Utrecht is constant in beweging. Er wordt gebouwd en gesloopt. Hierdoor ziet de stad er op sommige plekken heel anders uit dan vroeger. In deze rubriek laten we die veranderingen zien.
Het Utrechtse stationsgebied is misschien wel de plek die de laatste jaren het meest is veranderd. Nog maar een paar gebouwen doen denken aan vroeger. De binnenstad daarentegen ziet er al een tijdje nagenoeg hetzelfde uit, maar ook daar zijn de afgelopen honderd jaar subtiele veranderingen aangebracht.
Het Utrechts Archief is in het bezit van duizenden foto’s van de stad. Sommigen daarvan zijn ruim honderd jaar oud. Aan de hand van die foto’s laten we in deze rubriek zien hoe Utrecht door de jaren heen is veranderd.
Vismarkt

Agnietenstraat

Oudegracht

14 Reacties
ReagerenDe Kreidler (of is het een Zündapp?) en de Tomos van de Vismarkt zijn niet alleen uit het Utrechtse beeld verdwenen….
Wordt deze fraaie en interessante fotoserie nog eens in boekvorm uitgegeven?
Zo ja schrijf ik als eerste in!
Drie keer een situatie waar heel weinig is vernderd. Was mooi en is mooi!
Doe eens een kijk en vergelijk van Dichterswijk? Je schrikt je rot dan.
Dat het Utrechtse stadhuis in 1976 er niet zo fris uitzag als heden ten dage sluit naadloos aan bij de bestuursstijl van de regenten van de VVD, CDA en PvdA uit die tijd.
@Pol: da’s een Zündapp, een ks50 als ik me niet vergis.
Wederom een zielige reactie van Kadoendra, heeft wat met doemdenken.
@MvG, Dat lijkt mij ook een mooi intiatief! @redactie ik zeg doen.
@MvG: dit soort boekjes bestaan reeds in overvloed.
Utrecht toen en nu ofzo heten ze. Per wijk. Heel leuk!
@Pol: Zündapp KS 50 type 517-35 watercooled.
@Wim
“Wederom een zielige reactie van Kadoendra, heeft wat met doemdenken.”
Inhoudelijke kritiek vind ik prima alleen mis ik bij jouw reactie de inhoud.
Als jij het verschil zou weten van de jaren ’70 en de tijd van nu dan zou je begrijpen dat de hedendaagse bestuurders zich niet heel veel regentenpraktijken kunnen permiteren daar zij zich zeer goed realiseren dat het hedendaagse internet als een schandpaal kan werken!
Helemaal correct @Esrin W….toen d’r tijd de droom van elke jonge bink evenals de Kreidler … en de Puch en de Tomos waren toen voor de jongens met de lange wilde haren …zoals ik er een was …Maar die wilde haren zijn wel verdwenen hoor!
Ik heb hier mijn vader even naar laten kijken Jan, zijn verhalen over zijn Zündapp periode doen zijn jeugd herleven. Met hele groepen de avond ritten langs het kanaal naar Matton in Schalkwijk. Niet om iets te kopen maar puur om te socializen. Voor de nostalgie: hij had de 529-05 met een 125cc motorblok eronder waarvan de luchtgekoelde waaierkop alle ruimte onder de tank in beslag nam. Tijdsbeeld!
En de damesbrommer voor de Zündapp is geen Tomos, maar een Honda Amigo.