeningenactie (onder eigenwinkeliers) om iets door de gemeenteraad te krijgen.

    3.) Kleine winkels voelen de concurrentie van de ketens en het internet die alleen maar inzetten op lage prijzen, ondanks dat dit de arbeidsverhoudingen in de hele wereld, het milieu en ook de werkgelegenheid in eigenland echt verre van goed doet. We kopen onze eigen werkgelegenheid en onze eigen wereld naar de klote. Dat krijg je er van als je shopt bij Primark, H en M, Action, en Ali. De rest van de spullen is niet te duur, die meuk is te goedkoop en ook nog eens van zo’n slechte kwaliteit dat je uiteindelijk meer geld kwijt bent door daar te shoppen in plaats van een enkele keer kwalitatief te shoppen.

    Dat winkels verdwijnen en leeg staan heeft verre van met het weren van auto’s te maken. Maar wat ik je net vertel zal wel weer het ene oor in en het andere oor uitgaan, want al het beleid wat ergens op slaat werkt als een rode lap op jou en je partners in crime.

  9. Henk

    Tweetakt Škoda 1000 MB?

  10. Annechien Wieringa

    Misschien leuk om te vertellen:
    Aan het eind ‘Achterklarenburg ‘ was Rond 1950 de Utrechtse Manege gevestigd. Ik heb daar als jong meisje paardrijden geleerd. Vanwege planing Hoog Catharine, moest de Utr. Manege verhuizen naar Johannapolder.

  11. Angelique

    @Joas
    1) daar helpen autoloze straten niet tegern
    2.) Ja, want dicht op maandag is natuurlijk onmogelijk.
    Ondernemers die hun ouderwetse ritme, gebaseerd op gezinnen waar de vrouw de hele dag de tijd had om boodschappen te doen, proberen voort te zetten in een veranderde wereld. Dat is het probleem.
    3.) dat helpen autoloze straten niet tegen

    Waar floreren de winkels? Langs de A12, zoals de meubelboulevard, McDonalds-locaties, foodcourts bij de afrit, waar mensen lekker makkelijk met de auto kunnen komen.
    Of het gezellig wordt, is natuurlijk nog wel wat anders, maar je ziet grote zaken in een cirkel om de binnenstad heen ontstaan, dat heeft een duidelijke relatie met de auto.

  12. HErry

    Beste Frits, Willen en JdVVD, ik snap jullie reacties wel. En dan te bedenken dat hier een prachtige brede weg had kunnen liggen als in de jaren ’70 dat krakerstuig niet net hier was gaan kraken. Stel je voor: vanaf de Oudenoord, via de Jacobsstraat, over het Vredenburg en Achter Clarenburg direct door naar de Mariaplaats en dan over een verbrede Springweg door naar … Keulen ? En natuurlijk gewoon met 50 km per uur en tweerichtingsverkeer.
    En dan nog een mooie tweede Neudeflat daar op de hoek i.p.v. die oude middeleeuwse meuk. En een parkeergarage op de plaats van Olivier.
    Maar helaas, sinds de Machtsovername door GroenLinks kunnen wij vrije mannen daar alleen nog van dromen en een beetje boos mopperen op internetfora.

  13. Utcaa

    @Annechien inderdaad leuk om te weten!

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).