Utrecht is constant in beweging. Er wordt gebouwd en gesloopt. Hierdoor ziet de stad er op sommige plekken heel anders uit dan vroeger. In deze rubriek laten we die veranderingen zien.
Het Utrechtse stationsgebied is misschien wel de plek die de laatste jaren het meest is veranderd. Nog maar een paar gebouwen doen denken aan vroeger. De binnenstad daarentegen ziet er al een tijdje nagenoeg hetzelfde uit, maar ook daar zijn de afgelopen honderd jaar subtiele veranderingen aangebracht.
Het Utrechts Archief is in het bezit van duizenden foto’s van de stad. Sommigen daarvan zijn ruim honderd jaar oud. Aan de hand van die foto’s laten we in deze rubriek zien hoe Utrecht door de jaren heen is veranderd.
Biltstraat
Nobeldwarsstraat
Van Asch van Wijckskade
26 Reacties
ReagerenToen was op de ‘rijweg’ lopen nog heel normaal.
Ik vind het leuk, zo’n historische tram op de busbaan.
(Mooie collage weer !)
Sommigen noemen dit vroeger. Anderen noemen het de toekomstvisie van de huidige politieke kaste voor 2040. Die jaren 1930 foto zal zo ongeveer exact het plaatje zijn dat men tussen oortjes gefantaseerd heeft. Nou ja, minus die ene auto dan.
Ach toen was geluk nog heel gewoon, met het touwtje uit de brievenbus.
De meeste mensen noemen het idee dat alle autoverkeer optimale toegang tot de binnenstad zou moeten hebben iets van vroeger. Zeg maar, typisch jaren ’50 en ’60 van de vorige eeuw.
Het is voor mensen met interesse in de geschiedenis van onze mooie stad boeiend om te zien dat fossielen van dit irrationele dogma ook nu nog af en toe opgegraven worden.
Wat leuk daar zat mijn opa als bestuurder op Opa Overeem
Weer hele mooie en herkenbare plaatjes uit mijn jongere jaren …
Typisch reacties van mensen die het niet meegemaakt hebben en met ogen van 2020 terug kijken en een mening ventileren over 2040 …
Volgens mij , ‘n driewieler Goggomobiel , daar in de Nobeldwarsstraat …
@Ton: prachtig hoe jij de heer SS van repliek dient. Dit is een heerlijke rubriek op DUIC… echt genieten van de geschiedenis van onze mooie stad, inclusief de gebreken.
@Utrechtse Jantje
Da’s volgens mij een BMW Isetta, met de deur aan de voorkant 🙂
@ Utrechtse Jantje
Ik denk eerder een BMW Issetta.
@ Utrechtse Jantje en Ton,
Ik dacht een Henkel.
Ik bedoel Heinkel
Vraag voor de geschiedenis kenners. Het huis in de oude foto op de hoek van Nobeldwarsstraat is er niet meer. Toen ik bij kasteel de Haar ben geweest, ik kan me herinneren dat voor de bos / tuin bij het kasteel, hadden ze bommen van een andere bos door Utrecht vervoerd. Voor zo’n bochten hebben ze huizen gesloopt. Kan het zijn dat de foto’s bij deze verhaal passen?
idd een isetta, aan het logo en plaatsing koplampen te zien. heinkel en messerschmidt hadden vergelijkbare driewielers. wie weet gaan we deze carrosserie weer terugzien met elektrische aandrijving.
@Stefan … Beste Stefan , Ik kan me niet voorstellen dat ze bomen ergens uit ‘n bos vandaan , dwars door de Utrechtse binnenstad zouden vervoeren richting kasteel de Haar … dus deze foto past volgens mij niet bij jouw verhaal …
@Ton …Ja ik denk dat je gelijk hebt Ton , zeer waarschijnlijk dat het ‘n BMW Isetta is …. zou leuk zijn Wollie , als dit soort weer terug kwam , in de electrische variant ..Voor de mensen met ‘n kleine beurs …
@utrechtse Jantje, ik was ook verbaasd, maar de website van de haar zegt: “De wens van baron Etienne is om het park meteen al een volgroeid aanzicht te geven. Dit werd op een spectaculaire manier gerealiseerd. Uit de gehele provincie Utrecht werden 40 jaar oude bomen naar De Haar gebracht. Ongeveer 7.000 bomen werden ’s nachts op mallejannen getransporteerd. Deze bomen zijn zo’n 140 jaar oud!”
Tijdens een tour of van een informatie plaatje heb ik zeker geleerd dat huizen gesloopt waren… Super raar verhaal idd en misschien niet waar…
@utrechtse jantje: microlino-car.com
@Stefan: het verhaal is waar. De grootvader van mijn partner heeft het nog met eigen ogen gezien. Er moesten tal van aanpassingen worden gedaan. Zo werden ook de bovenleidingen van de tram tijdelijk weggehaald. De baron van De Haar of Haarzuilens, die getrouwd was met een dochter van de schatrijke bankiers Rothschild, heeft daar trouwens het hele dorp laten slopen en een stuk verderop weer huizen voor de bewoners gebouwd. Alleen het kerkje heeft hij laten staan. Dat waren nog eens tijden!
@Stefan: je hebt volgens mij helemaal gelijk. Bomen van de Utrechtse heuvelrug naar Kasteel de Haar. Inmiddels deels gekapt ten faveure van de uitbreiding van de golfbaan.
nog een electrisch kleintje: Artega Karo
BMW Isetta of Heinkel zullen echt nooit in deze vorm terugkomen..levensgevaarlijk ze hadden nl een open dak als vluchtdeur dit was de enigste mogelijkheid om eruit te komen als je onverhoopt een vooraanrijding had
Het is en blijft de mooiste, warmste en gezelligste stad van Nederland. Wees er trots op utrechters!
@ Co
Yeah rigtht. Weggegaan en proud of it! Zo veel leukere en warmere steden in Nederland dan Utrecht. Zo veel!
Alleen jammer dat ik Springhaver moet missen, maar aan de rest van de kille grauwe sfeer en nare mentaliteit mis ik erg weinig moet ik toegeven.
Als Broodje Mario je cultural heritage is, haha.