Utrecht door de jaren heen; De veranderende stad in beeld Utrecht door de jaren heen; De veranderende stad in beeld

Utrecht door de jaren heen; De veranderende stad in beeld

Utrecht door de jaren heen; De veranderende stad in beeld
Utrecht is constant in beweging. Er wordt gebouwd en gesloopt. Hierdoor ziet de stad er op sommige plekken heel anders uit dan vroeger. In deze rubriek laten we die veranderingen zien.

Utrecht is constant in beweging. Er wordt gebouwd en gesloopt. Hierdoor ziet de stad er op sommige plekken heel anders uit dan vroeger. In deze rubriek laten we die veranderingen zien.

Het Utrechtse stationsgebied is misschien wel de plek die de laatste jaren het meest is veranderd. Nog maar een paar gebouwen doen denken aan vroeger. De binnenstad daarentegen ziet er al een tijdje nagenoeg hetzelfde uit, maar ook daar zijn de afgelopen honderd jaar subtiele veranderingen aangebracht.

Het Utrechts Archief is in het bezit van duizenden foto’s van de stad. Sommigen daarvan zijn ruim honderd jaar oud. Aan de hand van die foto’s laten we in deze rubriek zien hoe Utrecht door de jaren heen is veranderd.

Voorstraat

1930. Foto: A. van de Pol

Potterstraat

1988

Tolsteegbarrière

1974. Foto: Gemeentearchief Utrecht

 

15 Reacties

Reageren
  1. Anlies

    Toen was geluk nog heel gewoon

  2. Rob H.

    @anlies

    Toen het her een der een zooitje was in de stad, met abominale woonomstandigheden?

    https://twitter.com/ZowasUtrecht/status/1308849568193417216?s=20

  3. Koel Hoofd

    Ben onder de indruk van de hoeveelheid fietsen op deze foto’s.
    Waar je nog niet eens zo lang geleden (behalve 1e foto) nog gewoon kon lopen, is dat nu onmogelijk geworden.

  4. Ton

    @ Rob
    Anlies geeft wekelijks de voorzet.
    Wij scoren voor opendoel.
    Maar desondanks zijn er waarschijnlijk nog steeds heel veel lezers die denken dat Anlies het meent en nog gelijk heeft ook ?!

  5. G.H.

    Je zou kunnen zeggen dat de huidige dakkapel op het hoekpand op de Tolsteegbarrière een beetje afbreuk doet aan het pand, vergeleken met het origineel op de oude foto.
    Maar voor het overige ziet het tegenwoordige er toch sfeervol en gezellig uit, en zeker niet minder gelukkig dan ‘toen’.

  6. Peter

    @ Koel Hoofd
    Die fietsen danken we aan Lotje, die wil het liefst geen auto meer zien tussen, pak ‘m beet, Woerden en Driebergen. 🙂

  7. herman

    Eigenlijk veranderd er niet eens zo heel veel.
    Meeste opvallende zijn bomen en fietsen, met name die eerste verstoppen tegenwoordig veel, blijkbaar groeiden er vroeger veel minder bomen in de stad?

    Toen had je wel tramrails….

  8. Wim

    @ G.H.

    Niet alleen de dakkapel. Ook de verdwenen schoorstenen en de verdwenen roedeverdeling in de ramen heeft ertoe geleid dat een in wezen statig pand is verminkt tot een eenvoudige doos. Jammer. Welke vergunningverlener heeft er zitten slapen in de afgelopen halve eeuw…?

  9. Pee

    Toen was geluk gewoon,nu moet je er belasting over afdragen.

  10. Ton

    Ook bovenleidingen van de tram en natuurlijk TV-antennes.
    Overigens, ook ‘vroeger’ was het niet altijd zondagochtend.
    En zou het niet een goed idee zijn om die nieuwe nietjes in de Voorstraat dicht te maken zodat die langdurige weesfietsen zich niet kunnen ophopen ?

  11. Wouter

    @Peter: alsof al die fietsers zich anders per auto door de stad bewogen hadden (goddank niet overigens). Het is gewoon überhaupt veel drukker geworden in de stad. Als al die fietsen auto’s waren geweest dan zou het altijd tot ver buiten de ring muur en muurvast staan, met ronkende motoren waarschijnlijk !

  12. Wim

    Ruim het schroot dat op de verkeerde plaatsen staan 2 keer doen en ze blijven weg

  13. henk van Riezen

    vaak zou het goed zijn als er een kleine kaart was waarop de locatie van de fotograaf was aangegeven
    ik woonde 30 jaar in Utrecht maar weet soms niet waar de foto genomen is
    henk van Riezen

  14. Hetty

    Toen dachten we, dat een pandemie iets van toen was, 1918, en nooooooit meer zou gebeuren….

  15. Hetty

    Koel Hoofd, dat klopt, van die overweldigende hoeveelheid fietsen. Utrecht wordt niet voor niets een fietsstad bij uitstek genoemd. Al vermoed ik, dat degene, die de dichte fietsnietjes heeft ontworpen, nooit met de fiets in het centrum komt, maar waarschijnlijk met de auto, en daar dan een eigen parkeerplek heeft.
    Gewoon het bovenste dichte stuk eruit snijbranden en voila, het is ineens een mooi en bruikbaar fietsnietje geworden. Zoveel hoeft dat toch niet te kosten, en het kan ter plekke gedaan worden. Graag dan ook de dichte fietsnietjes op de Twijnstraat voor de AH open maken. Bij voorbaat hartelijk dank namens alle stadsfietsers.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).