Utrecht door de jaren heen; De veranderende stad in beeld Utrecht door de jaren heen; De veranderende stad in beeld

Utrecht door de jaren heen; De veranderende stad in beeld

Utrecht door de jaren heen; De veranderende stad in beeld
Utrecht is constant in beweging. Er wordt gebouwd en gesloopt. Hierdoor ziet de stad er op sommige plekken heel anders uit dan vroeger. In deze rubriek laten we die veranderingen zien.

Utrecht is constant in beweging. Er wordt gebouwd en gesloopt. Hierdoor ziet de stad er op sommige plekken heel anders uit dan vroeger. In deze rubriek laten we die veranderingen zien.

Het Utrechtse stationsgebied is misschien wel de plek die de laatste jaren het meest is veranderd. Nog maar een paar gebouwen doen denken aan vroeger. De binnenstad daarentegen ziet er al een tijdje nagenoeg hetzelfde uit, maar ook daar zijn de afgelopen honderd jaar subtiele veranderingen aangebracht.

Het Utrechts Archief is in het bezit van duizenden foto’s van de stad. Sommigen daarvan zijn ruim honderd jaar oud. Aan de hand van die foto’s laten we in deze rubriek zien hoe Utrecht door de jaren heen is veranderd.

Nobelstraat

1890-1903

Oudenoord

1970-1972. Foto: D. Wolvetang

Van Sijpesteijnkade

1985-1990

22 Reacties

Reageren
  1. Massegast

    ‘Kirsten ik hou van je’. Hoe zal het haar nu vergaan?

  2. Utrechter

    He? Een kerktoren? Stond die op de hoek Otterstraat/Oudenoord waar nu nog steeds dat parkeerplaatsje is?

  3. Massegast

    @Utrechter — De Monicakerk. In 1977 gesloopt. Het interieur van restaurant Graaf Floris aan de Vismarkt is uit die kerk afkomstig.

  4. Een utrechter

    Monicakerk stond op de hoek van de heenweg.

  5. (echte) utrechter

    De Monicakerk,
    Een mooie, niet al te grote kerk op de hoek van de Herenweg en de Oudenoord met een van de fraaiste ranke torenspitsen van Utrecht incl. de 4 kleine hoektorentjes.
    Is inderdaad gesloopt in 1977 na jarenlange verwaarlozing. Het pastoriehuis aan de Oudenoord staat er nog wel.
    Doordat er een paar jaar eerder een kind omkwam die de toren ingeklommen was en door de verrotte vloer zakte was het lot van de kerk min of meer definitief bezegeld.
    Bij de sloop stortte de torenspits ook nog eens de verkeerde kant op en belande in een naburige tuin. De haan van de torenspits is zover ik weet nog steeds zoek….
    Op deze plek staat nu het fantasieloze “nieuwbouw” blok woningen.

    De foto van de nieuwe van Sijpesteijntunnel klopt niet helemaal. De oude tunnel lag (en ligt er nog steeds) links ervan naast de struiken. Deze dient nu vooral als leidingkoker. Het geheel is dus een stuk opgeschoven.

  6. Massegast

    @(echte) utrechter — Dank voor de info over de Monicakerk. Je doet je naam eer aan! En dat de oude Sijpesteijntunnel nu voor leidingen gebruikt wordt, dat weten niet veel mensen…..!

  7. Steve

    Wat kon je toen nog lekker doorrijden vanaf het Paardenveld de Nieuwekade op en zo linksaf op de rotonde de Oudenoord op.
    Tussen de Nieuwekade en de Weerdsingel lag toen een mooi groot parkeerterrein.

  8. Len

    Ik kan me ook nog het opvangcentrum voor daklozen herinneren naast de Sijpestijntunnel, of wat het ook precies was.

  9. Bart

    @(echte) utrechter, ligt de oude tunnel er nog zoals deze op de foto staat?? Of is het beperkt tot een soort kleine koker verstopt achter een dienstingang? Misschien leuk voor een volgende fotoreportage…

  10. Massegast

    En dan nog iets over de nieuwe Sijpesteijntunnel. Op de foto is goed te zien hoe beroerd de verlichting van die tunnel is. Je fietst een donker hol binnen. Maar, je kan het bij de gemeente aan de orde stellen wat je wil. Verbeteren doet het niet, terwijl het hier toch om één van de drukste fietsroutes van Utrecht gaat.

  11. Katja

    Een prachtige lantaarn op de Nobelstraat !

  12. D.

    @Bart
    http://www.bouwpututrecht.nl/2012/02/02/oude-sijptunnel/

  13. Teunis

    Op de onvolprezen website Bouwput Utrecht staat een foto van hoe de oude Van Sijpesteijntunnel er nu uitziet. Op een andere, oude foto is te zien dat de oude tunnel in het verlengde lag van de stoep voorlangs de huizen van de Van Sijpesteijnkade.
    http://www.bouwpututrecht.nl/2012/02/02/oude-sijptunnel/

    Op deze foto is de sloop te zien van de twee huizen het dichtst bij het spoor toen het spoor werd verbreed en de nieuwe tunnel werd gebouwd: https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/10F0FB5FB8DA57458BD21C05B11D00A7

  14. Ton

    Volgens mij is de Sijpesteijntunnel verbreed. Het linkerdeel op de foto (achter de struiken) is het oude deel met het water van de Leidsche Rijn. Het rechterdeel met het fietspad is dan de verbreding.

  15. G.H.

    @(echte) utrechter
    Dank voor de info! Totaal onbekend voor mij als import Utrechter (al voel ik me na 15 jaar wel een ‘echte’ 😊 ).
    Ik vind het onvoorstelbaar dat je als stad zo’n kerkgebouw sloopt, en dan ook nog als gevolg van verwaarlozing… dat doe je toch bewust, in mijn ogen is dat barbarisme ten top.
    Als oud-Groninger begrijp ik er misschien nog minder van. Groningen is een fijne stad, een Utrechter voelt zich meestal ook daar in z’n element, net als ik andersom. Helaas is bij de bevrijding de halve stad in puin gelegd omdat de bloksnorren zich niet wilden overgeven.
    Er zijn vergevorderde plannen geweest om de oorspronkelijke Grote Markt te herbouwen, het plein werd gezien als een van de mooiste pleinen van Europa. Helaas is dat vanwege het kostenaspect niet doorgegaan.
    Als je dan bedenkt dat Utrecht de oorlog zo goed als ongeschonden doorkwam, is de sloopdrift van de jaren ’50, ’60 en ’70 des te pijnlijker.

  16. BM

    @Ton @echte Utrechter
    Nee de oude tunnel is aan de andere kant volgens mij
    Zie deze foto, de ingang naar de oude tunnel staat open met 2 gijze openklappende duren bovenin. Dat is dus links aan de binnenstad-kant en rechts op de fotos in dit artikel.
    https://hetutrechtsarchief.nl/beeldmateriaal/detail/2ddf8764-b6a9-50d5-a861-a67c25f059b1

  17. (echte) utrechter

    Beetje domme fout!
    Ik heb de foto van de nieuwe tunnel aangezien voor de zijde aan de stadskant maar deze is natuurlijk genomen vanaf de Lombokzijde

    Gezien vanaf de stadskant ligt de oude tunnel dus links. Nu nog te zien aan de 2 metalen dubbele deuren die de tunnel afsluiten.
    Vanaf de Lombokzijde gezien aan de rechterkant (in de aanloop naar de Noordertunnel).

    Er is in de afgelopen eeuw erg veel gerommeld met de tunnels. Het zijn er op een gegeven moment zelfs 4 geweest.
    Het een en ander heeft (uiteraard) te maken met de toename van het verkeer, de tram (die er ook ooit nog doorheen moest), de verhoging van het spoor, de (deels) demping van de Leidse Rijn en de toegang tot spoor 1 t/m 4 via het
    kopstation “Buurtstation” waarvan de overkappingen min of meer boven de Leidse Rijn lagen.
    In 1940 werd de Leidseveertunnel opgeleverd en waren de gebouwen van het Buurtstation verdwenen. Spoor 1 t/m 4 werden doorgetrokken tot het Centraal Station.
    Via deze link zie je een hele oude foto om een idee te geven hoe het er erg lang heeft uitgezien.

    https://hetutrechtsarchief.nl/beeldmateriaal/detail/96c43f1a-f12e-567c-8224-76ead3ffb1bd/media/b7433a73-eeb5-d3e6-044d-0724690ba0ff?mode=detail&view=horizontal&q=leidseweg&rows=1&page=845

    Genomen vanaf de stadszijde richting Lombok.
    Rechts de (nog brede) Leidsche Rijn en de laagliggende tunnel die ook door de tram werd gebruikt. Hier ligt nu min of meer de huidige nieuwe van Sijpensteijn-tunnel.
    In het midden de toegang tot het Buurtstation spoor 1/4, en links de oude van Sijpensteijn-tunnel.
    Het gebouw links daarnaast is het oude stationspostkantoor. Hier staat nu het Inntel hotel met de ingang naar de Noordertunnel. De tramrails buigen af naar het stationsplein.
    Op deze plek ligt nu ongeveer de ingang-straat richting fietsenstalling
    Het stationspostkantoor is in de jaren 30 verhuisd naar de andere kant van het stationsplein bij de Laan van Puntenburg waar nu het hoge NS gebouw staat.
    Je kan een boek schrijven over de vele veranderingen in dat gebied.

  18. (echte) utrechter

    @G.H.
    Ook Utrecht is soms slecht omgesprongen met hun erfgoed. Paste in de tijdgeest van de jaren 50-60 en 70.
    Men wilde niet voor niets al de singels dempen en er een rondweg van maken!

    Niet alleen de Monicakerk, ook de Ludgeruskerk aan de Amsterdamse str.weg, de OLV kerk aan de Biltstraat, de Zuiderkerk bij het Ledig Erf, de Oosterkerk Maliebaan hoek Burg. Reigerstraat, de Nicolaaskerk in Ondiep en zo kan ik nog wel even doorgaan! Hebben we het nog niet over de sloop van het grootste deel van Wijk C gehad en de stationsbuurt…..

  19. Massegast

    @G.H. — Utrecht is in de meidagen van 1940 maar net aan een bombardement ontsnapt. Na het bombardement op Rotterdam wilden de Duitsers Utrecht bombarderen. De overgave van Generaal Winkelman direct na het Rotterdamse bombardement heeft dit voorkomen. Volgens mij is er in Utrecht niets te vinden wat naar dit voor de stad zo belangrijke feit verwijst.

  20. (echte) utrechter

    Blijkbaar werkt een copy-paste niet altijd goed. Hier nogmaals de link naar de (juiste) foto:

    https://hetutrechtsarchief.nl/beeldmateriaal/detail/96c43f1a-f12e-567c-8224-76ead3ffb1bd/media/b7433a73-eeb5-d3e6-044d-0724690ba0ff?mode=detail&view=horizontal&q=leidseweg&rows=1&page=615

    Mocht het toch niet werken: Ga naar het Utrechtsarchief : Leidseweg cat.nr:4314

  21. WV

    Ah, wat een prachtig plaatje, Echte Utrechter. Dank!

  22. Ton

    Die tunnel begon ooit in 1843 als een spoorbrug over de Leidse Rijn en Leidscheweg.
    Met steeds meer sporen werd het in de loop van de tijd steeds meer een tunnel.
    Vanaf ongeveer 1950 was er volgens mij één tunnelbak voor de Leidse Rijn en één voor de Leidscheweg/Van Sijpesteijnkade.
    Die laatste is te zien op de oudere foto.
    Ergens rond 2000 werd dit één tunnelbak voor beiden. Volgens mij ongeveer op dezelfde plek als de beide voorgangers bij elkaar. Ook toen werd de tunnel aan beide uiteinden weer wat langer door extra sporen.
    Maar inderdaad, aan de stadszijde, net ten zuiden van de huidige tunnel, zie je achter allerlei hekken vaag iets wat op een oudere tunnel lijkt.
    De Leidse Rijn/Leidse Vaart ligt al vanaf 1665, en nog steeds, op ongeveer dezelfde plek.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).