Utrecht door de jaren heen; De veranderende stad in beeld | De Utrechtse Internet Courant Utrecht door de jaren heen; De veranderende stad in beeld | De Utrechtse Internet Courant

Utrecht door de jaren heen; De veranderende stad in beeld

Utrecht door de jaren heen; De veranderende stad in beeld
Utrecht is constant in beweging. Er wordt gebouwd en gesloopt. Hierdoor ziet de stad er op sommige plekken heel anders uit dan vroeger. In deze rubriek laten we die veranderingen zien.

Utrecht is constant in beweging. Er wordt gebouwd en gesloopt. Hierdoor ziet de stad er op sommige plekken heel anders uit dan vroeger. In deze rubriek laten we die veranderingen zien.

Het Utrechtse stationsgebied is misschien wel de plek die de laatste jaren het meest is veranderd. Nog maar een paar gebouwen doen denken aan vroeger. De binnenstad daarentegen ziet er al een tijdje nagenoeg hetzelfde uit, maar ook daar zijn de afgelopen honderd jaar subtiele veranderingen aangebracht.

Het Utrechts Archief is in het bezit van duizenden foto’s van de stad. Sommigen daarvan zijn ruim honderd jaar oud. Aan de hand van die foto’s laten we in deze rubriek zien hoe Utrecht door de jaren heen is veranderd.

Jaarbeursplein

2015. Foto: V.M. Lansink

Oudenoord

2010. Foto: V.M. Lansink

Catharijnesingel

1974. Foto: W. Meijnen

11 Reacties

Reageren
  1. Massegast

    Op de foto Catharijnesingel 1974 is het Domhotel nog te zien. Hoek Westerstraat. Het is als laatste pand van het oude Stationsgebied in 1985 gesloopt. Had in de huidige situatie een prachtig Grand Café met uitzicht op de herstelde Singel opgeleverd. Weer een gevalletje van ….. Jammer.

  2. Joas

    @ Massegast

    Kun je dus even nagaan wat voor bezopen plan het stationsgebied is geweest en nog steeds is.

    In 1985 laatste gebouw gesloopt en later dus laatste gebouwen gebouwd, terwijl in 1991-1994 dus al de roep kwam voor sloop en een nieuw plan. Dat is maar 9 jaar (of korter) na voltooiing!!!

    Ook nu is de teleurstelling groot over een plan dat nog niet afgerond is en valt het gerealiseerde bij verschillende projectonderdelen erg tegen in de publieke opinie en zijn er weer via achterkamertjes zaken doorgedrukt en partijen bevoordeeld. voorgetrokken, die er financieel (op kosten van ons) veel beter van zijn geworden.

    De stad blijft achter met littekens. Dus, wanneer zal de publieke opinie zich tegen versie 2 stationsgebied keren? in 2028 of 2032, zodat we in 2050 weer met een 3e versie beginnen, pakweg 100 jaar nadat plan 1 bedacht werd dat de mist in ging?

  3. Wim Vreeswijk

    Het aangezicht van Utrecht is inmiddels fors vernield door al die betonnen kolossen en leegstaande kantoorpanden. Inmiddels zinloos geworden door het massale thuiswerken en heeft het coronavirus uiteindelijk toch nog een bijkomend voordeel opgeleverd.

  4. Harry van Zuilen

    Was die bruine woonflat op de foto Catharijnesingel nou ooit wit geweest? Of zat de gevelbekleding er nog niet op?
    Dat zou in ieder geval hersteld kunnen worden.

  5. Tja

    @ Harry van Zuilen
    Tja, de vastgoedsector moet zijn gebouwen wel onderhouden. Dat doen ze in Nederland vaak niet zo goed. Als het opgeleverd is en het geld verdiend, zijn ze er vaak wel klaar mee.

    In Nederland wordt slecht onderhoud ook vaak verward met slechte architectuur. 😉

  6. Nlz

    @ Harry: Zo te zien zijn de gevelplaten van beton. Dat heeft nogal de neiging om door de jaren heen stof en vuil aan te trekken en donkerder te worden. Als het nog relatief ‘jong’ is en er een zonnetje op staat zoals op de foto uit 1974 dan kan beton in sommige gevallen goed wit lijken inderdaad.

  7. Massegast

    @Tja — Ben het met je reactie hartgrondig eens! Onderhoud is vaak het stiefkind. Over 15 à 20 jaar zal dat met de nu gerealiseerde nieuwbouw in het Stationsgebied dan ook goed te merken zijn. Wat nu fris oogt, zal dan een sleetse indruk maken.

  8. WvR

    @Tja, @Massegast:
    Een deel van de woningen in het “oude” HC (de bijenkorven, en de torens op de foto) bestaat uit koopwoningen, maar ik heb geen idee hoe groot dat aandeel is. In dat geval is de eigenaar (of VvE) voor onderhoud van het exterieur (en de VvE bijdrages zijn niet mals, 200-300 euro/maand heb ik ergens in m’n hoofd staan).

    In de nieuwe gedeeltes van HC is het volgens mij voornamelijk huur. En in dat geval ga ik er blind vanuit dat onderhoud aan de buitenkant pas plaats vindt als er structurele problemen zijn.

  9. JJ

    Nog maar een keer.

    @ Massegast

    Het valt me op dat in 1985 dus pas het laatste pand heeft moeten wijken in het project stationsgebied 1, dat de laatste panden dus pas later opgeleverd zijn, maar dat de roep om sloop en vernieuwing al uit 1991-1994 stammen en de plannen voor wat er nu gebouwd wordt van na 1995 zijn. Dus 5 jaar na oplevering van de laatste fase was men al klaar met de oplevering.

    Tel daarbij op dat bij de oplevering van plan ‘stationsgebied 2’, weer dezelfde fouten zijn gemaakt en weer later, onder druk van de achterkamertjes tussen bouwwereld/ projectontwikkelaars en politiek weer allerhande concessies zijn gedaan in het voordeel van de bouwwereld/ projectontwikkelaars; dus ik vraag me af wanneer me de opgeleverde huidige bouwsels beu gaat zijn.

    Ik hoor nu al veel dat het opgeleverde toch niet hetgeen is wat beloofd was en mensen nu al hun twijfels hebben. Hoe zal dat over een paar jaar zijn?

  10. Ton

    Het gaat niet (alleen) om de kwaliteit van de gebouwen en het onderhoud. Ook de kleurenkwaliteit van kleurenfoto’s was in 1974 niet altijd optimaal.

  11. G.H.

    @ Massegast 8/6/2020 – 10:57
    Dank voor het wijzen hierop; dat wist ik niet en op de foto heb ik het pand in eerste instantie niet opgemerkt.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).