Utrecht is constant in beweging. Er wordt gebouwd en gesloopt. Hierdoor ziet de stad er op sommige plekken heel anders uit dan vroeger. In deze rubriek laten we die veranderingen zien.
Het Utrechtse stationsgebied is misschien wel de plek die de laatste jaren het meest is veranderd. Nog maar een paar gebouwen doen denken aan vroeger. De binnenstad daarentegen ziet er al een tijdje nagenoeg hetzelfde uit, maar ook daar zijn de afgelopen honderd jaar subtiele veranderingen aangebracht.
Het Utrechts Archief is in het bezit van duizenden foto’s van de stad. Sommigen daarvan zijn ruim honderd jaar oud. Aan de hand van die foto’s laten we in deze rubriek zien hoe Utrecht door de jaren heen is veranderd.
Ganzenmarkt
Twijnstraat aan de Werf
Domplein
10 Reacties
Reageren1967: those were the days! Lekker met je bollide de binnenstad in en parkeren op het Domplein. De natte droom van menig reaguurder…
@Erwin: ik prijs mezelf gelukkig dat ik van ver na ‘those days’ ben.
In België wordt menig centraal plein tot op de dag van vandaag vernaggeld door zo’n ‘natte droom’, ziehier bijvoorbeeld het prachtige Veurne: https://goo.gl/maps/kXV4FAxgeoGbcFpJ7
Hulde voor de koerswijziging die hier in Utrecht lang geleden is ingezet!
@Erwin
Ach de tijden veranderen!
Terwijl je van 1972 tot 2010 met je bolide lekker kon scheuren op de Catharijnebaan, is het heden ten dage weer mogelijk om een lekker rondje te scheuren met je speedboot op de herstelde singel.
En geen horeca-uitstalling !
Sjezus, wat een verstoring, dat digitale reclamebord! En hoewel ik blij ben dat het Domplein geen parkeerplaats meer is, is horecaterrassen nou ook niet echt een fraaie vervanging.
Ik zie veel reaguurders hier vaak roeptoeteren dat er vroeger geen bomen op de werven stonden. Voor die feitenontkenners: zie Oudegracht 1901.
@GH: niet meteen naar Belgie wijzen! Heb je het Janskerkhof wel eens gezien..? 😉
@ Domplein,
Ik zie weinig bolides. Vooral middenklasse auto’s.
Is dat leuke busje een Fiatje?
Stuurvrouwtje is het eens met Karla en droomt nog even verder over een reclamevrije openbare ruimte zoals in Sao Paolo of Grenoble.
Opvallend aan de foto’s van het Domplein is het feit dat het beeld met de auto’s een veel rustgevender beeld geeft dan het rommelige terras en de fietsenchaos op de achtergrond. Let wel ik pleit niet voor de terugkeer van een parkeergelegenheid voor het vervuilende blik, maar constateer toch een opvallende consequentie van de autoluwe/vrije binnenstad.