Utrecht door de jaren heen; De veranderende stad in beeld Utrecht door de jaren heen; De veranderende stad in beeld

Utrecht door de jaren heen; De veranderende stad in beeld

Utrecht door de jaren heen; De veranderende stad in beeld
Utrecht is constant in beweging. Er wordt gebouwd en gesloopt. Hierdoor ziet de stad er op sommige plekken heel anders uit dan vroeger. In deze rubriek laten we die veranderingen zien.

Utrecht is constant in beweging. Er wordt gebouwd en gesloopt. Hierdoor ziet de stad er op sommige plekken heel anders uit dan vroeger. In deze rubriek laten we die veranderingen zien.

Het Utrechtse stationsgebied is misschien wel de plek die de laatste jaren het meest is veranderd. Nog maar een paar gebouwen doen denken aan vroeger. De binnenstad daarentegen ziet er al een tijdje nagenoeg hetzelfde uit, maar ook daar zijn de afgelopen honderd jaar subtiele veranderingen aangebracht.

Het Utrechts Archief is in het bezit van duizenden foto’s van de stad. Sommigen daarvan zijn ruim honderd jaar oud. Aan de hand van die foto’s laten we in deze rubriek zien hoe Utrecht door de jaren heen is veranderd.

Lange Jansstraat

1968

Van Asch van Wijckskade

1981. Foto: G.J.C.A. Smilda

Oudegracht

1950-1955. Foto: F.F. van der Werf

26 Reacties

Reageren
  1. Edwin

    Ik ben gek op deze serie, altijd een hoogtepuntje van de zondag.

  2. Kadoendra

    @Edwin

    Eigenlijk vind ik de gehele opzet van DUIC zeer geslaagd!

  3. Massegast

    @Edwin en @Kadoendra — Volkomen mee eens!

  4. Bram

    Voor eenieder die altijd maar weer zeurt over de verdwijnende bomen langs de oudegracht; kijken we even mee? Voor de Hema staat hij er nog!

  5. Peter van Zoest

    @Kadoendra Alleen jammer van die rare naam en al dat ondernemersnieuws hè?

  6. Wim

    @ Bram

    Ja. De laatste der mohikanen.

  7. Willem

    @peter: grappig dat jouw bericht door de ballotage komt en mijn vergelijkbare comment niet

  8. De count

    Wat een sloopkogel op de lange jansstraat zeg. Alles plat voor de busbaan

  9. WV

    @ De Count

    Dat had niets me de busbaan te maken.

  10. Katja

    @De Count. nee, dat was voor de auto’s !

  11. Jakob

    Je hoeft alleen maar naar een van de andere straatjes in het centrum te kijken om te zien hoe onmogelijk smal ook de Lange Jansstraat was (net als de Lange Viestraat, voorheen Viesteeg, en de Potterstraat) en te begrijpen waarom verbreding (helaas) noodzakelijk was, lang voor de aanleg van de busbaan.

  12. Erwin

    @de count: alles plat voor het autoverkeer zul je bedoelen. Dit was tijdens de hoogtijdagen van het Utrechtse sloopwerk ten behoeve van de doorstroming van auto’s. De busbaan kwam pas ergens in de jaren 90.

  13. Kadoendra

    @Bram 10/5/2021 – 3:55

    Als mensen ouder worden worden ze er ook niet mooier op, terwijl deze oude plataan met al zijn ouderdomsbulten er veel mooier op is geworden.

  14. Kadoendra

    @Peter van Zoest

    Zoals je waarschijnlijk wel weet staat DUIC voor de afkorting De Utrecht Internet Courant en dekt deze naam de essentie.
    Maar in heel veel gevallen voeren ze de afkorting en zelf vind ik DUIC een sterke afkorting daar hij zeer herkenbaar en duidelijk is, net zoals bij DAF, KLM, ABNAMRO, etc.

    Wat betreft ondernemersnieuws ben ik van mening dat ik het juist zeer sterk van DUIC vind dat zij Utrecht op een zeer brede manier belichten.

  15. Bert

    @De Count: Praat geen onzin. Die busbaan is er pas veel later gekomen. Tussen de sloop en de komst van de busbaan heeft er decenia’s lang gewoon een gemengde autoweg gelopen.

  16. De count

    Waarmee dan? De erbarmelijke staat van de gebouwen? Iets anders??

  17. Marcel

    Wat bizar eigenlijk dat die HEMA er al zo lang zit!

  18. Peter van Zoest

    @Kadoendra ‘De Utrechtse Internet Courant’ is meer iets voor een studentenvereniging, maar niet voor een nieuwsmedium. En afko’s dekken de lading alleen als ‘t heel sterke en zeer bekende merken betreft. Dat is met deze lokale krant niet het geval. Veel mensen weten zich dan ook geen raad met ‘Duic’. Vaak wordt ‘t uitgesproken als ‘Doewiek’.

  19. hans

    Het zou leuk zijn om de reclameschildering bij de Van Asch van Wijckskade terug te brengen.

  20. Kadoendra

    @Peter van Zoest

    Voor mij is het zeer duidelijk dat DUIC op een zeer brede journalistieke manier bezig is met het belichten van Utrecht!

    Overigens spreek ik DUIC altijd uit als Duik en het grappige is dat DUIC mij geregeld het gevoel geeft in het heden en het verleden van Utrecht te duiken.

  21. (echte) utrechter

    @ Jacob,
    De Lange Viestraat heeft altijd al zo geheten.
    De in de volksmond genoemde Viesteeg was echter de Korte Viestraat.
    Dit straatje liep op de plek waar nu de brede st.Jacobstraat loopt en monde uit op een driehoekig pleintje met de Varkenmarkt en Rozenstraat.

    De st. Jacobstraat is vanaf 1939 aangelegd als uitvalsweg via de Oudenoord richting Pijlsweerd . Dwars door het Oranjepark en alle bebouwing en straatjes heen.
    Tot diep in de jaren 90 noemden de oudere bewoners van Wijk C dit dan ook “de nieuwe weg”

  22. WvR

    @Peter van Zoest:
    Ook heel vaak wordt het niet uitgesproken als “Doewiek”.
    Niet dat dat de afkorting DUIC beter maakt, maar ik dacht: Als we dan toch nietszeggende statistieken onder de aandacht aan het brengen zijn, waarom dan niet deze.

  23. Koel Hoofd

    DUIC
    Dat is ook een acronym voor Driving Under the Influence of Canabis.
    of
    Derivative Unit Identification Code
    Met dank aan duckduckgo.

    Dat gezegd hebbende,
    ik vind dit onderwerp altijd leuk. De wereld verandert waar we bij staan, dat wordt heel goed duidelijk gemaakt.

  24. Jakob

    @(echte) utrechter,
    Op deze plattegrond uit 1865 is het toch echt de Lange Viestraat die Viesteeg heet: https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/623DEA2845D75353A3D60EE984F5520B
    en de Korte Viestraat wordt Korte Viesteeg genoemd.
    Hoe dan ook, ook de Lange Vie was oorspronkelijk érg smal.

  25. Ton

    @ Jacob
    Mooi.
    En Catherijnestraat voor Willemstraat.

  26. William Poutsma

    Ik denk dat we het sloopplannen om auto ruim baan te geven, blij moeten zijn dat de snelweg in Feuchtingers plannen, niet tot over het Domplein is doorgetrokken.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).