Utrecht is constant in beweging. Er wordt gebouwd en gesloopt. Hierdoor ziet de stad er op sommige plekken heel anders uit dan vroeger. In deze rubriek laten we die veranderingen zien.
Het Utrechtse stationsgebied is misschien wel de plek die de laatste jaren het meest is veranderd. Nog maar een paar gebouwen doen denken aan vroeger. De binnenstad daarentegen ziet er al een tijdje nagenoeg hetzelfde uit, maar ook daar zijn de afgelopen honderd jaar subtiele veranderingen aangebracht.
Het Utrechts Archief is in het bezit van duizenden foto’s van de stad. Sommigen daarvan zijn ruim honderd jaar oud. Aan de hand van die foto’s laten we in deze rubriek zien hoe Utrecht door de jaren heen is veranderd.
Tolsteegbrug

Mariaplaats

Pausdam

13 Reacties
ReagerenDie van de Tolsteegbrug is niet helemaal eerlijk. Wat je daar ziet in 1911 zijn tijdelijke nabouwsels van de tolsteegpoort voor het Lustrum van de Universiteit. De echte Tolsteegpoort was toen allang weg.
Zijn auto’ tegenwoordig nu echt zoveel breder?
Hoe kan het dat het lijkt dat die straten zoveel smaller zijn geworden?
@Ramon, Dank voor je bericht.
Zo’n beetje enige foto waar het er vroeger mooier uit leek te zien dan nu….
Maar dat was dus bedrog!
Alleen de Wittevrouwenpoort is vlak voor de sloop nog net gefotografeerd, van de andere stadspoorten bestaan alleen tekeningen en schilderijen.
Dank Ramon, ik was al ernstig in de war.. alle stadspoorten van Utrecht zijn rond 1850 gesloopt. Van het lustrum had men wel iets moois gemaakt: https://hetutrechtsarchief.nl/beeldmateriaal/?mode=gallery&view=horizontal&q=Tolsteegpoort%20lustrum
Kunnen die nep-oude Tolsteegkantelen niet permanent terug? Ziet er best goed uit op deze foto
@Jos
Henry Ford heeft door de introductie van de T-Ford van de auto een massa product gemaakt.
Voordat dit feit plaats vond was de auto niet alleen een vervoersmiddel maar ook een statussymbool.
De meeste kopers van de T-Ford hebben die auto gekocht als vervoersmiddel en niet als statussymbool.
Hedendaagse automerken richten zich op verschillende consumenten, zoals de
consument die slechts een auto zoekt als vervoersmiddel, maar er zijn ook consumenten die een auto zoeken die niet slechts als vervoersmiddel moet dienen maar ook als statussymbool moet dienen en die combinatie gaat over veel breder, veel groter en nog veel harder.
Deze foto is beter, ca 1905 van de Tolsteegbrug; https://hetutrechtsarchief.nl/beeldmateriaal/detail/e83e3f0f-d58d-54a2-9563-40d22abc35cd/media/d3496953-46af-32d2-e098-292cf7499081?mode=detail&view=horizontal&q=tolsteegbrug&rows=1&page=67
@Ramon: ik verbaaste mij al enorm over die middeleeuwse bouwsels. Bij mijn weten waren alle bolwerken en muren al in de 19e eeuw gesloopt (getransformeerd tot Zocher wandelpark)
@Jos: ja de auto’s zijn niet alleen breder, maar ook veel zwaarder geworden. Een airco in je auto komt toch min of meer neer op een koelkast in je auto installeren. En dan heb je nog de talloze veiligheidseisen. Die maken de auto ook niet kleiner en lichter. Tot slot is er de sociale status drang: groter = beter
@Teunis. Weet je ook waar die foto van de Wittevrouwenpoort te zien is? Online kan ik ‘m nergens vinden.
@Danny,
Dit is ‘m: https://hetutrechtsarchief.nl/beeldmateriaal/detail/cce050af-0c8d-573b-b6d5-d60a14606f4b/media/15ea2955-476a-4854-7f1e-42a6b7dcc0dd
Uit 1858, dus een van de alleroudste foto’s die er van Utrecht bestaan.
Best een leuk idee om vergelijkende foto’s te plaatsen maar wel wat jammer van die tolsteegbrugfantasiefoto.