Utrecht door de jaren heen; De veranderende stad in beeld Utrecht door de jaren heen; De veranderende stad in beeld

Utrecht door de jaren heen; De veranderende stad in beeld

Utrecht door de jaren heen; De veranderende stad in beeld
Utrecht is constant in beweging. Er wordt gebouwd en gesloopt. Hierdoor ziet de stad er op sommige plekken heel anders uit dan vroeger. In deze rubriek laten we die veranderingen zien.

Utrecht is constant in beweging. Er wordt gebouwd en gesloopt. Hierdoor ziet de stad er op sommige plekken heel anders uit dan vroeger. In deze rubriek laten we die veranderingen zien.

Het Utrechtse stationsgebied is misschien wel de plek die de laatste jaren het meest is veranderd. Nog maar een paar gebouwen doen denken aan vroeger. De binnenstad daarentegen ziet er al een tijdje nagenoeg hetzelfde uit, maar ook daar zijn de afgelopen honderd jaar subtiele veranderingen aangebracht.

Het Utrechts Archief is in het bezit van duizenden foto’s van de stad. Sommigen daarvan zijn ruim honderd jaar oud. Aan de hand van die foto’s laten we in deze rubriek zien hoe Utrecht door de jaren heen is veranderd.

Stenen Brug

1920-1930

Vismarkt

1942-1944

Lange Viestraat

1926-1930

17 Reacties

Reageren
  1. Rob H.

    Geparkeerde fietsen langs de gracht is ook iets van alle tijden…

  2. Kadoendra

    @Rob H.

    “Geparkeerde fietsen langs de gracht is ook iets van alle tijden…”

    Misschien zijn fietsen in de gracht ook wel iets van alle tijden en is het daarom best goed mogelijk dat een archeoloog op een dag een zeer bijzondere en unieke antieke fiets uit de gracht opvist………..

  3. herman

    Zoek de 10 verschillen op de Vismarkt!

  4. Willem

    Ha, de stenen brug! Begin van de racebaan naar overvecht

  5. Cico

    Er mag wel weer sierhekken op die Stenen Brug komen ipv functionele hekken. En die lelijke verkeerspalen die de wegrichting duiden zijn volkomen overbodig. Volgens mij staan die er nog met het idee dat je er met 70 km uur doorheen raast.

  6. utrechter

    Even voor de duidelijkheid:

    “Magazijn Nederland” is het huidige McDonald’s pand waarvan de voorgevel op de 1e verdieping vele decennia geleden al uitgebroken werd en voorzien van die spuuglelijke panelen. O.a. de elektrozaak Kontakt heeft hier gezeten.

    De laatste 3 panden in de rij hebben er tot diep in de jaren 80 gestaan. Op de hoek met de St. Jacobstraat (pand met torentje): Kreymborg en daarnaast Miss Etam. Het middenstuk opgeslokt door V&D die in 1973 naar HC vertrok. Vele jaren heeft het braak gelegen en uiteindelijk is er een 1 laags houten noodgebouw van de Bijenkorf gekomen.
    Het ging economisch niet erg goed dus wilde ze van de bouwplicht af.

    Uiteindelijk is La Vie er neer gezet met verschillende winkels w.o. de Bijenkorf.
    Toen het economisch steeds beter ging heeft de Bijenkorf het hele pand in gebruik genomen (de andere zaken moesten vertrekken) en heet alleen het zalen/kantorencomplex erboven nog La Vie….

  7. De count

    Willem, je bent in de war met de oudenoord 🙁
    Het is volgens mij het begin van het vaste rondje drugsrijden

  8. Dennis

    Mooi dat vroeger nog wel overal trambanen mogelijk waren! Ik heb het idee dat ze dit in de vorige eeuw beter onder de knie hadden ..

  9. Pee

    @Willem

    Naar overvecht?

  10. Zonnewende

    Goh, wat zonde dat de panden aan de Lange Viestraat afgebroken zijn. Nooit geweten dat daar zulke mooie panden stonden.

  11. Wim

    @ Utrechter

    Even voor de duidelijkheid: “Unie-maatschappij is het huidige McDonalds-pand.

  12. Willem

    @Pee: ja, je weet wel, die jaren 60 wijk ten noorden van de spoorlijn Utrecht-Amersfoort, zeer goed op hoge snelheid te bereiken via de racebaan Kaatstraat/Adelaarstraat/W van Noortstraat/Anthonius Mattheuslaan/Tripkade.
    Enige lastige puntjes op dit parcours waar de snelheid énigszins moet worden teruggenomen zijn de haakse bocht bij het Willem van Noortplein en die lastige oversteek bij de Kardinaal de Jongweg. Voor het overige deel zijn topsnelheden te behalen.

  13. Kadoendra

    @utrechter 10/1/2021 – 17:54

    U geeft blijk dat u geen nagemaakte Utrechter bent maar een echte Utrechter!

  14. Wim

    @Zonnewende
    Mooi??

  15. BM

    @willem
    En daarom is het ook zo’n goed idee om de Kaatstraat af te sluiten. Dan kan die racebaan over de Oudenoord, David v. Mollemstraat, Draaiweg en Talmalaan geleidt worden, want daar wonen namelijk geen mensen of gezinnen en bovendien staan de huizen veeeeeel verder van de weg af. Het is tenslotte aangewezen als hoofdstructuur en daarom is de leefbaarheid daar prima op te offeren voor de goede mensen in de vogelenbuurt.

  16. utrechter

    @ wim
    Blijkbaar niet duidelijk genoeg. Ken je stad!
    Het klopt namelijk niet wat je zegt. Waarschijnlijk in de war met het hoekpand van Dijkhoff /Voss en later Randstad?
    Ik herkende het pand onmiddelijk aan de console’s naast de ramen. Het had ooit een Art Deco-achtige voorgevel Kijk nog maar eens op deze archieffoto (uiterst rechts)

    https://hetutrechtsarchief.nl/beeldmateriaal/detail/8edd3fd3-b5a9-5fff-beb6-497020ac0b66/media/c6daffe8-274d-ff2b-a7f6-e2896b38cd9b?mode=detail&view=horizontal&q=lange%20viestraat&rows=1&page=549&fq%5B%5D=search_i_periode:%5B19260000%20TO%2019980000%5D&sort=order_s_dateringlaatst%20asc&filterAction

  17. Willem

    @BM: u haalt me de woorden uit de mond! Prima plan, Kaatstraat direct afsluiten idd.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).